Spadajaca zebatka |
Autor |
Wiadomość |
croppeq96
Dołączył: 02 Paź 2018 Posty: 4 Skąd: Dublin
|
Wysłany: Sro 16 Paź, 2019 Spadająca zębatka
|
|
|
Witajcie koledzy!
GS500 - moja pierwsza przygoda z motocyklem, pierwszy problem i dość poważny. Zaraz po kupnie motoru znajomy prowadził i stało się, poszła zębatka, później po założeniu segera ponownie, ponad pół roku nic nie było i aż do ostatniej sytuacji, gdy pojechałem po znajomego i wracaliśmy razem na motorze. Podjazd pod górke i nagle bum - gs nie ma mocy, okazuje się, że spadła ponownie zębatka z wału nie blokując kola tym razem.
Wczoraj założyłem oryginalego segera kupionego od Suzuki ( koleś w warsztacie powiedział, że lepiej aby kupić od nich, bo być może to co miałem było jakąś chińską blaszką) po około kilometrze od domu sytuacja się powtórzyła - koło zblokowane.
Nie był to pierwszy raz kiedy jechałem z kimś. Szczęście w nieszczęściu, zdarzyło się na małej wąskiej uliczce, a bywało, że jeździłem autostradą i wyciągałem z niego maxa... .
Proszę powiedzcie mi czy da się coś jeszcze z tego zrobić. Załączam link do filmików i zdjęcia z oględzin zębatki zdawczej.
Jak widać ten mały rowek jest bardzo płytki i pomimo, że seger po wejsciu robi 'cyk' można go z łatwością wyciągnąć. Wpadłem na 2 pomysły:
1) Bardzo cienkim brzeszczotem pogłębić rowek na segera i założyć mniejszego segera.
2) Przewiercić wał w celu dodania spinki zabezpieczającej przed wypadnięciem zębatki.
A może macie własne sprawdzone pomysły jak sobie z tym poradzić?
Powiedzcie co myślicie i przede wszystkim czy warto to robić, czy może to już czas na złom.
Czytałem, że to bardzo kosztowne wymienić wał na nowy - szczególnie, że mieszkam za granicą...
Link do filmów/zdjęć.
Pozdrawiam,
Piotr |
|
|
|
|
nav
Model GSa: Inny motocykl
Wiek: 37 Dołączył: 15 Maj 2011 Pochwał: 11 Posty: 294 Skąd: Warszawa
|
Wysłany: Sro 16 Paź, 2019
|
|
|
Zobacz, czy nie masz problemu z osiowością łańcucha - może to powoduje, że Ci ją ściąga. |
_________________ XR&XR&FE |
|
|
|
|
PePeMotoryzacja
Model GSa: Inny motocykl
Wiek: 44 Dołączył: 25 Maj 2015 Pochwał: 32 Posty: 212 Skąd: Łódź
|
Wysłany: Sro 16 Paź, 2019
|
|
|
croppeq96 napisał/a: | Powiedzcie co myślicie i przede wszystkim czy warto to robić, czy może to już czas na złom. |
Wałek jest do wymiany ma potworny luz na wieloklinie! Dlatego zębatka na skutek tak dużego luzu zsuwa pierścień z rowka i sama spada z wałka.
Jak dla mnie dodatkowo do wymiany jest:
- tuleja wałka bo ma korozję,
- uszczelniacze (wewnętrzny i zewnętrzny) na wałku zębatki oraz uszczelniacz na wałku zmiany biegów, bo się to wszystko poci. |
_________________ obecnie dżiksa:) |
|
|
|
|
simin
Model GSa: Inny motocykl
Wiek: 36 Dołączył: 27 Mar 2011 Pochwał: 53 Posty: 2016 Skąd: Łódź
|
Wysłany: Sro 16 Paź, 2019
|
|
|
PePeMotoryzacja napisał/a: |
Wałek jest do wymiany ma potworny luz na wieloklinie! Dlatego zębatka na skutek tak dużego luzu zsuwa pierścień z rowka i sama spada z wałka. |
Zmierzyłbym suwmiarką średnicę wieloklina...
Strasznie dziwnie to wygląda... Zużyty wieloklin raczej wyciera się na środku gdzie zębatka pracuje, i wydaje mi się że przy takim luzie to powinno być widoczne gołym okiem...
Może to zębatka walnięta? Rowki na wieloklinie wydaje mi się że są ok, ale przy takim luzie zębatki nic dziwnego że segera zdejmuje... |
|
|
|
|
croppeq96
Dołączył: 02 Paź 2018 Posty: 4 Skąd: Dublin
|
Wysłany: Sro 16 Paź, 2019
|
|
|
nav napisał/a: | Zobacz, czy nie masz problemu z osiowością łańcucha - może to powoduje, że Ci ją ściąga. |
Jak to sprawdzić?
Cytat: | Strasznie dziwnie to wygląda... Zużyty wieloklin raczej wyciera się na środku gdzie zębatka pracuje, i wydaje mi się że przy takim luzie to powinno być widoczne gołym okiem |
Obczajałem inne zębatki użytkowników i nawet różnica między rowkami, a początkiem walka były o wiele większe (może mieli nowy wałek).
A czy to co napisałem żeby pogłębić lekko rowki, aby seger lepiej siedział ma sens? Wtedy nie wyskoczy tak łatwo.
Wymiana walka wydaje mi się zbyt skomplikowana jak dla takiego lajka jak ja... + Nie mam za bardzo możliwości -motor jest na parkingu podziemnym, brak garażu.
Jeszcze jedno pytanie
Zębatka powinna iść wypukleniem do zewnątrz czy wewnątrz? |
|
|
|
|
|
Kubota s1
Dołączył: 25 Wrz 2019 Posty: 5 Skąd: Piaseczno
|
Wysłany: Sro 16 Paź, 2019
|
|
|
Kolego, wałek i zębatka są wytarte i najlepiej byłoby to wymienić.
Chcąc jednak naprawić doraźnie to co jest, pogłębiłbym rowki i założył dopasowany do nich seger. |
|
|
|
|
simin
Model GSa: Inny motocykl
Wiek: 36 Dołączył: 27 Mar 2011 Pochwał: 53 Posty: 2016 Skąd: Łódź
|
Wysłany: Czw 17 Paź, 2019
|
|
|
Kubota s1 napisał/a: | Chcąc jednak naprawić doraźnie to co jest, pogłębiłbym rowki i założył dopasowany do nich seger. |
Przy takim luzie na zębatce nie sądzę żeby to pomogło.
nowa zębatka na pewno.
Natomiast nadal nie widziałem testu jak łatwo zdjąć tego segera:
Załóż poprawnie segera w rowku
wsadź coś cienkiego w szczelinę i zrób kilka pełnych obrotów żeby zobaczyć czy da się go w ten sposób zdjąć.
Zmierz dodatkowo wieloklin w kilku punktach i podaj średnicę... |
|
|
|
|
croppeq96
Dołączył: 02 Paź 2018 Posty: 4 Skąd: Dublin
|
|
|
|
|
simin
Model GSa: Inny motocykl
Wiek: 36 Dołączył: 27 Mar 2011 Pochwał: 53 Posty: 2016 Skąd: Łódź
|
Wysłany: Pią 18 Paź, 2019
|
|
|
zębatka będzie ok.
Niech ktoś kto ma GS500 zmierzy wymiary wieloklina i napisze jak to powinno wyglądać...
http://www.jtsprockets.co...arge/JTF516.png
Tu masz katalogowe wymiary zębatki - zobacz jak wygląda u Ciebie.
tu masz filmik z luzem zębatki przedniej:
https://www.youtube.com/watch?v=cw28RCDtBEk
Co do obracania segera, to na filmie nie chodzi on zbyt łatwo i się trochę zacina... Generalnie taki test segera polega na tym że próbujesz go zdjąć chwytając za środek lub tylko jedną "dziurkę". Przy prawidłowo założonym i trzymającym segerze można tak kręcić tygodniami i nie zejdzie...
Więc spróbuj jeszcze złapać go tak samo ale przesunąć nie w drugą stronę. Czyli jak łapiesz za któreś oczko - przesuwasz go w stronę gdzie jest cały, a nie w stronę szczeliny/drugiej dziurki. |
|
|
|
|
simin
Model GSa: Inny motocykl
Wiek: 36 Dołączył: 27 Mar 2011 Pochwał: 53 Posty: 2016 Skąd: Łódź
|
|
|
|
|
croppeq96
Dołączył: 02 Paź 2018 Posty: 4 Skąd: Dublin
|
Wysłany: Pią 18 Paź, 2019
|
|
|
taki luz jak na tym filmiku jest wskazany? |
|
|
|
|
simin
Model GSa: Inny motocykl
Wiek: 36 Dołączył: 27 Mar 2011 Pochwał: 53 Posty: 2016 Skąd: Łódź
|
Wysłany: Sro 23 Paź, 2019
|
|
|
Hej,
Taką odpowiedź dostałem: Cytat: | mniej więcej zmierzyłem wałek
Od zewnątrz gr 24,9
Pod toczenie na seger 23,1
Dalej wałek do tulejki 24
Odległość między tulejką a zgubieniem zewnętrznym 11
Tyle ile mogłem swoją lichą suwmiarką mogłem sprawdź osiowość między tylną a przednią zębatką możliwe że tam skosuje ci łańcuch |
Może jeszcze ktoś podrzuci zmierzone wartości. |
Autor postu otrzymał pochwałę. |
|
|
|
|
|
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum
|
Dodaj temat do Ulubionych Wersja do druku
|
INFORMACJA DOTYCZĄCA POLITYKI PLIKÓW COOKIES ORAZ OCHRONY DANYCH OSOBOWYCH:
| |
|