Zamknięty przez: leon Pon 11 Maj, 2009 |
ABC Kranika w GS500E |
Autor |
Wiadomość |
Spajdi [Usunięty]
|
Wysłany: Nie 28 Wrz, 2008 ABC Kranika w GS500E
|
|
|
Po wielu problem związanych pośrednio lub bezpośrednio z kranikiem i gaźnikami na forum postanowiłem napisać krótkie "mini poradniki" z dokładnymi fotkami i wytłumaczyć pewne rzeczy na temat kranika i gaźników. Pierwszy będzie o kraniku, temat o gaźnikach napiszę w październiku, kiedy je wyciągnę z GS i zrobię dokładne fotki.
Do rzeczy jak wiadomo kranik w GS nazywamy kranikiem tzw. "podciśnieniowym", a co to znaczy ? Znaczy to tyle, że w kraniku jest gumowa membrana, która jest otwierana podciśnieniem z lewego gaźnika (patrząc z pozycji siedząc na moto), dlatego gasząc motocykl nie musimy jak w starych motocyklach "zamykać" paliwa bo robi to za nas membrana, która natychmiast po wyłączeniu silnika zamyka przepływ paliwa, a podczas rozruchu/pracy podciśnienie otwiera membranę i motocykl może normalnie pobierać paliwo. Oczywista zaleta jest taka, że mamy cały czas kranik w jednej pozycji i nie musimy pamiętać o jego zamykaniu, jednak wada takiego rozwiązania jest taka, że nasze motocykle mają już swoje lata (problemem jest też korozja baków co prowadzi do zanieczyszczenia paliwa mimo "filterka" w baku) no i taki kranik może w pewnym momencie nas zawieść, a kiedy ? Są 2 podstawowe problemy :
- brud z paliwa osadzi się na membranie (lub na "dolocie", który ta membrana uszczelnia zobaczycie o co chodzi na fotkach) i paliwo będzie powoli ściekało mimo, że silnik będzie wyłączony
- membrana będzie przedziurawiona lub po prostu nieszczelna i wtedy też paliwo może delikatnie lecieć cały czas i przypuszczam, że jeśli byłaby dziurawa to nie będzie się porządnie otwierać i moto może odmówić posłuszeństwa (ale to sytuacja hipotetyczna tego nie przerobiłem w praktyce, jednak jest możliwa)
Pierwsza fotka :
1 - tędy dopływa paliwo kiedy kranik jest w pozycji ON lub RES i ten "dolot" paliwa właśnie uszczelnia membrana
2 - tędy dopływa paliwo, kiedy kranik jest w pozycji PRI już na pierwszy rzut oka widać, że pomija membranę i przepływa wylotem (4) do gaźników
3 - membrana podciśnieniowa - musi być czysta i szczelna - wszelkie uszkodzenia mechaniczne (dziurki itp.) będą przyczyną przykrości
4 - tędy paliwo, które dostanie się drogą 1 lub 2 wypływa do gaźników
5 - tam podłączone jest podciśnienie z gaźnika jeśli nie podłączycie tego przewodu nie ma siły moto z kranikiem w pozycji ON lub RES nie zapali z oczywistych względów - nie dostanie grama paliwa
EDIT :
Pozycja PRI kranika :
Nawet jeśli moto jest zostawione na PRI to jeśli ZAWORKI IGLICOWE gaźniku są sprawne i czyste to paliwo NIE MA PRAWA przelać się do silnika, ALE praktyka pokazuje, że mamy używane moto gdzie często te zaworki zawodzą i potem plama benzyny pod moto i benzyna w oleju, a wtedy najczęściej trzeba wymienić olej.
Jeśli macie jakieś problemy, że na PRI moto działa, a na ON i RES nie to nie powinno być problemów wystarczy zabrać się do garażu z podstawowymi narzędziami i zadziałać wg. następującej procedury :
- sprawdzić czy przewód podciśnieniowy z lewego gaźnika jest szczelny i dobrze zamontowany pomiędzy gaźnikiem a kranikiem
- odkręcić bak, zamknąć główny kranik w baku (pozycja pozioma - paliwo zamknięte, pionowa otwarte czyli tak intuicyjnie)
- pozdejmować przewody i wyciągnąć kranik
- rozebrać kranik i przejrzeć tak jak wyżej opisałem zwrócić szczególną uwagę na czystość i SZCZELNOŚĆ membrany
- po poskładaniu czystego kranika w pozycjach ON i RES próbować dmuchać/zasysać z króćców jeśli membrana jest szczelna to wiadomo co chodzi zrobicie się czerwoni, a w skrajnym przypadku fioletowi wtedy przestańcie dmuchać/zasysać
- następnie dla porównania zróbcie to samo w pozycji PRI
Kiedy zrobię dobre fotki dorzucę troszkę o filtrach paliwa w GS'ie, a wstępnie chciałem tylko obalić mit jakoby filtry paliwa w GS'ie wpływały w jakikolwiek sposób na pracę silnika, silnik kręci się normalnie do samej góry i nie ma absolutnie żadnego wpływu na pracę silnika mimo, że układ jest bez pompki paliwa ze spływem grawitacyjnym.
Pozdrawiam. |
Ostatnio zmieniony przez Spajdi Pon 11 Maj, 2009, w całości zmieniany 1 raz |
|
|
|
|
jacek
Model GSa: GS 500E
Wiek: 42 Dołączył: 14 Wrz 2008 Pochwał: 1 Posty: 723 Skąd: Kraków
|
Wysłany: Sro 22 Paź, 2008
|
|
|
Ja od siebie moge dodac ze rozebranie samej wajchy zmiany pozycji kranika moze czlowieka zmylic poniewaz sa 4 możliwosci jej złozenia. Wiem ze ktos tez juz na forum mial z tym problem ze PRI mial na dole a ON na gorze. Nie da sie wtedy podlaczyc instalacji takze przy rozbiorce samej pozycji kranika patrzcie dokladnie gdzie jak z ktorej strony zeby wszystko potem dobrze złożyc. |
|
|
|
|
leon
Model GSa: Inny motocykl
Wiek: 43 Dołączył: 01 Wrz 2007 Pochwał: 5 Posty: 1819 Skąd: Kraków
|
|
|
|
|
|
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum
|
Dodaj temat do Ulubionych Wersja do druku
|
INFORMACJA DOTYCZĄCA POLITYKI PLIKÓW COOKIES ORAZ OCHRONY DANYCH OSOBOWYCH:
| |
|