WITAMY NA FORUM MIŁOŚNIKÓW MOTOCYKLA SUZUKI GS 500 - MIŁEGO PISANIA !
Zapraszamy również na nasz portal pod adresem www.gs500.pl

Portal | Szukaj | Rejestracja | Zaloguj



Poprzedni temat «» Następny temat
Suzuki GS 500E by lencol
Autor Wiadomość
lencol 


Model GSa: GS 500E
Wiek: 36
Dołączył: 16 Mar 2011
Posty: 411
Skąd: Krotoszyn
Wysłany: Pon 14 Lis, 2011   

Poprzez analogie:

Proszę porównać czystego diesla z turbodieslem lub z turbodieslem z intercoolerem.

Jak zwykle chodzi o moc :hyhy:

Czysty diesel to straszna padaka, ale wystarczy dorzucić sprężarkę i intercooler i mamy przyzwoity samochód z osiągami przeciętnego benzyniaka.

Schładzając powietrze, zmniejszam jego objętość a co za tym idzie więcej mieszanki tłok zaciąga do cylindra, przez co zwiększam sprężanie. a większe sprężanie to większa moc :hyhy:
Oczywiście, jeżeli miałbym zamiar zamontować sprężarkę to silnik bez modyfikacji w układ korbowo-tłokowy powie bardzo szybko papa, ale ja tylko chcę go lekko usprawnić.

Jak zamontuje całość przez zimę to będę mógł przeprowadzić testy na włączonych modułach i wyłączonych i wtedy dopiero będzie można myśleć dalej o dalszych ulepszeniach :luka:
_________________
Kiedyś: Komar 3, Simson S53 Enduro, Suzuki GS 500 E, CB 500 stunt
Obecnie: Jawa 250 353, , Hyosung RX z silnikiem ETZ250, Kawa Z750, Honda XR 400
 
 
GSadmirer 


Model GSa: GS 500F
Wiek: 38
Dołączył: 16 Paź 2007
Posty: 756
Skąd: Poznań
Wysłany: Pon 14 Lis, 2011   

yhym o dokładnie o jakim przyroście mocy mówimy?

jak dla mnie "turbo" to kolejna rzecz która może się zepsuć i ciągnać za sobą koszta po prostu.
jeśli mówisz ze to wymaga kolejnych i to nie małych ingerencji w silnik, to własciwie co chcesz przez to uzyskać? chcesz kogos z forum tym zainteresować, żeby poszli w twoje ślady i stjuningowali swoje bryki? :)
moze jakiś wiekszy fachura/mechanik sie odezwie i powie czy ten pomysl ma rece i nogi czy to mrzonka :P bez urazy man
_________________
Nie jeźdź szybciej niż myślisz
 
 
 
Kat
[Usunięty]

Wysłany: Wto 15 Lis, 2011   

Jak dla mnie taki intercooler w airboksie to bardzo dobre rozwiązanie, trzymam kciuki za powodzenie projektu :)
 
 
lencol 


Model GSa: GS 500E
Wiek: 36
Dołączył: 16 Mar 2011
Posty: 411
Skąd: Krotoszyn
Wysłany: Wto 15 Lis, 2011   

GSadmirer napisał/a:
jeśli mówisz ze to wymaga kolejnych i to nie małych ingerencji w silnik, to własciwie co chcesz przez to uzyskać? chcesz kogos z forum tym zainteresować, żeby poszli w twoje ślady i stjuningowali swoje bryki? :)


Robie to dla siebie i montaż intelcoolera bez sprężarki nie ingeruje w silnik o czym pisałem.

To czy inni użytkownicy pójdą w moje śldy jak będą widzieli efekty to ich indywidualna sprawa.

"Potrzeba matką wynalazków" :rotfl:
_________________
Kiedyś: Komar 3, Simson S53 Enduro, Suzuki GS 500 E, CB 500 stunt
Obecnie: Jawa 250 353, , Hyosung RX z silnikiem ETZ250, Kawa Z750, Honda XR 400
 
 
CieCHu
[Usunięty]

Wysłany: Wto 15 Lis, 2011   

Jestem ciekaw co to faktycznie da. Najlepiej by bylo zrobic fachowy pomiar na hamowni.
 
 
lencol 


Model GSa: GS 500E
Wiek: 36
Dołączył: 16 Mar 2011
Posty: 411
Skąd: Krotoszyn
Wysłany: Wto 15 Lis, 2011   

Dzisiaj zostały przeprowadzone kolejne testy.

Pobór prądu utrzymuje się na poziomie 6A, co odpowiada około 72W.



Na radiatorze schładzanym najpierw skropliła się woda, a następnie zaczął się delikatnie oszraniać. Aby uzyskać taki efekt należy bardzo efektywnie odprowadzać ciepło ze strony gorącej. Do tego celu użyłem radiatora od diod prostowniczych spawarki.

Puszczając powietrze przez radiator zimny (patrz foto), można było odczuć wyjątkowo zimne powietrze (efekt taki jak w samochodowej klimatyzacji).

Rozpocząłem powolny etap dorabiania odpowiednich dystansów i odpowiedniego "dziurawienia airboksa, aby wszystko mogło się zmieścić.

W airboksie zostaną zamontowane radiatory od procesora z uwagi na cienko-listkową budowę (efektywność schładzania powietrza - większa powierzchnia styku powietrze-radiator).
_________________
Kiedyś: Komar 3, Simson S53 Enduro, Suzuki GS 500 E, CB 500 stunt
Obecnie: Jawa 250 353, , Hyosung RX z silnikiem ETZ250, Kawa Z750, Honda XR 400
 
 
RedShadow 



Model GSa: Inny motocykl
Wiek: 33
Dołączył: 10 Sty 2009
Posty: 1383
Skąd: Wrocław/Opoczno
Wysłany: Wto 15 Lis, 2011   

Bardzo ciekawy pomysł, tylko trzeba będzie dobrze wyregulować gaźniki. No i obawiam się że wzrost zużycia paliwa może być niewspółmierny do wzrostu mocy.
_________________
"– Potrafimy?
– Nie mam pojęcia. Ja na przykład nie potrafię.
– No tak, ale gdybyś potrafił i tak byś się nie przyznał. Ja bym się nie przyznał gdybym potrafił.
– A potrafisz?
– Nie
– Aha! "
 
 
kempes 



Model GSa: Inny motocykl
Wiek: 34
Dołączył: 23 Wrz 2008
Posty: 1747
Skąd: Olsztyn
Wysłany: Sro 16 Lis, 2011   

Mam takie luźne przemyślenia.

Jeśli powietrze atmosferyczne wpada do cylindrów to od ich temperatury znacznie się ogrzewa (w dolocie pewnie też, ale w mniejszym stopniu). Lencol, czy twoje urządzenie będzie w stanie tak bardzo schłodzić powietrze, aby po zassaniu do gorących cylindrów po ogrzaniu było jednak sporo chłodniejsze od powietrza, które nie zostało by ochłodzone? Teraz za oknem powietrze ma 3-5 *C, w lecie ~30*C, czy ktoś zauważa jakąś różnicę w osiągach swojego moto? Wątpię. W takim razie jak mocno musiałbyś ochłodzić powietrze aby uzyskać odczuwalny efekt? Podejrzewam, że grubo poniżej zera.
_________________
Romet Kadet 110 Automatic '90/'91 -> Keeway Matrix '06 -> Suzuki GS 500 '93 -> Suzuki SV650N '03 -> Yamaha TTR 600 -> Jawa 353/04 '61 & Aprilia Pegaso 650 I.E.
 
 
RedShadow 



Model GSa: Inny motocykl
Wiek: 33
Dołączył: 10 Sty 2009
Posty: 1383
Skąd: Wrocław/Opoczno
Wysłany: Sro 16 Lis, 2011   

Czysto teoretycznie przy standardowym ciśnieniu (1013 hPa) przy temp. 30C powietrze ma gęstość 1.164 kg/m^3, a przy temp. 0C ma gęstość 1.292 kg/m^3. Z szybkich obliczeń oznacza to że przy temp. 0C mamy dostarczane 11% więcej powietrza niż przy 30C. Jakby ktoś chciał jeszcze pokombinować to http://www.wolframalpha.c...+at+1013hPa+30C, wzór w sumie skomplikowany nie jest, ale po co się męczyć, przeliczać na kelviny itd. jeśli jest gotowe narzędzie. A co do tego że zimą nie odczuwamy różnicy to według mnie może to być spowodowane jeżdżeniem na tak samo ustawionych gaźnikach co latem.
Cytat:
Jeśli powietrze atmosferyczne wpada do cylindrów to od ich temperatury znacznie się ogrzewa
Myślę że niekoniecznie, bo powietrze w cylindrach jest zbyt krótko by mogło mieć to jakiś znaczący wpływ na jego temperaturę.
_________________
"– Potrafimy?
– Nie mam pojęcia. Ja na przykład nie potrafię.
– No tak, ale gdybyś potrafił i tak byś się nie przyznał. Ja bym się nie przyznał gdybym potrafił.
– A potrafisz?
– Nie
– Aha! "
 
 
lencol 


Model GSa: GS 500E
Wiek: 36
Dołączył: 16 Mar 2011
Posty: 411
Skąd: Krotoszyn
Wysłany: Sro 16 Lis, 2011   

W wyższej temperaturze powietrze ma mniejszą gęstość, co zmniejsza efekt doładowania.

Obniżając temperaturę sprężonego powietrza w chłodnicy powietrza doładowującego zwiększa się jego gęstość, a co za tym idzie – rośnie masa ładunku dostarczana do silnika. Możliwe jest więc spalanie większej ilości paliwa i wzrost mocy silnika (zwiększenie wysilenia). Jednocześnie sprężanie chłodniejszego powietrza obniża pracę sprężania, co zwiększa sprawność silnika.

Nie czytasz ze zrozumieniem kolego :luka:

Aby odczuć moc należy także zwiększyć ilość paliwa. W chłodniejsze dni (np. zimą) Stosunek AFR (1:14,4) się zmienia. Aby ten stosunek utrzymać należy zwiekszyć ilość paliwa dostarczanego czego w motorze zimą nie robisz (przez co nikt nie zauważył, że zimą mu lepiej jeździ motocykl).

Prosty przykład.

Wiekszość nowych samochodów posiada sondy lambda do odczytu stosunku powietrze-paliwo (magiczne 1:14,4). Komputer odczytuje wskazania sondy oraz wskazania przepływomierza powietrza i na ich podstawie oblicza czasy otwierania wtryskiwaczy.

Jakbyś uważał na lekcjach chemii to byś wiedział jak obliczyć ten stosunek dla benzyny. Reakcja całkowitego spalania benzyny w tych 21% tlenu się kłania :luka:

[ Dodano: Sro 16 Lis, 2011 ]
RedShadow napisał/a:
A co do tego że zimą nie odczuwamy różnicy to według mnie może to być spowodowane jeżdżeniem na tak samo ustawionych gaźnikach co latem.


Ubiegłeś mnie o 2 minuty RedShadow :padam:
_________________
Kiedyś: Komar 3, Simson S53 Enduro, Suzuki GS 500 E, CB 500 stunt
Obecnie: Jawa 250 353, , Hyosung RX z silnikiem ETZ250, Kawa Z750, Honda XR 400
 
 
kempes 



Model GSa: Inny motocykl
Wiek: 34
Dołączył: 23 Wrz 2008
Posty: 1747
Skąd: Olsztyn
Wysłany: Sro 16 Lis, 2011   

Idea i pomysł super. Teoretycznie powinno działać. Jednak zamiast wykładać mi suchą teorię odpowiedz na proste pytanie. Czy przy użyciu tego urządzenia będziesz w stanie uzyskać faktycznie zauważalny przyrost mocy?
Jeśli jesteś tak pewny powodzenia, że zarzucasz mi brak umiejętności czytania ze zrozumieniem i podstawowej wiedzy z termodynamiki to z niecierpliwością czekam na konkretne zestawienie wyników przed i po montażu tej chłodnicy powietrza.
Mam nadzieję, że ci się uda bo pomysł jest fajny i prosty.
Powodzenia.
_________________
Romet Kadet 110 Automatic '90/'91 -> Keeway Matrix '06 -> Suzuki GS 500 '93 -> Suzuki SV650N '03 -> Yamaha TTR 600 -> Jawa 353/04 '61 & Aprilia Pegaso 650 I.E.
 
 
simin 


Model GSa: Inny motocykl
Wiek: 36
Dołączył: 27 Mar 2011
Posty: 2016
Skąd: Łódź
Wysłany: Sro 16 Lis, 2011   

Ciekaw jestem w jakim tempie będzie się ogrzewało dostarczone schłodzone powietrze w cylindrach.

Różnica temperatury przy nagrzanym silniku będzie ogromna. Jeśli będzie b. szybkie, to zwiększające się ciśnienie w cylindrze w fazie sprężania będzie powiększało jego opór.


Ale nie sądzę żeby różnica w szybkości ogrzewania ciepłego powietrza w cylindrach do szybkości ogrzewania zimnego powietrza były tak znaczące.

Ale chętnie zobaczę wyniki pracy - zarówno zmianę mocy jak i spalania :)
 
 
 
k2 


Model GSa: Inny motocykl
Wiek: 51
Dołączył: 04 Maj 2008
Posty: 698
Skąd: Świętochłowice
Wysłany: Sro 16 Lis, 2011   

Fajnie , że komuś się jeszcze chce coś ciekawego robić, dlatego gratuluję i chylę czoła, ale denerwuje mnie brak pokory i nie przyjmowanie argumentów innych. Ale mniejsza o to.

Pierwsze pytanie:
- dotyczy zębatki tylnej.
"Zębatkę zamówiłem i stoczyłem na odpowiednią grubość z zachowaniem zarysu ewolwentowego. "
Czyli co ?? zarys ewolwentowy, z tego co pamiętam a mogę już nie pamiętać :] , mają zęby.... Co toczyłeś że zachowałeś ten zarys ?? Proponuję sprawdzić w Wikipedii .... :hyhy:
Drugie pytanie:
- dotyczy chłodnicy powietrza. Jest ładna teoria nt objętości powietrza (w zamyśle pewnie zawartego w nim tlenu), ale czy policzyłeś jaka będzie różnica (in plus oczywiście) pomiędzy zyskiem z obniżonej temperatury powietrza dolotowego a zwiększeniem oporów przepływu powietrza spowodowanym radiatorem i przeróbką samego ...... no tego czarnego, tworzywowego pudełka .. ??


Krótko - IMO przy takich przepływach i różnicach temperatur i dokładając do tego wzrost oporów przepływu nic nie zyskamy.
To tylko moje zdanie i chętnie poznam przybliżone wyniki testów na "otwartym sercu" :) .


Poza tym zawsze szanuję i darzę respektem ludzi , którzy mają jakiś pomysł oraz realizują go własnymi siłami i wiedzą. także nie odczytuj tego jako jakiś wielki atak na swoją osobę...... ot taka wymiana zdań.
_________________
TDM as unique as you

 
 
 
GSadmirer 


Model GSa: GS 500F
Wiek: 38
Dołączył: 16 Paź 2007
Posty: 756
Skąd: Poznań
Wysłany: Sro 16 Lis, 2011   

RedShadow napisał/a:
Bardzo ciekawy pomysł, tylko trzeba będzie dobrze wyregulować gaźniki. No i obawiam się że wzrost zużycia paliwa może być niewspółmierny do wzrostu mocy.

No własnie, o jakim % lub litrowy, zwiekszonym zapotrzebowaniu na zupę, mówimy???

lencol napisał/a:

[ Dodano: Sro 16 Lis, 2011 ]
RedShadow napisał/a:
A co do tego że zimą nie odczuwamy różnicy to według mnie może to być spowodowane jeżdżeniem na tak samo ustawionych gaźnikach co latem.

Ubiegłeś mnie o 2 minuty RedShadow :padam:

Nie wiem czy dobrze rozumiem, ale myślisz ze znajdą się chetni do klikukrotnej regulacji gażników w sezonie w zależności od temperatury na dworze?? Czysto finansowy aspekt moze ten cały siermieżny projekt pogrążyć.
_________________
Nie jeźdź szybciej niż myślisz
 
 
 
RedShadow 



Model GSa: Inny motocykl
Wiek: 33
Dołączył: 10 Sty 2009
Posty: 1383
Skąd: Wrocław/Opoczno
Wysłany: Sro 16 Lis, 2011   

GSadmirer napisał/a:
Nie wiem czy dobrze rozumiem, ale myślisz ze znajdą się chetni do klikukrotnej regulacji gażników w sezonie w zależności od temperatury na dworze?? Czysto finansowy aspekt moze ten cały siermieżny projekt pogrążyć.

Źle rozumiesz, chodzi o to że teoretycznie żeby zawsze wykorzystać silnik w maksymalnym stopniu powinno się ustawić gaźniki odpowiednio do temp i ciśnienia powietrza. Oczywiście nikt tego nie robi, dlatego motocykl cały czas jeździ niemal tak samo. W wypadku zamontowania tego "intercoolera" konieczna będzie jedna regulacja gaźników, która dostosuje ilość paliwa do większej masowo ilości powietrza.
_________________
"– Potrafimy?
– Nie mam pojęcia. Ja na przykład nie potrafię.
– No tak, ale gdybyś potrafił i tak byś się nie przyznał. Ja bym się nie przyznał gdybym potrafił.
– A potrafisz?
– Nie
– Aha! "
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group
Wersja Lo-Fi

INFORMACJA DOTYCZĄCA POLITYKI PLIKÓW COOKIES ORAZ OCHRONY DANYCH OSOBOWYCH:
  • Nasza strona używa informacji zapisywanych za pomocą cookies i podobnych technologii głównie w celu dostosowania strony do potrzeb każdego użytkownika oraz m.in. w celach statystycznych. Mogą też stosować je współpracujące z nami firmy z branży statystycznej. Ustawienia dotyczące plików cookies mogą być zmienione w programie (przeglądarce) do obsługi stron internetowych. Korzystanie z naszego portalu bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza akceptację korzystania z serwisu na wyżej wymienionych warunkach.

  • Zgodnie z art. 13 ust. 1 i ust. 2 Ogólnego rozporządzenia Parlamentu i Rady Unii Europejskiej o ochronie danych osobowych z dnia 27 kwietnia 2016 r. informujemy, że:
    • Administratorem Danych Osobowych jest Forum GS500.pl;
    • podanie przez Ciebie danych osobowych jest dobrowolne, lecz niezbędne do prawidłowej rejestracji i użytkowania forum;
    • przetwarzanie Twoich danych osobowych w celu użytkowania forum odbywa się na podstawie art. 6 ust. 1 lit. f) Ogólnego Rozporządzenia Parlamentu i Rady Unii Europejskiej o ochronie danych osobowych z dnia 27 kwietnia 2016 r. i zgodnie z zasadami określonymi w niniejszym Rozporządzeniu;
    • Posiadasz prawo dostępu do treści swoich danych, uzyskania ich kopii, ich sprostowania, usunięcia, ograniczenia przetwarzania, prawo do przenoszenia danych;
    • dane osobowe będą przechowywane przez okres niezbędny do wykonania usługi lub czynności w związku z którą zostały przekazane (czas użytkowania konta na forum GS500.pl) oraz przez okres wynikający z okresu przedawnienia w ewentualnym procesie ochrony dóbr Administratora;
    • informujemy, iż Twoje dane osobowe możemy udostępniać następującym kategoriom podmiotów:Google Inc, SolarWinds Corporate, England.pl Sp. z o.o., IONIC Sp. z o.o. Sp. k.
    • Masz prawo wniesienia skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych, gdy uznasz, iż przetwarzanie Twoich danych osobowych narusza przepisy Ogólnego rozporządzenia Parlamentu i Rady Unii Europejskiej o ochronie danych osobowych z dnia 27 kwietnia 2016 r.