DOKLADNE I PRAWIDLOWE mierzenie luzu zaworowego. |
Autor |
Wiadomość |
JunioRRex [Usunięty]
|
Wysłany: Pią 11 Wrz, 2009 DOKŁADNE I PRAWIDŁOWE mierzenie luzu zaworowego.
|
|
|
A wieć mam problem i akurat na to pytanie odpowiedzi nie znalałem nigdzie. Ale wiem ze duzo osob sobie regulowało zawory w gs'ie i bedą wiedzieć
Czy krzywki mają nie dociskać zaworu z jednego cylindra( czyli np. prawy ssący i prawy wydech) czy tez na jednym wałku rozrządu( lewy ssący i prawy ssący)
I czy krzywka ma MUSI być skierowana do góry jesli mierzymy dany zawór czy moze być również na bok? |
|
|
|
|
wiesiek3d
Model GSa: Inny motocykl
Wiek: 56 Dołączył: 21 Maj 2009 Posty: 42 Skąd: Rybnik
|
Wysłany: Pią 11 Wrz, 2009
|
|
|
Nie dotykać ma tylko krzywka mierzonego zaworu reszta cie nie interesuje. |
_________________ Pozdrawiam Wiesiek |
|
|
|
|
JunioRRex [Usunięty]
|
Wysłany: Pią 11 Wrz, 2009
|
|
|
a jak ma być ustawiona krzywka?? bo widocznie jest róznica. Jak jest pochylona na bok listek 0,05 wchodzi, ale jeśli jest do góry juz nie chce wejść. I nie wiem który z pomiarów jest prawidłowy. Niestety nie mam mniejszej płytki niz 0,05 |
|
|
|
|
Spajdi [Usunięty]
|
Wysłany: Pią 11 Wrz, 2009
|
|
|
Krzywka ma być ustawiona naprzeciwko pod kątem prostym do PŁASZCZYZNY PŁYTKI zaworowej.
Pozdr |
|
|
|
|
Hedoni [Usunięty]
|
Wysłany: Sob 12 Wrz, 2009
|
|
|
... czy aby na pewno? Wiele osób tak uważa, jest to opinia powszechna i wydaje się być uzasadniona. Gdyby nie jeden mały szkopuł - w instrukcji od gs-a jest napisane co innego
Cytat z instrukcji serwisowania(str.20)
NOTE:
* The cam must be at positions A or B, in order to check the tappet clearance or to adjust tappet clearance. Clearance readings should not be taken witch the cam in any other position than these two position.
* The clearance apecification is for COLD state.
* To turn the crankshaft for clearance checking, be sure to use a 19-mm wrench and to rotate in the normal running direction. All spark plugs should be removed.
I tłumaczenie:
UWAGA:
* Krzywka musi być w pozycji A lub B, żeby sprawdzić luz zaworowy albo go wyregulować. Odczyt luzu nie powinien być przeprowadzany przy krzywkach w jakiejkolwiek innej pozycji oprócz tych dwóch.
* Luz zaworowy podany w specyfikacji jest dla ZIMNEGO silnika.
* Aby obracać wał w celu sprawdzenia luzu zaworowego, upewnij się że używasz 19-mm klucza i obracasz w kierunku normalnych obrotów silnika. Wszystkie świece zapłonowe powinny być wykręcone.
I wszystko by się zgadzało gdyby w obydwu sposobach dostawało się te same wyniki, u mnie wyniki są różne.
Pozycje A i B to te zaznaczone w instrukcji serwisowania, C to pozycja prostopadła do krzywki, miedzy A i B.
Obok zaznaczyłem ustawienie nacięć na wałku rozrządu, w tej pozycji wg. instrukci powinno się mierzyć zawory.
Pomiary były wykonywane kilkakrotnie, szczelinomierzem co 0,01mm
Problem rozwiązałem tak że wydech prawy spiłowałem o 0,1mm a wlot prawy o 0,05mm.
Jakiejś szczególnie dużej różnicy w mocy nie odczułem, właściwie to nie było żadnej różnicy. Jedyne co zauważyłem to to że pojawiło się takie cykanie delikatne w silniku. No ale że zbyt mały luz jest niebezpieczny dla silnika to było to konieczne.
rozrząd C.JPG Pozycja zaworów "prostopadła" |
|
Plik ściągnięto 359 raz(y) 37,47 KB |
rozrząd A B.jpg Pozycje zaworów z serwisówki |
|
Plik ściągnięto 192 raz(y) 69,11 KB |
moje zawory.jpg Moje ustawienia zaworów |
|
Plik ściągnięto 184 raz(y) 57,23 KB |
|
|
|
|
|
JunioRRex [Usunięty]
|
Wysłany: Sob 12 Wrz, 2009
|
|
|
Kurcze Panowie to jak ? bo sie pogubiłem. Wczoraj siedziałem poł nocy i nie chce złożyć go i zeby było zle. Mierzyłem tak jak mi napisał Spajdi, czyli krzywka naprzeciwko zaworu.
Prosze o szybkie info bo chce iść to robić ale nie wiem jak i marnuje cenny sobotni czas
chyba jednak zaufam serwisówce |
|
|
|
|
mifek [Usunięty]
|
|
|
|
|
Hedoni [Usunięty]
|
Wysłany: Sob 19 Wrz, 2009
|
|
|
był był, i to nie jeden, ale nikt jeszcze nie poruszał tematu czy mierzyć zawory w pozycji prostopadłej czy wg instrukcji serwisowania, na forum spotkałem się tylko z opinią że w prostopadłej, |
|
|
|
|
Spajdi [Usunięty]
|
Wysłany: Sob 19 Wrz, 2009
|
|
|
Gościu na filmie ustawiał prostopadle, ja też ustawiałem prostopadle tak jak mi ojciec mówił jak się robiło w samochodach, ale widzę, że tu z jakiejś "serwisówki" jest inaczej nie wiem dlaczego to już jakiś prawdziwy fachowiec powinien się wypowiedzieć...
Dla pewności możesz zmierzyć luzy stosując się do tej metody wtedy będziesz pewny na 100%... :
"Rotate the engine until the R. T mark on the
rotor aligns with the centre of the left-hand
pulse generator coil, and so that the notches
in the right-hand end of each camshaft face
each other (see illustratIons). At this point
insert a feeler gauge of the same thickness as
the correct valve clearance (see
Specifications) between the cam lobe base
and shim of the right-hand cylinder intake and
exhaust valves, and of the left-hand cylinder
intake valve, and check that It is a firm sliding
fit (Me IIIu8tr8tlon). If It Is not, use the feeler
gauges to obtain the exact clearance. Record
the measured clearance on the chart.
S Rotate the engine so that the timing rotor
turns through 380°, at Which point the notches
in the end of each camshaft now face away
from each other"
To cytat z haynesa tam sobie podejrzyj fotki do tego to będzie jaśniejsze... |
|
|
|
|
Hedoni [Usunięty]
|
Wysłany: Sro 22 Wrz, 2010
|
|
|
Ehh, kolego "Spajdi"....
1. Nie z jakiejś serwisówki tylko z "suzuki_gs500e_89-99 service manual", jest to oryginalna serwisówka na podstawie której Haynes napisał swoją, nieco uproszczoną, ale zwraca w niej uwagę na rzeczy które dla profesjonalisty są oczywiste a dla początkującego mechanika niekoniecznie.
2. Gdybyś choć w małym stopniu zrozumiał tekst który zacytowałeś (notabene z haynsa własnie) to załapałbyś że jest tam napisane to samo tylko że innymi słowami, Mniej więcej chodzi w nim o to żeby ustawić wał w pozycji R.T (rigth top) pomierzyć, przekręcic o 380 stopni i pomierzyć.
3. Wybacz że odgrzewam starego kotleta dopiero teraz ale za każdym razem gdy próbowałem coś napisać to opadały mi ręce... |
|
|
|
|
ls2jackson [Usunięty]
|
Wysłany: Pon 02 Maj, 2011 luz na zaworach wydechowych
|
|
|
panowie czy luz na zaworach wydechowych w GS 0,17 i 0,2 może mieć jakiś znaczny wpływ na gorszą pracę silnika czy wibrację ?
(tylko nie czekam na odpowiedź ,że norma to 0,03 -0,08 bo to to wiem) tylko czekam na wypowiedź popartą waszym dużym doświadczeniem |
|
|
|
|
studi
Model GSa: Inny motocykl
Wiek: 50 Dołączył: 08 Lis 2009 Pochwał: 236 Posty: 3561 Skąd: Słoneczna Italja
|
Wysłany: Pon 02 Maj, 2011
|
|
|
Z autopsji tego nie wiem, aż tak na mechanice silników spalinowych się nie znam, ale tak na chłopski rozum, skoro masz za duży luz zaworowy, w jednym cylindrze 2-krotnie od zalecanego maximum, a w drugim niemalże 3-krotnie, to oznacza, że poprzez cały układ mechaniczny przenoszący nacisk na zawory, również w mniejszym stopniu otwierają się w twoim wypadku zawory wydechowe, a to z kolei oznacza, że nie cała spalona mieszanka w suwie wydechowym pracy silnika opuszcza cylinder, to z kolei powoduje pogorszenie warunków spalania kolejnej porcji paliwa i może prowadzić, moim laickim zdaniem do spadku mocy silnika oraz do być może spalania stukowego, co podnosi wibracje.
Moją teorię potwierdza również definicja spalania stukowego na wikipedii, która jako przyczyny spalania stukowego podaje
- zbyt wysoki stopień sprężania,
- za wczesny zapłon,
- za mała liczba oktanowa paliwa,
- przegrzanie silnika,
- za małe zawirowanie mieszanki w komorze spalania,
- duże napełnianie cylindra
Zaznaczone przeze mnie opcje mogą wynikać z nie do końca otwartego zaworu wydechowego. |
_________________ Pomogłem, nie zapomnij kliknąć w
_________________
Aprilia SR Kymco S9 GS500F K4 DL650A L2 |
|
|
|
|
przemek_posp [Usunięty]
|
Wysłany: Pon 02 Maj, 2011
|
|
|
Większy luz powoduje gorsze napełnienie mieszanką cylindrów, ponieważ zawory są krócej otwarte i nie mogą przy okazji zajść pewne zjawiska fizyczne wspomagające wspomniane napełnienie cylindrów i opuszczenie spalonej mieszanki z cylindrów |
|
|
|
|
Pawlus
Model GSa: Inny motocykl
Wiek: 33 Dołączył: 06 Sie 2009 Pochwał: 1 Posty: 278 Skąd: Oława
|
Wysłany: Pon 02 Maj, 2011
|
|
|
Hedoni napisał/a: | Mniej więcej chodzi w nim o to żeby ustawić wał w pozycji R.T (rigth top) pomierzyć, przekręcic o 380 stopni i pomierzyć. |
Jak ustawiasz R.T to jeszcze te wycięcia na wałkach rozrządu muszą być skierowane równolegle do siebie (wtedy mierzy się ssący i wydechowy prawy oraz ssący lewy). Później jak odwracasz o 360 to musza być w przeciwną stronę (wtedy mierzy się wydechowy lewy). |
_________________ GS 500E '95 -> GSX-R 600 K3
---
GR |
|
|
|
|
grzesiekyogi [Usunięty]
|
Wysłany: Pon 14 Lis, 2011
|
|
|
Witam,
niedawno sprawdzałem luzy w moim gs-ie (rocznik 03 6800km przebiegu).
Problem w tym że gdy sprawdzałem zgodnie z zasadą: oś krzywki prostopadle
do szklanki (jak na rysunku C od Hedoni'ego) to luzy wychodzą mi:
ssące: 0,06, 0,04 wydechowe 0,05, 007.
Kiedy mierzę zgodnie z serwisówką otrzymuję:
ssące: 0,06, 0,05 wydechowe 0,10, 0,11
Łańcuszek wygląda na napięty (jedynie delikatny luz).
Wie może ktoś co może być przyczyną tak dużych różnic na wylocie?
Wyników jestem pewny (mierzyłem minimum 3x za każdym razem kręcąc wałkiem
i ustawiając od nowa), nie ma możliwości abym źle zrozumiał serwisówkę - kreska
obok oznaczenia Right Top + odpowiednia nacięcia na wałkach - czytałem to milion razy).
Ustawiłem zgodnie z serwisówką - problem w tym, że teraz jak mierzę zgodnie z
rysunkiem C to wydech wygląda na podparty (0,03 nie wchodzi). Moto jeździ, ubytku
przybytku mocy nie zauważyłem, silnik chodzi podobnie jak przed regulacją.
Mimo to chciałbym się upewnić że wszystko gra i nie powypalam gniazd
albo zdu...pię coś innego.
Z góry dzięki za wszelkie sugestie. |
|
|
|
|
|
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum
|
Dodaj temat do Ulubionych Wersja do druku
|
INFORMACJA DOTYCZĄCA POLITYKI PLIKÓW COOKIES ORAZ OCHRONY DANYCH OSOBOWYCH:
| |
|