Olej kiedy i jak wymienic. |
Autor |
Wiadomość |
hubertgontarz
Model GSa: GS 500E
Dołączył: 05 Lis 2007 Pochwał: 4 Posty: 2021 Skąd: Bytom
|
Wysłany: Sob 24 Lis, 2007
|
|
|
mam takie pytanie do WAS Ekspertów:
1. w jaki sposób laik może poznać to czy silnik jest w dobrym stanie, czy takie oznaki jak: bezproblemowe odpalanie (ciepły, zimny silnik), trzymanie obrotów (ciepły, zimny silnik), brak wycieków (silnik czysty jak łza), jak na moje oko dosyć równa praca, bez jakiś dziwnych dzwięków...czy po takich oznakach można poznać że silnik jest w dobrym stanie?? czy i tak należy go rozbierać (mój na wiosnę będzie miał robioną regulację zaworów i może wymianę łańcuch rozrządu i napinaczy, ufając mechanikom to przy okazji powinni rzucić oko na resztę silnika i powiedzieć co i jak... |
|
|
|
|
Breżniew
Wiek: 51 Dołączył: 30 Lip 2007 Pochwał: 1 Posty: 1268 Skąd: Olecko
|
Wysłany: Sob 24 Lis, 2007
|
|
|
Napewno brak wycieków i cicha praca silnika swiadczy o stanie technicznym. Tak samo łaŧwosc rozruchu , stabilne wolne obroty i równomierna praca. niemniej aby silnik był dalej w dobrej kondycji wymagana jest prawidłowa obsługa z przewidzianymi przez producenta interwałami wymian oleju , filtra , regulacji gaźników i zaworów. Podstawą w silnikach motocyklowych jest dbanie o układ rozrządu. Brak odpowiednich luzów czy wyciągnięty łańcuch lub słaby napinacz może spowodować totalne zniszczenie silnika. Przeskok takiego łańcucha na kole łańcuchowym wału czy wałków rozrządu grozi spotkaniem się zaworów z tłokami . Czym to grozi chyba nie muszę pisać.
Brak luzu zaworowego to z kolei groźba wypalenia przylgni zaworów czy gniazd i spore wydatki. Lepiej wiec zapobiegać a nie naprawiać.
Tak samo zła regulacja składu mieszanki ma duży wpływ na twałosc silnika . Zbyt uboga szkodzi zaworom wydechowym , bogata - problemy ze świecami i rozrzedzanie oleju nie spalonym paliwem.
Dla tego zaraz po zakupie lepiej jest przejrzeć wszystko , ewentualnie wymienić wątpliwe elementy by nie miec problemów na przyszłość. |
_________________ Only TDI Octavia 2 FL 1,9BXE
|
|
|
|
|
hubertgontarz
Model GSa: GS 500E
Dołączył: 05 Lis 2007 Pochwał: 4 Posty: 2021 Skąd: Bytom
|
Wysłany: Sob 24 Lis, 2007
|
|
|
Szczerze to przy zakupie kierowałem się swoimi odczuciami, tym jak odpala, jak pracuje silnik, czy biegi lekko wskakują bez zgrzytów i wypadania biegów, jak się wkręca na obroty, czy są stabilne, czy są ślady rdzy, czy lakier jest oryginalny, jak wyglądają śruby, czy tłumik jest przetarty, jak wyglądają manetki i podnóżki itd...ze sprawy czysto mechaniczno-silnikowych że tak powiem to się nie znam - mogę jedynie organoleptycznie okiem nie fachowego mechanika spojrzeć
na wiosnę taki plan mam..od oleju i filtrów, regulacji-czyszczenia-synchronizacji gaźników, regulacji luzu zaworowego i ewentualnie wymiany łańcucha rozrządu...co do serwisu to chyba w Boosterze w Katowicach - jest to serwis Kawasaki (ceny już znam), a jestem ciekaw cen z Suzuki z Tychach...jest jeszcze czas na regulacje i inne sprawy, wczesna wiosną...do tego czasu zbiórka pieniędzy i na serwis i na benzynę bo chcę w swoim pierwszym sezonie motocyklowym przejechać dużo kilometrów - może nawet z 10 tys. :)) to pewnie i wymiana opon czeka :)) a na razie to mogę przyjechać do kolegi - odpalić na kilka minut motocykl, nawoskować lakier i tyle, no cóż wiosna wiosna...to tylko kilka miesięcy, czekało się 7 lat na motocykl to i 3 miesiące (grudzień,styczeń,luty) się będzie czekało :))
ale jestem zadowolony że mam GS-a :))
http://www.polskajazda.pl...ki/GS,500/18390
jak dla mnie motocykl to pasja - szkoda że mam tylko jeden motocykl - bo chciałbym mieć w swoim garażu co najmniej 5 motocykli (GS-a, Jawę 350, Jawę 50, Rometa Charta 210 i K125) |
|
|
|
|
Breżniew
Wiek: 51 Dołączył: 30 Lip 2007 Pochwał: 1 Posty: 1268 Skąd: Olecko
|
Wysłany: Nie 25 Lis, 2007
|
|
|
Olej z filtrem wymień na jesieni. Dla czego? jak zapewne wiesz w oleju znajduja sie rozpuszczone zwiazki spalania paliwa , nagar , woda , sadza itp. zwiazki siarki powstałe w pocesie spalania łaczą sie z para wodna i kondensujaca sie woda wywołujac korozję . do tego wszystkie czasteczki sadzy i nagaru rozpuszczonego normalnie w oleju zaczyna sie z niego wytrącać i osadzać w misce olejowej i układzie smarowania . Po uruchomienia silnika ta najbrudniejsza część oleju zostanie zassana przez pompe i wtłoczona do układu. Brudny olej jak wiesz nie słuzy dobrze silnikowi.
Reszte zrób wczesna wiosna gdy nie bedzie jeszcze kolejek w serwisie. |
_________________ Only TDI Octavia 2 FL 1,9BXE
|
|
|
|
|
hubertgontarz
Model GSa: GS 500E
Dołączył: 05 Lis 2007 Pochwał: 4 Posty: 2021 Skąd: Bytom
|
Wysłany: Pon 26 Lis, 2007
|
|
|
A pytanie jest - czy dam radę? do tego nie posiadam specjalistycznych narzędzi...nigdy nie wymieniałem filtra oleju. Z tego co wyczytałem to nie powinno być z tym problemu - ale mam pewne obawy....
postaram się zamówić jak najszybciej olej - myślę albo o półsyntetyku albo syntetyku Platinium (10W40 lub 10W50). W sklepie motoryzacyjnym mogą zamówić tylko półsyntetyk..a może wymienić teraz i na wiosnę? brać pół syntetyka ale wymieniać częściej? |
_________________ www.gs500.pl |
|
|
|
|
Breżniew
Wiek: 51 Dołączył: 30 Lip 2007 Pochwał: 1 Posty: 1268 Skąd: Olecko
|
Wysłany: Pon 26 Lis, 2007
|
|
|
Do zmiany oleju potrzebujesz klucza do swiec 21mm - samochodowy, klucza nasadowego z przedłużka 10mm , miskę i pojemnik na olej. Kupujesz olej - min 3L ( lepiej 4L) i filtr z uszczelką (oringiem - powinien byc w komplecie).
Moto rozgrzewasz krótka przejażdżką i stawiasz na centralkę. podstawiasz miske pod filtr oleju - znajduje sie z przodu silnika między rurami wydechowymi pod okrągłą pokrywka przykręcona 3 nakrętkami M6 . Luzujesz sruby , kazdą po trochu aż odkręcisz całkiem - uwaga poleci trochę oleju. Pod pokrywą jest spręzyna ktora dociska wkład filtra do gniazda. spuszczasz olej i po jego spłynieciu wyjmujesz wkład. Mozesz szmatką wytrzeć olej z wnetrza. Potem w odwrotnej kolejnosci wkładasz nowy wkład. W pokrywce jest uszczelka , ktorą wymieniasz na nowa z kompletu. zakładsz dekiel , przyciskajac spręzyna filtr i każda po trochu dociągasz nakrętki .
Teraz odkręcasz korek w misce oleju kluczem do swiec. Spuszczasz olej do miski i czekasz chwile by wszystko spłyneło.
zakręcasz korek i wlewasz ok 2,6l . wykrecasz świece z silnika i wkładasz do fajek opierajac je o głowicę. Właczasz zapłon i kręcisz rozrusznikiem aż zgasnie lampka cisnienia oleju. Dzięki odkręconym swiecom rozrusznik kreci silnik bardzo lekko. Swiece tylko musza byc podłaczone by napięcie na cewkach nie wzrosło ponad norme i nie było przbicia.
Po zgasnięciu lampki sprawdzasz poziom oleju na bagnecie i dolewasz pod Full zaznaczony na nim. Wkręcasz swiece , wycierasz rozlany olej i gotowe.
Olej zamow sobie przez internet np motula 5100 , tak samo filtr oleju. |
_________________ Only TDI Octavia 2 FL 1,9BXE
|
|
|
|
|
jankees [Usunięty]
|
Wysłany: Pon 26 Lis, 2007
|
|
|
kolego hubertgontarz to słabo czytałes wcześniejsze posty na temat wymiany oleju przeciez pisane było że nie stosuj samochodowego tylko motocyklowy olej a ztego co sie orientuje to platinum jest olejem samochodowym no chyba że sie myle to przepraszam. |
|
|
|
|
Breżniew
Wiek: 51 Dołączył: 30 Lip 2007 Pochwał: 1 Posty: 1268 Skąd: Olecko
|
Wysłany: Pon 26 Lis, 2007
|
|
|
Jest olej platinum 4T do motocykli. 10W50 full syntetic. |
_________________ Only TDI Octavia 2 FL 1,9BXE
|
|
|
|
|
jankees [Usunięty]
|
Wysłany: Pon 26 Lis, 2007
|
|
|
A to moj błąd serdecznie przepraszam . |
|
|
|
|
hubertgontarz
Model GSa: GS 500E
Dołączył: 05 Lis 2007 Pochwał: 4 Posty: 2021 Skąd: Bytom
|
Wysłany: Pon 26 Lis, 2007
|
|
|
jest pół-syntetyk 10W40 i syntetyk 10W50, dużym plusem jest cena (półsyntetyk ok. 18 zł za litr), najbardziej martwię się o odkręcanie śrub i problem z tym związany, który może wystąpić. |
|
|
|
|
jankees [Usunięty]
|
Wysłany: Pon 26 Lis, 2007
|
|
|
nie powinno byc problemow a jesli sie obawiasz to najpierw popsikaj WD40 czy czyms podobnym odczekaj kilka godzin i powinienes dac radę. |
|
|
|
|
Snajper [Usunięty]
|
Wysłany: Wto 27 Lis, 2007
|
|
|
Odkręcić śrubki jest banalnie. Zdziwiłem się, że z taką siłą są zakręcone i nic nigdy mi nie ciekło - po przez gumową uszczelkę, która znacznie pomaga przy odkręcaniu i zakręcaniu śrubek. Odkręcasz w przeciwną do ruchu wskazówek zegara. Ze śrubą pod silnikiem nie poszło aż tak łatwo, ale jak najbardziej jest to wykonalne. Pamiętaj rozgrzać silnik, zwłaszcza jeśli Twój stary olej wcześniej zwiedził kawał świata. |
|
|
|
|
WojtekR1978 [Usunięty]
|
Wysłany: Wto 27 Lis, 2007
|
|
|
Wymaina oleju jest prostą czynnością. Sam to robiłem z tydzień temu. Trochę można się co najwyżej ufajdać, ale to te dające radość strony grzebania przy maszynie . Tylko ta śruba w misce ma miedzianą czy mosiężną czy jakąś tam uszczelkę i trzeba ją dość mocno dokręcię bo olej cieknie. Wszystko jest poza tym świetnie pokazane w serwisówce Haynesa i w instrukcji obsługi - do sciągnięcia na naszym forum. |
|
|
|
|
hubertgontarz
Model GSa: GS 500E
Dołączył: 05 Lis 2007 Pochwał: 4 Posty: 2021 Skąd: Bytom
|
Wysłany: Wto 27 Lis, 2007
|
|
|
to się zdecyduje, kupie olej i filtr i na dniach to zrobię, wtedy bez strachu będę mógł go odpalać raz-dwa razy w miesiącu...
myślę że na preparat typu wd-40ści się zdecyduję, nie chciałbym urwać śruby zjechać.
z tego co wiem to właściciel zmienił olej tylko raz na Castrola (3 lata posiadania), mimo tego że nie nakręcił nawet nastu tysięcy km to i tak olej to podstawa
jakieś wskazówki na co uważać przy wymianie oleju:
- dobrze rozgrzać
- wcześniej wd-40 na śruby
- spuścić
- wymienić filtr
- nalać oleju
- pozakręcać |
_________________ www.gs500.pl |
|
|
|
|
WojtekR1978 [Usunięty]
|
Wysłany: Wto 27 Lis, 2007
|
|
|
Ja bym najpierw pozakręcał śrubę spustową i osłonę filtra a dopiero bym zalał olejem. |
|
|
|
|
|
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum
|
Dodaj temat do Ulubionych Wersja do druku
|
INFORMACJA DOTYCZĄCA POLITYKI PLIKÓW COOKIES ORAZ OCHRONY DANYCH OSOBOWYCH:
| |
|