Cześć
W wakacje planuję zaciągnąć swojego GS 500 do Chorwacji. W kwestiach mechanicznych jestem jeszcze laikiem. Moto ma przebieg 35kkm. Proszę o podpowiedź co dobrze byłoby w nim wymienić / co należy sprawdzić.
Na jesień został wymieniony filrt powietrza, klocki hamulcowe, płyn hamulcowy, olej w silniku, oczyszczone i wyregulowane gaźniki, nowa elektryka.
1) Planuję wymienić łańcuch i zębatki (wygląda na to że nie były wymieniane od nowości!)
2) Wymieniam opony - mało zużyte, ale bardzo stare
2) Do wymiany jest prawdopodobnie olej w przednich teleskopach - wydaje mi się, że na większych wybojach czasem "kończą się" sprężyny. A może trzeba też sprężyny?
3) Czy warto "profilaktycznie" wymieniać cały rozrząd czy wystarczy łańcuch i zębatki? Jaka jest praktyka? Na allegro widziałem zestaw uszczelek do silnika za 250 pln.
Kolejna kwestia - wszystkich tych czynności chciałbym dokonać sam. Mam garaż, temperatury są niskie - mam sporo czasu. Niestety nie mam absolutnie żadnych narzędzi poza kluczem do odkręcania śruby do spuszczania oleju (mam tylko tą jedną końcówkę) i zwykłych śrubokrętów. W co powinienem się zaopatrzyć? Nie chcę po rozkręceniu moto biegać co chwilę do sklepu po narzędzia.
Jakieś klucze francuskie? klucze ośmiokątne/ sześciokątne? klucze nasadowe?
Nie wiem nawet jak te klucze profesjonalnie się nazywają. Do łańcucha pewnie jakiś klucz dynamometryczny i coś do zapinania? Może ktoś mógłby wkleić link do pełnego zestawu narzędzi, np. na allegro?
Odpowiedz do tematu
: Co i kiedy wymieniać. Jakie narzędzia?
:
Przepraszam z góry za małe , ale kiedy się wybierasz dokładnie do Chorwacji?
Bo ja jadę 1- 10 maja W razie czego pytaj śmiało
Ja przed wyjazdem wymieniam czysto eksploatacyjne rzeczy, czyli:
- opona tył (przód jeszcze dobry)
- filtry
- olej
- akumulator, bo mi niestety umarł
- świece
- klocki przód tył
Wiadomo na zapas zabieram linki i zapas oleju, no i obowiązkowe zapasowe żarówki Moje moto więcej nie wymaga
Bo ja jadę 1- 10 maja W razie czego pytaj śmiało
Ja przed wyjazdem wymieniam czysto eksploatacyjne rzeczy, czyli:
- opona tył (przód jeszcze dobry)
- filtry
- olej
- akumulator, bo mi niestety umarł
- świece
- klocki przód tył
Wiadomo na zapas zabieram linki i zapas oleju, no i obowiązkowe zapasowe żarówki Moje moto więcej nie wymaga
:
Oprócz tego z ważniejszych rzeczy polecam zabrać scyzoryk, kawałek sznurka, taśmy klejąceji parę tego typu drobiazgów, bo nigdy nie wiadomo czy nie trzeba będzie czegoś mocować .
"– Potrafimy?
– Nie mam pojęcia. Ja na przykład nie potrafię.
– No tak, ale gdybyś potrafił i tak byś się nie przyznał. Ja bym się nie przyznał gdybym potrafił.
– A potrafisz?
– Nie
– Aha! "
– Nie mam pojęcia. Ja na przykład nie potrafię.
– No tak, ale gdybyś potrafił i tak byś się nie przyznał. Ja bym się nie przyznał gdybym potrafił.
– A potrafisz?
– Nie
– Aha! "
:
A to to oczywiste Polecam tez linkę holowniczą
:
Kupcie sobie jeszcze dźwignie hamulca i sprzęgła - zwykła parkingowa gleba i możecie czegoś nie mieć. Odpukać oczywiście. Ot koniec Off-topu.
:
co rozumiesz przez cały rozrząd rozrządu nie zmienia się w gs'ie profilaktycznie tylko jak łańcuch się rozciągnie.
niestety w gs'ie przednie zawieszenie pozostawia trochę do życzenia. niektórzy wymieniają olej na gęściejszy ale warto ponoć zakupić sprężyny progresywne.
phuryn napisał/a: |
Czy warto "profilaktycznie" wymieniać cały rozrząd czy wystarczy łańcuch i zębatki? |
co rozumiesz przez cały rozrząd rozrządu nie zmienia się w gs'ie profilaktycznie tylko jak łańcuch się rozciągnie.
phuryn napisał/a: |
Do wymiany jest prawdopodobnie olej w przednich teleskopach - wydaje mi się, że na większych wybojach czasem "kończą się" sprężyny. A może trzeba też sprężyny? |
niestety w gs'ie przednie zawieszenie pozostawia trochę do życzenia. niektórzy wymieniają olej na gęściejszy ale warto ponoć zakupić sprężyny progresywne.
:
Lipiec / sierpień ma przejechać 3kkm bez żadnej usterki
Właśnie nie jestem pewny jak powinienem to rozumieć. Wystarczy wymienić łańcuch i zębatki czy trzeba też na "wszelki wypadek" jakieś uszczelki / napinacze etc?
Jaka jest praktyka?
pootietang napisał/a: |
co rozumiesz przez cały rozrząd |
Właśnie nie jestem pewny jak powinienem to rozumieć. Wystarczy wymienić łańcuch i zębatki czy trzeba też na "wszelki wypadek" jakieś uszczelki / napinacze etc?
Jaka jest praktyka?
:
Ja też na majówkę uderzam do Dubrovnika.
Moto jest już przygotowane do sezonu.
Została jeszcze wymiana opon.
W drogę zabieram tylko zestaw naprawczy opon,żarówki, scyzoryk i prezerwatywy
Tydzień przed wyjazdem dokładne oględziny moto tj. linki, zawieszenie, hamulce itp.
Jeśli moto jest serwisowane na bieżąco to przed taką trasa nie ma co się napinać. Wsiadać i jechać
Moto jest już przygotowane do sezonu.
Została jeszcze wymiana opon.
W drogę zabieram tylko zestaw naprawczy opon,żarówki, scyzoryk i prezerwatywy
Tydzień przed wyjazdem dokładne oględziny moto tj. linki, zawieszenie, hamulce itp.
Jeśli moto jest serwisowane na bieżąco to przed taką trasa nie ma co się napinać. Wsiadać i jechać
:
PROCEDURA PRZEGLĄDU STANDARDOWEGO MOTOCYKLA (źródło: http://www.3fun.pl/serwis/index.php?id=448)
- sprawdzenie stanu opon – bieżnik, uszkodzenia, gwoździe
- sprawdzenie klocków hamulcowych przód
- sprawdzenie płynu hamulcowego (przód i tył)
- sprawdzenie wycieków przedniego zawieszenia
- sprawdzenie luzu w główce ramy (ewentualnie dokręcenie łożysk)
- sprawdzenie stanu łożysk w główce ramy
- sprawdzenie łożysk w kołach
- smarowanie linek
- regulacja sprzęgła
- sprawdzenie oświetlenia (pozycyjne, światła mijania, drogowe, kierunkowskazy przód i tył,
podświetlenie zegarów )
- smarowanie klamek sprzęgła i hamulca
- sprawdzenie działania wszystkich przełączników
- sprawdzenie luzu w tylnym zawieszeniu
- smarowanie wszystkich elementów ruchomych (podnóżki, stacyjka, zamki itd.)
- sprawdzenie klocków hamulcowych tył
- sprawdzenie akumulatora – dolanie wody, oczyszczenie klem
- sprawdzenie filtru powietrza ( gąbka – mycie + nasączenie) – ew. wymiana
- sprawdzenie świecy zapłonowej (stan elektrod – oczyszczenie nagaru) – ewentualnie
wymiana
- synchronizacja gaźników
- wymiana oleju silnikowego i filtra oleju
- sprawdzenie świateł stop : czujnik przedni hamulec i czujnik tylny hamulec, ewentualnie
- regulacja czujnika tylnego
- smarowanie łańcucha, regulacja naciągu
- sprawdzenie bezpieczników
- sprawdzenie ciśnienia w oponach
Wg mnie podstawą jest zadbanie o materiały eksploatacyjne (klocki, filtry, olej, opony...) + zabranie ze sobą zestawu naprawczego do opon, żarówek, bezpiecznika, mini zestawu kluczy, linki sprzęgła i gazu...za dużo nie ma co zabierać. To motocykl Japoński a nie Romet Ogar w kiepskim stanie. Najważniejszy jest stan techniczny. Jeżeli motocykl jest zadbany to myślę że nic się nie stanie na trasie.
Spójrz na opis wyprawy Yarccoma, myślę że się przyda.
Co do wymiany oleju, wymień również uszczelniacze i kapturki przeciwkurzowe, a na lagi zamontuj osłonki (w larssonie można kupić za ok. 20 zł). Co do oleju wlej gęstszy 15W i odczujesz poprawę.
- sprawdzenie stanu opon – bieżnik, uszkodzenia, gwoździe
- sprawdzenie klocków hamulcowych przód
- sprawdzenie płynu hamulcowego (przód i tył)
- sprawdzenie wycieków przedniego zawieszenia
- sprawdzenie luzu w główce ramy (ewentualnie dokręcenie łożysk)
- sprawdzenie stanu łożysk w główce ramy
- sprawdzenie łożysk w kołach
- smarowanie linek
- regulacja sprzęgła
- sprawdzenie oświetlenia (pozycyjne, światła mijania, drogowe, kierunkowskazy przód i tył,
podświetlenie zegarów )
- smarowanie klamek sprzęgła i hamulca
- sprawdzenie działania wszystkich przełączników
- sprawdzenie luzu w tylnym zawieszeniu
- smarowanie wszystkich elementów ruchomych (podnóżki, stacyjka, zamki itd.)
- sprawdzenie klocków hamulcowych tył
- sprawdzenie akumulatora – dolanie wody, oczyszczenie klem
- sprawdzenie filtru powietrza ( gąbka – mycie + nasączenie) – ew. wymiana
- sprawdzenie świecy zapłonowej (stan elektrod – oczyszczenie nagaru) – ewentualnie
wymiana
- synchronizacja gaźników
- wymiana oleju silnikowego i filtra oleju
- sprawdzenie świateł stop : czujnik przedni hamulec i czujnik tylny hamulec, ewentualnie
- regulacja czujnika tylnego
- smarowanie łańcucha, regulacja naciągu
- sprawdzenie bezpieczników
- sprawdzenie ciśnienia w oponach
Wg mnie podstawą jest zadbanie o materiały eksploatacyjne (klocki, filtry, olej, opony...) + zabranie ze sobą zestawu naprawczego do opon, żarówek, bezpiecznika, mini zestawu kluczy, linki sprzęgła i gazu...za dużo nie ma co zabierać. To motocykl Japoński a nie Romet Ogar w kiepskim stanie. Najważniejszy jest stan techniczny. Jeżeli motocykl jest zadbany to myślę że nic się nie stanie na trasie.
Spójrz na opis wyprawy Yarccoma, myślę że się przyda.
Co do wymiany oleju, wymień również uszczelniacze i kapturki przeciwkurzowe, a na lagi zamontuj osłonki (w larssonie można kupić za ok. 20 zł). Co do oleju wlej gęstszy 15W i odczujesz poprawę.
:
Zestaw napędowy kwalifikuje się do wymiany jeśli:
- łańcuch jest nierównomiernie zużyty,
- Zęby na zębatkach są zukosowane i ostre.
- łańcuch pogubił uszczelniacze i jest wyciągniety jak guma z babcinych majtek
Podstawa bezpieczeństwa - twarda guma = śliska guma zwłaszcza na deszczu.
Nie polecam zabaw z używkami / leżakami.
To co zlejesz z zawieszenia to będzie pewnie jeden wielki syf.
Polecam olej 15W - kompromis pomiędzy komfortem a prowadzeniem moto.
Sprężyny możesz pomierzyć - jeżeli są mocno uklepane to wymiana najlepiej na progresywne.
W pierwszej kolejności wykręcasz napinacz łańcuszka i patrzysz ile życia mu jeszcze zostało. Jeśli ma jeszcze zakres do wysunięcia się to zdejmujesz pokrywę rozrządu i mierzysz rozciągnięcie łańcucha rozrządu ( dane podane w serwisówce)
Warto też wtedy zajrzeć do luzów zaworowych.
Jeśli uszczelka dekla jest w dobrym stanie to wystarczy oczyścić głowicę,dekiel i uszczelkę, nałożyć delikatnie silikonu i poskładać całość do kupy.
Nie ma sensu kupować kompletu uszczelek..bo po co?
Dobrej klasy narzędzia i podstawowa wiedza z zakresu mechaniki to podstawa. Inaczej narobisz sobie problemów i wpakujesz się niepotrzebnie w koszty.
Jeśli zadajesz takie pytanie to lepiej odstaw moto do serwisu
phuryn napisał/a: |
Planuję wymienić łańcuch i zębatki (wygląda na to że nie były wymieniane od nowości!) |
Zestaw napędowy kwalifikuje się do wymiany jeśli:
- łańcuch jest nierównomiernie zużyty,
- Zęby na zębatkach są zukosowane i ostre.
- łańcuch pogubił uszczelniacze i jest wyciągniety jak guma z babcinych majtek
Cytat: |
2) Wymieniam opony - mało zużyte, ale bardzo stare |
Podstawa bezpieczeństwa - twarda guma = śliska guma zwłaszcza na deszczu.
Nie polecam zabaw z używkami / leżakami.
phuryn napisał/a: |
2) Do wymiany jest prawdopodobnie olej w przednich teleskopach - wydaje mi się, że na większych wybojach czasem "kończą się" sprężyny. A może trzeba też sprężyny? |
To co zlejesz z zawieszenia to będzie pewnie jeden wielki syf.
Polecam olej 15W - kompromis pomiędzy komfortem a prowadzeniem moto.
Sprężyny możesz pomierzyć - jeżeli są mocno uklepane to wymiana najlepiej na progresywne.
phuryn napisał/a: |
3) Czy warto "profilaktycznie" wymieniać cały rozrząd czy wystarczy łańcuch i zębatki? Jaka jest praktyka?
|
W pierwszej kolejności wykręcasz napinacz łańcuszka i patrzysz ile życia mu jeszcze zostało. Jeśli ma jeszcze zakres do wysunięcia się to zdejmujesz pokrywę rozrządu i mierzysz rozciągnięcie łańcucha rozrządu ( dane podane w serwisówce)
Warto też wtedy zajrzeć do luzów zaworowych.
Jeśli uszczelka dekla jest w dobrym stanie to wystarczy oczyścić głowicę,dekiel i uszczelkę, nałożyć delikatnie silikonu i poskładać całość do kupy.
Nie ma sensu kupować kompletu uszczelek..bo po co?
phuryn napisał/a: |
Niestety nie mam absolutnie żadnych narzędzi |
Dobrej klasy narzędzia i podstawowa wiedza z zakresu mechaniki to podstawa. Inaczej narobisz sobie problemów i wpakujesz się niepotrzebnie w koszty.
phuryn napisał/a: |
Do łańcucha pewnie jakiś klucz dynamometryczny i coś do zapinania? |
Jeśli zadajesz takie pytanie to lepiej odstaw moto do serwisu
:
Odpowiedz do tematu
Co do leżaków - chodzi o to że obecne z racji wieku wymieniam na nowe