WITAMY NA FORUM MIŁOŚNIKÓW MOTOCYKLA SUZUKI GS 500 - MIŁEGO PISANIA !
Zapraszamy również na nasz portal pod adresem www.gs500.pl

Portal | Szukaj | Rejestracja | Zaloguj



Poprzedni temat «» Następny temat
Olej kiedy i jak wymienic.
Autor Wiadomość
hubertgontarz 



Model GSa: GS 500E
Dołączył: 05 Lis 2007
Pochwał: 4
Posty: 2021
Skąd: Bytom
Wysłany: Sob 24 Lis, 2007   

mam takie pytanie do WAS Ekspertów:
1. w jaki sposób laik może poznać to czy silnik jest w dobrym stanie, czy takie oznaki jak: bezproblemowe odpalanie (ciepły, zimny silnik), trzymanie obrotów (ciepły, zimny silnik), brak wycieków (silnik czysty jak łza), jak na moje oko dosyć równa praca, bez jakiś dziwnych dzwięków...czy po takich oznakach można poznać że silnik jest w dobrym stanie?? czy i tak należy go rozbierać (mój na wiosnę będzie miał robioną regulację zaworów i może wymianę łańcuch rozrządu i napinaczy, ufając mechanikom to przy okazji powinni rzucić oko na resztę silnika i powiedzieć co i jak...
 
 
Breżniew 



Wiek: 51
Dołączył: 30 Lip 2007
Pochwał: 1
Posty: 1268
Skąd: Olecko
Wysłany: Sob 24 Lis, 2007   

Napewno brak wycieków i cicha praca silnika swiadczy o stanie technicznym. Tak samo łaŧwosc rozruchu , stabilne wolne obroty i równomierna praca. niemniej aby silnik był dalej w dobrej kondycji wymagana jest prawidłowa obsługa z przewidzianymi przez producenta interwałami wymian oleju , filtra , regulacji gaźników i zaworów. Podstawą w silnikach motocyklowych jest dbanie o układ rozrządu. Brak odpowiednich luzów czy wyciągnięty łańcuch lub słaby napinacz może spowodować totalne zniszczenie silnika. Przeskok takiego łańcucha na kole łańcuchowym wału czy wałków rozrządu grozi spotkaniem się zaworów z tłokami . Czym to grozi chyba nie muszę pisać.
Brak luzu zaworowego to z kolei groźba wypalenia przylgni zaworów czy gniazd i spore wydatki. Lepiej wiec zapobiegać a nie naprawiać.
Tak samo zła regulacja składu mieszanki ma duży wpływ na twałosc silnika . Zbyt uboga szkodzi zaworom wydechowym , bogata - problemy ze świecami i rozrzedzanie oleju nie spalonym paliwem.
Dla tego zaraz po zakupie lepiej jest przejrzeć wszystko , ewentualnie wymienić wątpliwe elementy by nie miec problemów na przyszłość.
_________________
Only TDI :) Octavia 2 FL 1,9BXE
 
 
 
hubertgontarz 



Model GSa: GS 500E
Dołączył: 05 Lis 2007
Pochwał: 4
Posty: 2021
Skąd: Bytom
Wysłany: Sob 24 Lis, 2007   

Szczerze to przy zakupie kierowałem się swoimi odczuciami, tym jak odpala, jak pracuje silnik, czy biegi lekko wskakują bez zgrzytów i wypadania biegów, jak się wkręca na obroty, czy są stabilne, czy są ślady rdzy, czy lakier jest oryginalny, jak wyglądają śruby, czy tłumik jest przetarty, jak wyglądają manetki i podnóżki itd...ze sprawy czysto mechaniczno-silnikowych że tak powiem to się nie znam - mogę jedynie organoleptycznie okiem nie fachowego mechanika spojrzeć

na wiosnę taki plan mam..od oleju i filtrów, regulacji-czyszczenia-synchronizacji gaźników, regulacji luzu zaworowego i ewentualnie wymiany łańcucha rozrządu...co do serwisu to chyba w Boosterze w Katowicach - jest to serwis Kawasaki (ceny już znam), a jestem ciekaw cen z Suzuki z Tychach...jest jeszcze czas na regulacje i inne sprawy, wczesna wiosną...do tego czasu zbiórka pieniędzy i na serwis i na benzynę bo chcę w swoim pierwszym sezonie motocyklowym przejechać dużo kilometrów - może nawet z 10 tys. :)) to pewnie i wymiana opon czeka :)) a na razie to mogę przyjechać do kolegi - odpalić na kilka minut motocykl, nawoskować lakier i tyle, no cóż wiosna wiosna...to tylko kilka miesięcy, czekało się 7 lat na motocykl to i 3 miesiące (grudzień,styczeń,luty) się będzie czekało :))

ale jestem zadowolony że mam GS-a :))
http://www.polskajazda.pl...ki/GS,500/18390
jak dla mnie motocykl to pasja - szkoda że mam tylko jeden motocykl - bo chciałbym mieć w swoim garażu co najmniej 5 motocykli (GS-a, Jawę 350, Jawę 50, Rometa Charta 210 i K125)
 
 
Breżniew 



Wiek: 51
Dołączył: 30 Lip 2007
Pochwał: 1
Posty: 1268
Skąd: Olecko
Wysłany: Nie 25 Lis, 2007   

Olej z filtrem wymień na jesieni. Dla czego? jak zapewne wiesz w oleju znajduja sie rozpuszczone zwiazki spalania paliwa , nagar , woda , sadza itp. zwiazki siarki powstałe w pocesie spalania łaczą sie z para wodna i kondensujaca sie woda wywołujac korozję . do tego wszystkie czasteczki sadzy i nagaru rozpuszczonego normalnie w oleju zaczyna sie z niego wytrącać i osadzać w misce olejowej i układzie smarowania . Po uruchomienia silnika ta najbrudniejsza część oleju zostanie zassana przez pompe i wtłoczona do układu. Brudny olej jak wiesz nie słuzy dobrze silnikowi.
Reszte zrób wczesna wiosna gdy nie bedzie jeszcze kolejek w serwisie.
_________________
Only TDI :) Octavia 2 FL 1,9BXE
 
 
 
hubertgontarz 



Model GSa: GS 500E
Dołączył: 05 Lis 2007
Pochwał: 4
Posty: 2021
Skąd: Bytom
Wysłany: Pon 26 Lis, 2007   

A pytanie jest - czy dam radę? do tego nie posiadam specjalistycznych narzędzi...nigdy nie wymieniałem filtra oleju. Z tego co wyczytałem to nie powinno być z tym problemu - ale mam pewne obawy....

postaram się zamówić jak najszybciej olej - myślę albo o półsyntetyku albo syntetyku Platinium (10W40 lub 10W50). W sklepie motoryzacyjnym mogą zamówić tylko półsyntetyk..a może wymienić teraz i na wiosnę? brać pół syntetyka ale wymieniać częściej?
_________________
www.gs500.pl
 
 
Breżniew 



Wiek: 51
Dołączył: 30 Lip 2007
Pochwał: 1
Posty: 1268
Skąd: Olecko
Wysłany: Pon 26 Lis, 2007   

Do zmiany oleju potrzebujesz klucza do swiec 21mm - samochodowy, klucza nasadowego z przedłużka 10mm , miskę i pojemnik na olej. Kupujesz olej - min 3L ( lepiej 4L) i filtr z uszczelką (oringiem - powinien byc w komplecie).
Moto rozgrzewasz krótka przejażdżką i stawiasz na centralkę. podstawiasz miske pod filtr oleju - znajduje sie z przodu silnika między rurami wydechowymi pod okrągłą pokrywka przykręcona 3 nakrętkami M6 . Luzujesz sruby , kazdą po trochu aż odkręcisz całkiem - uwaga poleci trochę oleju. Pod pokrywą jest spręzyna ktora dociska wkład filtra do gniazda. spuszczasz olej i po jego spłynieciu wyjmujesz wkład. Mozesz szmatką wytrzeć olej z wnetrza. Potem w odwrotnej kolejnosci wkładasz nowy wkład. W pokrywce jest uszczelka , ktorą wymieniasz na nowa z kompletu. zakładsz dekiel , przyciskajac spręzyna filtr i każda po trochu dociągasz nakrętki .
Teraz odkręcasz korek w misce oleju kluczem do swiec. Spuszczasz olej do miski i czekasz chwile by wszystko spłyneło.
zakręcasz korek i wlewasz ok 2,6l . wykrecasz świece z silnika i wkładasz do fajek opierajac je o głowicę. Właczasz zapłon i kręcisz rozrusznikiem aż zgasnie lampka cisnienia oleju. Dzięki odkręconym swiecom rozrusznik kreci silnik bardzo lekko. Swiece tylko musza byc podłaczone by napięcie na cewkach nie wzrosło ponad norme i nie było przbicia.
Po zgasnięciu lampki sprawdzasz poziom oleju na bagnecie i dolewasz pod Full zaznaczony na nim. Wkręcasz swiece , wycierasz rozlany olej i gotowe.

Olej zamow sobie przez internet np motula 5100 , tak samo filtr oleju.
_________________
Only TDI :) Octavia 2 FL 1,9BXE
 
 
 
jankees
[Usunięty]

Wysłany: Pon 26 Lis, 2007   

kolego hubertgontarz to słabo czytałes wcześniejsze posty na temat wymiany oleju przeciez pisane było że nie stosuj samochodowego tylko motocyklowy olej a ztego co sie orientuje to platinum jest olejem samochodowym no chyba że sie myle to przepraszam.
 
 
Breżniew 



Wiek: 51
Dołączył: 30 Lip 2007
Pochwał: 1
Posty: 1268
Skąd: Olecko
Wysłany: Pon 26 Lis, 2007   

Jest olej platinum 4T do motocykli. 10W50 full syntetic.
_________________
Only TDI :) Octavia 2 FL 1,9BXE
 
 
 
jankees
[Usunięty]

Wysłany: Pon 26 Lis, 2007   

A to moj błąd serdecznie przepraszam .
 
 
hubertgontarz 



Model GSa: GS 500E
Dołączył: 05 Lis 2007
Pochwał: 4
Posty: 2021
Skąd: Bytom
Wysłany: Pon 26 Lis, 2007   

jest pół-syntetyk 10W40 i syntetyk 10W50, dużym plusem jest cena (półsyntetyk ok. 18 zł za litr), najbardziej martwię się o odkręcanie śrub i problem z tym związany, który może wystąpić.
 
 
jankees
[Usunięty]

Wysłany: Pon 26 Lis, 2007   

nie powinno byc problemow a jesli sie obawiasz to najpierw popsikaj WD40 czy czyms podobnym odczekaj kilka godzin i powinienes dac radę.
 
 
Snajper
[Usunięty]

Wysłany: Wto 27 Lis, 2007   

Odkręcić śrubki jest banalnie. Zdziwiłem się, że z taką siłą są zakręcone i nic nigdy mi nie ciekło - po przez gumową uszczelkę, która znacznie pomaga przy odkręcaniu i zakręcaniu śrubek. Odkręcasz w przeciwną do ruchu wskazówek zegara. Ze śrubą pod silnikiem nie poszło aż tak łatwo, ale jak najbardziej jest to wykonalne. Pamiętaj rozgrzać silnik, zwłaszcza jeśli Twój stary olej wcześniej zwiedził kawał świata.
 
 
WojtekR1978
[Usunięty]

Wysłany: Wto 27 Lis, 2007   

Wymaina oleju jest prostą czynnością. Sam to robiłem z tydzień temu. Trochę można się co najwyżej ufajdać, ale to te dające radość strony grzebania przy maszynie :D . Tylko ta śruba w misce ma miedzianą czy mosiężną czy jakąś tam uszczelkę i trzeba ją dość mocno dokręcię bo olej cieknie. Wszystko jest poza tym świetnie pokazane w serwisówce Haynesa i w instrukcji obsługi - do sciągnięcia na naszym forum.
 
 
hubertgontarz 



Model GSa: GS 500E
Dołączył: 05 Lis 2007
Pochwał: 4
Posty: 2021
Skąd: Bytom
Wysłany: Wto 27 Lis, 2007   

to się zdecyduje, kupie olej i filtr i na dniach to zrobię, wtedy bez strachu będę mógł go odpalać raz-dwa razy w miesiącu...
myślę że na preparat typu wd-40ści się zdecyduję, nie chciałbym urwać śruby zjechać.

z tego co wiem to właściciel zmienił olej tylko raz na Castrola (3 lata posiadania), mimo tego że nie nakręcił nawet nastu tysięcy km to i tak olej to podstawa


jakieś wskazówki na co uważać przy wymianie oleju:
- dobrze rozgrzać
- wcześniej wd-40 na śruby
- spuścić
- wymienić filtr
- nalać oleju
- pozakręcać
_________________
www.gs500.pl
 
 
WojtekR1978
[Usunięty]

Wysłany: Wto 27 Lis, 2007   

Ja bym najpierw pozakręcał śrubę spustową i osłonę filtra a dopiero bym zalał olejem.
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group
Wersja Lo-Fi

INFORMACJA DOTYCZĄCA POLITYKI PLIKÓW COOKIES ORAZ OCHRONY DANYCH OSOBOWYCH:
  • Nasza strona używa informacji zapisywanych za pomocą cookies i podobnych technologii głównie w celu dostosowania strony do potrzeb każdego użytkownika oraz m.in. w celach statystycznych. Mogą też stosować je współpracujące z nami firmy z branży statystycznej. Ustawienia dotyczące plików cookies mogą być zmienione w programie (przeglądarce) do obsługi stron internetowych. Korzystanie z naszego portalu bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza akceptację korzystania z serwisu na wyżej wymienionych warunkach.

  • Zgodnie z art. 13 ust. 1 i ust. 2 Ogólnego rozporządzenia Parlamentu i Rady Unii Europejskiej o ochronie danych osobowych z dnia 27 kwietnia 2016 r. informujemy, że:
    • Administratorem Danych Osobowych jest Forum GS500.pl;
    • podanie przez Ciebie danych osobowych jest dobrowolne, lecz niezbędne do prawidłowej rejestracji i użytkowania forum;
    • przetwarzanie Twoich danych osobowych w celu użytkowania forum odbywa się na podstawie art. 6 ust. 1 lit. f) Ogólnego Rozporządzenia Parlamentu i Rady Unii Europejskiej o ochronie danych osobowych z dnia 27 kwietnia 2016 r. i zgodnie z zasadami określonymi w niniejszym Rozporządzeniu;
    • Posiadasz prawo dostępu do treści swoich danych, uzyskania ich kopii, ich sprostowania, usunięcia, ograniczenia przetwarzania, prawo do przenoszenia danych;
    • dane osobowe będą przechowywane przez okres niezbędny do wykonania usługi lub czynności w związku z którą zostały przekazane (czas użytkowania konta na forum GS500.pl) oraz przez okres wynikający z okresu przedawnienia w ewentualnym procesie ochrony dóbr Administratora;
    • informujemy, iż Twoje dane osobowe możemy udostępniać następującym kategoriom podmiotów:Google Inc, SolarWinds Corporate, England.pl Sp. z o.o., IONIC Sp. z o.o. Sp. k.
    • Masz prawo wniesienia skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych, gdy uznasz, iż przetwarzanie Twoich danych osobowych narusza przepisy Ogólnego rozporządzenia Parlamentu i Rady Unii Europejskiej o ochronie danych osobowych z dnia 27 kwietnia 2016 r.