Suzuki GS 500E by lencol |
Autor |
Wiadomość |
lencol
Model GSa: GS 500E
Wiek: 36 Dołączył: 16 Mar 2011 Posty: 411 Skąd: Krotoszyn
|
Wysłany: Pon 14 Lis, 2011
|
|
|
Poprzez analogie:
Proszę porównać czystego diesla z turbodieslem lub z turbodieslem z intercoolerem.
Jak zwykle chodzi o moc
Czysty diesel to straszna padaka, ale wystarczy dorzucić sprężarkę i intercooler i mamy przyzwoity samochód z osiągami przeciętnego benzyniaka.
Schładzając powietrze, zmniejszam jego objętość a co za tym idzie więcej mieszanki tłok zaciąga do cylindra, przez co zwiększam sprężanie. a większe sprężanie to większa moc
Oczywiście, jeżeli miałbym zamiar zamontować sprężarkę to silnik bez modyfikacji w układ korbowo-tłokowy powie bardzo szybko papa, ale ja tylko chcę go lekko usprawnić.
Jak zamontuje całość przez zimę to będę mógł przeprowadzić testy na włączonych modułach i wyłączonych i wtedy dopiero będzie można myśleć dalej o dalszych ulepszeniach |
_________________ Kiedyś: Komar 3, Simson S53 Enduro, Suzuki GS 500 E, CB 500 stunt
Obecnie: Jawa 250 353, , Hyosung RX z silnikiem ETZ250, Kawa Z750, Honda XR 400 |
|
|
|
|
GSadmirer
Model GSa: GS 500F
Wiek: 38 Dołączył: 16 Paź 2007 Posty: 756 Skąd: Poznań
|
Wysłany: Pon 14 Lis, 2011
|
|
|
yhym o dokładnie o jakim przyroście mocy mówimy?
jak dla mnie "turbo" to kolejna rzecz która może się zepsuć i ciągnać za sobą koszta po prostu.
jeśli mówisz ze to wymaga kolejnych i to nie małych ingerencji w silnik, to własciwie co chcesz przez to uzyskać? chcesz kogos z forum tym zainteresować, żeby poszli w twoje ślady i stjuningowali swoje bryki?
moze jakiś wiekszy fachura/mechanik sie odezwie i powie czy ten pomysl ma rece i nogi czy to mrzonka bez urazy man |
_________________ Nie jeźdź szybciej niż myślisz
|
|
|
|
|
Kat [Usunięty]
|
Wysłany: Wto 15 Lis, 2011
|
|
|
Jak dla mnie taki intercooler w airboksie to bardzo dobre rozwiązanie, trzymam kciuki za powodzenie projektu |
|
|
|
|
lencol
Model GSa: GS 500E
Wiek: 36 Dołączył: 16 Mar 2011 Posty: 411 Skąd: Krotoszyn
|
Wysłany: Wto 15 Lis, 2011
|
|
|
GSadmirer napisał/a: | jeśli mówisz ze to wymaga kolejnych i to nie małych ingerencji w silnik, to własciwie co chcesz przez to uzyskać? chcesz kogos z forum tym zainteresować, żeby poszli w twoje ślady i stjuningowali swoje bryki? |
Robie to dla siebie i montaż intelcoolera bez sprężarki nie ingeruje w silnik o czym pisałem.
To czy inni użytkownicy pójdą w moje śldy jak będą widzieli efekty to ich indywidualna sprawa.
"Potrzeba matką wynalazków" |
_________________ Kiedyś: Komar 3, Simson S53 Enduro, Suzuki GS 500 E, CB 500 stunt
Obecnie: Jawa 250 353, , Hyosung RX z silnikiem ETZ250, Kawa Z750, Honda XR 400 |
|
|
|
|
CieCHu [Usunięty]
|
Wysłany: Wto 15 Lis, 2011
|
|
|
Jestem ciekaw co to faktycznie da. Najlepiej by bylo zrobic fachowy pomiar na hamowni. |
|
|
|
|
lencol
Model GSa: GS 500E
Wiek: 36 Dołączył: 16 Mar 2011 Posty: 411 Skąd: Krotoszyn
|
Wysłany: Wto 15 Lis, 2011
|
|
|
Dzisiaj zostały przeprowadzone kolejne testy.
Pobór prądu utrzymuje się na poziomie 6A, co odpowiada około 72W.
Na radiatorze schładzanym najpierw skropliła się woda, a następnie zaczął się delikatnie oszraniać. Aby uzyskać taki efekt należy bardzo efektywnie odprowadzać ciepło ze strony gorącej. Do tego celu użyłem radiatora od diod prostowniczych spawarki.
Puszczając powietrze przez radiator zimny (patrz foto), można było odczuć wyjątkowo zimne powietrze (efekt taki jak w samochodowej klimatyzacji).
Rozpocząłem powolny etap dorabiania odpowiednich dystansów i odpowiedniego "dziurawienia airboksa, aby wszystko mogło się zmieścić.
W airboksie zostaną zamontowane radiatory od procesora z uwagi na cienko-listkową budowę (efektywność schładzania powietrza - większa powierzchnia styku powietrze-radiator). |
_________________ Kiedyś: Komar 3, Simson S53 Enduro, Suzuki GS 500 E, CB 500 stunt
Obecnie: Jawa 250 353, , Hyosung RX z silnikiem ETZ250, Kawa Z750, Honda XR 400 |
|
|
|
|
RedShadow
Model GSa: Inny motocykl
Wiek: 33 Dołączył: 10 Sty 2009 Posty: 1383 Skąd: Wrocław/Opoczno
|
Wysłany: Wto 15 Lis, 2011
|
|
|
Bardzo ciekawy pomysł, tylko trzeba będzie dobrze wyregulować gaźniki. No i obawiam się że wzrost zużycia paliwa może być niewspółmierny do wzrostu mocy. |
_________________ "– Potrafimy?
– Nie mam pojęcia. Ja na przykład nie potrafię.
– No tak, ale gdybyś potrafił i tak byś się nie przyznał. Ja bym się nie przyznał gdybym potrafił.
– A potrafisz?
– Nie
– Aha! " |
|
|
|
|
kempes
Model GSa: Inny motocykl
Wiek: 34 Dołączył: 23 Wrz 2008 Posty: 1747 Skąd: Olsztyn
|
Wysłany: Sro 16 Lis, 2011
|
|
|
Mam takie luźne przemyślenia.
Jeśli powietrze atmosferyczne wpada do cylindrów to od ich temperatury znacznie się ogrzewa (w dolocie pewnie też, ale w mniejszym stopniu). Lencol, czy twoje urządzenie będzie w stanie tak bardzo schłodzić powietrze, aby po zassaniu do gorących cylindrów po ogrzaniu było jednak sporo chłodniejsze od powietrza, które nie zostało by ochłodzone? Teraz za oknem powietrze ma 3-5 *C, w lecie ~30*C, czy ktoś zauważa jakąś różnicę w osiągach swojego moto? Wątpię. W takim razie jak mocno musiałbyś ochłodzić powietrze aby uzyskać odczuwalny efekt? Podejrzewam, że grubo poniżej zera. |
_________________ Romet Kadet 110 Automatic '90/'91 -> Keeway Matrix '06 -> Suzuki GS 500 '93 -> Suzuki SV650N '03 -> Yamaha TTR 600 -> Jawa 353/04 '61 & Aprilia Pegaso 650 I.E. |
|
|
|
|
RedShadow
Model GSa: Inny motocykl
Wiek: 33 Dołączył: 10 Sty 2009 Posty: 1383 Skąd: Wrocław/Opoczno
|
Wysłany: Sro 16 Lis, 2011
|
|
|
Czysto teoretycznie przy standardowym ciśnieniu (1013 hPa) przy temp. 30C powietrze ma gęstość 1.164 kg/m^3, a przy temp. 0C ma gęstość 1.292 kg/m^3. Z szybkich obliczeń oznacza to że przy temp. 0C mamy dostarczane 11% więcej powietrza niż przy 30C. Jakby ktoś chciał jeszcze pokombinować to http://www.wolframalpha.c...+at+1013hPa+30C, wzór w sumie skomplikowany nie jest, ale po co się męczyć, przeliczać na kelviny itd. jeśli jest gotowe narzędzie. A co do tego że zimą nie odczuwamy różnicy to według mnie może to być spowodowane jeżdżeniem na tak samo ustawionych gaźnikach co latem.
Cytat: | Jeśli powietrze atmosferyczne wpada do cylindrów to od ich temperatury znacznie się ogrzewa | Myślę że niekoniecznie, bo powietrze w cylindrach jest zbyt krótko by mogło mieć to jakiś znaczący wpływ na jego temperaturę. |
_________________ "– Potrafimy?
– Nie mam pojęcia. Ja na przykład nie potrafię.
– No tak, ale gdybyś potrafił i tak byś się nie przyznał. Ja bym się nie przyznał gdybym potrafił.
– A potrafisz?
– Nie
– Aha! " |
|
|
|
|
lencol
Model GSa: GS 500E
Wiek: 36 Dołączył: 16 Mar 2011 Posty: 411 Skąd: Krotoszyn
|
Wysłany: Sro 16 Lis, 2011
|
|
|
W wyższej temperaturze powietrze ma mniejszą gęstość, co zmniejsza efekt doładowania.
Obniżając temperaturę sprężonego powietrza w chłodnicy powietrza doładowującego zwiększa się jego gęstość, a co za tym idzie – rośnie masa ładunku dostarczana do silnika. Możliwe jest więc spalanie większej ilości paliwa i wzrost mocy silnika (zwiększenie wysilenia). Jednocześnie sprężanie chłodniejszego powietrza obniża pracę sprężania, co zwiększa sprawność silnika.
Nie czytasz ze zrozumieniem kolego
Aby odczuć moc należy także zwiększyć ilość paliwa. W chłodniejsze dni (np. zimą) Stosunek AFR (1:14,4) się zmienia. Aby ten stosunek utrzymać należy zwiekszyć ilość paliwa dostarczanego czego w motorze zimą nie robisz (przez co nikt nie zauważył, że zimą mu lepiej jeździ motocykl).
Prosty przykład.
Wiekszość nowych samochodów posiada sondy lambda do odczytu stosunku powietrze-paliwo (magiczne 1:14,4). Komputer odczytuje wskazania sondy oraz wskazania przepływomierza powietrza i na ich podstawie oblicza czasy otwierania wtryskiwaczy.
Jakbyś uważał na lekcjach chemii to byś wiedział jak obliczyć ten stosunek dla benzyny. Reakcja całkowitego spalania benzyny w tych 21% tlenu się kłania
[ Dodano: Sro 16 Lis, 2011 ]
RedShadow napisał/a: | A co do tego że zimą nie odczuwamy różnicy to według mnie może to być spowodowane jeżdżeniem na tak samo ustawionych gaźnikach co latem. |
Ubiegłeś mnie o 2 minuty RedShadow |
_________________ Kiedyś: Komar 3, Simson S53 Enduro, Suzuki GS 500 E, CB 500 stunt
Obecnie: Jawa 250 353, , Hyosung RX z silnikiem ETZ250, Kawa Z750, Honda XR 400 |
|
|
|
|
kempes
Model GSa: Inny motocykl
Wiek: 34 Dołączył: 23 Wrz 2008 Posty: 1747 Skąd: Olsztyn
|
Wysłany: Sro 16 Lis, 2011
|
|
|
Idea i pomysł super. Teoretycznie powinno działać. Jednak zamiast wykładać mi suchą teorię odpowiedz na proste pytanie. Czy przy użyciu tego urządzenia będziesz w stanie uzyskać faktycznie zauważalny przyrost mocy?
Jeśli jesteś tak pewny powodzenia, że zarzucasz mi brak umiejętności czytania ze zrozumieniem i podstawowej wiedzy z termodynamiki to z niecierpliwością czekam na konkretne zestawienie wyników przed i po montażu tej chłodnicy powietrza.
Mam nadzieję, że ci się uda bo pomysł jest fajny i prosty.
Powodzenia. |
_________________ Romet Kadet 110 Automatic '90/'91 -> Keeway Matrix '06 -> Suzuki GS 500 '93 -> Suzuki SV650N '03 -> Yamaha TTR 600 -> Jawa 353/04 '61 & Aprilia Pegaso 650 I.E. |
|
|
|
|
simin
Model GSa: Inny motocykl
Wiek: 36 Dołączył: 27 Mar 2011 Posty: 2016 Skąd: Łódź
|
Wysłany: Sro 16 Lis, 2011
|
|
|
Ciekaw jestem w jakim tempie będzie się ogrzewało dostarczone schłodzone powietrze w cylindrach.
Różnica temperatury przy nagrzanym silniku będzie ogromna. Jeśli będzie b. szybkie, to zwiększające się ciśnienie w cylindrze w fazie sprężania będzie powiększało jego opór.
Ale nie sądzę żeby różnica w szybkości ogrzewania ciepłego powietrza w cylindrach do szybkości ogrzewania zimnego powietrza były tak znaczące.
Ale chętnie zobaczę wyniki pracy - zarówno zmianę mocy jak i spalania |
|
|
|
|
k2
Model GSa: Inny motocykl
Wiek: 51 Dołączył: 04 Maj 2008 Posty: 698 Skąd: Świętochłowice
|
Wysłany: Sro 16 Lis, 2011
|
|
|
Fajnie , że komuś się jeszcze chce coś ciekawego robić, dlatego gratuluję i chylę czoła, ale denerwuje mnie brak pokory i nie przyjmowanie argumentów innych. Ale mniejsza o to.
Pierwsze pytanie:
- dotyczy zębatki tylnej.
"Zębatkę zamówiłem i stoczyłem na odpowiednią grubość z zachowaniem zarysu ewolwentowego. "
Czyli co zarys ewolwentowy, z tego co pamiętam a mogę już nie pamiętać , mają zęby.... Co toczyłeś że zachowałeś ten zarys Proponuję sprawdzić w Wikipedii ....
Drugie pytanie:
- dotyczy chłodnicy powietrza. Jest ładna teoria nt objętości powietrza (w zamyśle pewnie zawartego w nim tlenu), ale czy policzyłeś jaka będzie różnica (in plus oczywiście) pomiędzy zyskiem z obniżonej temperatury powietrza dolotowego a zwiększeniem oporów przepływu powietrza spowodowanym radiatorem i przeróbką samego ...... no tego czarnego, tworzywowego pudełka ..
Krótko - IMO przy takich przepływach i różnicach temperatur i dokładając do tego wzrost oporów przepływu nic nie zyskamy.
To tylko moje zdanie i chętnie poznam przybliżone wyniki testów na "otwartym sercu" .
Poza tym zawsze szanuję i darzę respektem ludzi , którzy mają jakiś pomysł oraz realizują go własnymi siłami i wiedzą. także nie odczytuj tego jako jakiś wielki atak na swoją osobę...... ot taka wymiana zdań. |
_________________ TDM as unique as you
|
|
|
|
|
GSadmirer
Model GSa: GS 500F
Wiek: 38 Dołączył: 16 Paź 2007 Posty: 756 Skąd: Poznań
|
Wysłany: Sro 16 Lis, 2011
|
|
|
RedShadow napisał/a: | Bardzo ciekawy pomysł, tylko trzeba będzie dobrze wyregulować gaźniki. No i obawiam się że wzrost zużycia paliwa może być niewspółmierny do wzrostu mocy. |
No własnie, o jakim % lub litrowy, zwiekszonym zapotrzebowaniu na zupę, mówimy???
lencol napisał/a: |
[ Dodano: Sro 16 Lis, 2011 ]
RedShadow napisał/a: | A co do tego że zimą nie odczuwamy różnicy to według mnie może to być spowodowane jeżdżeniem na tak samo ustawionych gaźnikach co latem. |
Ubiegłeś mnie o 2 minuty RedShadow |
Nie wiem czy dobrze rozumiem, ale myślisz ze znajdą się chetni do klikukrotnej regulacji gażników w sezonie w zależności od temperatury na dworze?? Czysto finansowy aspekt moze ten cały siermieżny projekt pogrążyć. |
_________________ Nie jeźdź szybciej niż myślisz
|
|
|
|
|
RedShadow
Model GSa: Inny motocykl
Wiek: 33 Dołączył: 10 Sty 2009 Posty: 1383 Skąd: Wrocław/Opoczno
|
Wysłany: Sro 16 Lis, 2011
|
|
|
GSadmirer napisał/a: | Nie wiem czy dobrze rozumiem, ale myślisz ze znajdą się chetni do klikukrotnej regulacji gażników w sezonie w zależności od temperatury na dworze?? Czysto finansowy aspekt moze ten cały siermieżny projekt pogrążyć. |
Źle rozumiesz, chodzi o to że teoretycznie żeby zawsze wykorzystać silnik w maksymalnym stopniu powinno się ustawić gaźniki odpowiednio do temp i ciśnienia powietrza. Oczywiście nikt tego nie robi, dlatego motocykl cały czas jeździ niemal tak samo. W wypadku zamontowania tego "intercoolera" konieczna będzie jedna regulacja gaźników, która dostosuje ilość paliwa do większej masowo ilości powietrza. |
_________________ "– Potrafimy?
– Nie mam pojęcia. Ja na przykład nie potrafię.
– No tak, ale gdybyś potrafił i tak byś się nie przyznał. Ja bym się nie przyznał gdybym potrafił.
– A potrafisz?
– Nie
– Aha! " |
|
|
|
|
|
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum
|
Dodaj temat do Ulubionych Wersja do druku
|
INFORMACJA DOTYCZĄCA POLITYKI PLIKÓW COOKIES ORAZ OCHRONY DANYCH OSOBOWYCH:
| |
|