Ladowanie akumulatora |
Autor |
Wiadomość |
Szejku [Usunięty]
|
Wysłany: Nie 08 Lip, 2012
|
|
|
No i niestety dzisiaj też doszedłem do faktu ,iż muszę jednak zakupić uzwojenia ponieważ całkowite oświetlenie gs'a zabiera prąd ładowania bo o dziwo gdy nie mam włączonych świateł ładowanie jest na poziom min 12.7V w szczytach dobija do 13,4 V więc wygląda to tak jak by jeden z "punktów gwiazdy" w uzwojeniu nagle znikł. No cóż, pozostaje mi podziękować za szczegółową odpowiedź . |
|
|
|
|
studi
Model GSa: Inny motocykl
Wiek: 50 Dołączył: 08 Lis 2009 Pochwał: 236 Posty: 3561 Skąd: Słoneczna Italja
|
Wysłany: Nie 08 Lip, 2012
|
|
|
Jak nie masz świateł to jakoś się domyka bilans energetyczny dla tego niesprawność jednego uzwojenia (de fakto brak dwóch napięć międzyfazowych) nie przeszkadza w prawidłowym zasilaniu układu zapłonowego i jeszcze zostaje trochę na ładowanie aku. |
_________________ Pomogłem, nie zapomnij kliknąć w
_________________
Aprilia SR Kymco S9 GS500F K4 DL650A L2 |
|
|
|
|
lencol
Model GSa: GS 500E
Wiek: 36 Dołączył: 16 Mar 2011 Pochwał: 4 Posty: 411 Skąd: Krotoszyn
|
Wysłany: Pon 09 Lip, 2012
|
|
|
Krótko mówiąc z 230 Wat zostało Ci tylko około 80 |
_________________ Kiedyś: Komar 3, Simson S53 Enduro, Suzuki GS 500 E, CB 500 stunt
Obecnie: Jawa 250 353, , Hyosung RX z silnikiem ETZ250, Kawa Z750, Honda XR 400 |
|
|
|
|
egzi [Usunięty]
|
Wysłany: Czw 09 Sie, 2012
|
|
|
Ludzie co wy niektorzy z was za glupoty wypisujecie bojcie sie boga. Jak sie nie znacie to sie nie wypowiadajcie prosze was bardzo. Nie doczytalem do konca bo tego sie nie da czytac, a jest tego juz ponad 10 stron.
Odniose sie do kilku postow, ktorych nie chce mi sie juz cytowac. Oraz opisze mniej wiecej sposoby przebadania ukladu ladowania.
Ladujac aku w motorze raczej trudno jest uszkodzic elektronike i bzdura jest ze jak sie odpala na podlaczonym prostowniku to sie jakies stany nie ustalone tworza, ktore cos uszkodza, a ze pisza to w instrukcji od prostownika za 4 tys. to sie jakos w cale nie dziwie, zeby ktos go za taka kase kupil to przeciez musi byc super duper i trzeba cos wymyslec/naciagnac fakty, bo jak to tyle kasy za zwykly prostownik, inna sprawa ze chodzi o rozrusznik rozruchowy czyli o wysokiej wydajnosci pradowej wiec inna konstrukcja. W takim domowym najwyzej co sie moze stac to mozna uszkodzic prostownik lub spalic w nim bezpiecznik. Sprawny akumulator ma niska rezystancje zwarcia i wszystkie wysokie skoki napiecia sa przez niego filtrowane. Inaczej przy uszkodzeniu regulatora alternator moglby spalic cala instalacje bo nieregulowany i slabo obciazony daje napiecia szczytowe grubo ponad 100V a tak aku nie pozwala na zbyt wysoki wzrost, przynajmniej do czasu az wygotuje sie caly elektrolit. Ktas pisal, ze mu napiecie roslo do 20V, to wlasnie taki przypadek.
Ani prostownik ani alternator w motorze nie daje napiecia ustabilizowanego wiec bzdura jest, ze impulsowe jest szkodliwe dla instalacji.
Uzwojenie alternatora jest gwiazda ale jego srodek absolutnie nie jest podlaczony do masy.
I na boga nie ma tam zadnego wzbudzenia! Tam jest magneto (magnesy trwale). Regulacja polega na zupelnie czym innym niz regulacja pradu wzbudzenia, jest inaczej niz w samochodzie.
Pomiary ciaglosci uzwojen maja dac rezystancje mniejsza od 1R pomiedzy kazdym z 3 wyprowadzen a miedzy masa a kazdym z uzwojen ma byc nieskonczonosc.
Jezeli na wtyczce od uzwojen przy 5000obr mamy ok 70V napiecie przemiennego pomiedzy kazdymi dwoma z 3 przewodow to jest ok (na gownianym mierniku moze pokazywac mniejsze napiecie bo czestotliwosc jest wyzsza niz miernik jest wyskalowany, u mnie bylo 65V). Na wolnych obrotach bezposrednio do wtyczki od uzwojen mozna wlaczyc zarowke 50W zeby sie upewnic, ze pod obciazeniem tez jest ok. Ma sie normalnie mocno swiecic. Na kazdej parze napiecia i rezystancje maja byc takie same. Jezeli wszystkie testy przeszly to alternator na 100% dziala poprawnie. Dalej nalezy sie zajac regulatorem. Regulator dziala na tej zasadzie, ze jak napiecie generowane przez uzwojenia osiaga wartosc wieksza jak te 13-14V to robi zwarcie na danej parze a jak spada to odpuszcza, co powoduje utrzymywanie sie stalego napiecia. Jezeli napiecie w instalacji wzrasta powyzej 15V to na bank zwalony jest regulator. Jezeli napiecie nie osiaga pozadanej wartosci to trzeba zmierzyc miernikiem na zakresie napiecia stalego, napiecie na wtyczce 2 pinowej przy regulatorze i sprawdzic czy tam czasem nie jest wieksze niz na akumulatorze. Jezeli jest tzn., ze problem jest gdzies z przejsciem. Czyscimy kostki, masy i wszelkie polaczenia.
Inaczej najprawdopodobniej walniety jest regulator. W serwisowce opisane sa rezystancje jakie maja byc pomiedzy poszczegolnymi pinami regulatora i nalezy to sprawdzic. U mnie sie nie zgadzaja, nie ma przejsc tam gdzie niby byc powinny tylko, ze jest adnotacja ze trzeba miec miernik serwisowy bo inaczej wskazania moga byc inne wiec niewiem.
Inne objawy jakie mam to, ze jak wlaczam swiatla w motorze to jasniej sie swieca na niskich obrotach niz na wysokich. Napiecie ladowania 12,3-12,7 i moto nie chce odpalac po jezdzie, slabo kreci. Po naladowniu aku prostownikiem kreci jak szalony i pali na dotyk.
Ogolnie to zagladajcie do serwisowki tam wszystko jest napisane, gdzie co podlaczac i jak mierzyc.
Sory ze tak chaotycznie ale nie mam juz cierpliwosci i czasu.
Pozdrawiam. |
Ostatnio zmieniony przez egzi Sro 29 Sie, 2012, w całości zmieniany 1 raz |
|
|
|
|
studi
Model GSa: Inny motocykl
Wiek: 50 Dołączył: 08 Lis 2009 Pochwał: 236 Posty: 3561 Skąd: Słoneczna Italja
|
Wysłany: Czw 09 Sie, 2012
|
|
|
egzi, nie ze wszystkim co tu piszesz się zgadzam, poza tym czytając ten esej nie mający nic wspólnego z językiem polskim najpierw opierdalasz ludzi, a na koniec zadajesz pytania jak byś miał jakiś problem z ładowaniem w swoim moto.
Z jednym natomiast zgadzam się w 100%
egzi napisał/a: | Ogolnie to zagladajcie do serwisowki tam wszystko jest napisane, gdzie co podlaczac i jak mierzyc. |
Niestety większość osób nie potrafi czytać ze zrozumieniem i wyciągać wniosków na podstawie dokonanych pomiarów, ale z drugiej strony nie wszyscy mają wykształcenie techniczne pozwalające na taką interpretację i dla tego zadają tu pytania.
Jeśli będziesz potrzebował abym dokładnie wytłumaczyć Ci zjawiska fizyczne zachodzące w regulatorze to mogę ci krok po kroku wytłumaczyć wykorzystując takie prawa jak Ohma czy Kirchhoffa (pierwsze oraz drugie) |
_________________ Pomogłem, nie zapomnij kliknąć w
_________________
Aprilia SR Kymco S9 GS500F K4 DL650A L2 |
|
|
|
|
egzi [Usunięty]
|
Wysłany: Pią 10 Sie, 2012
|
|
|
Chcialem cos znalezc i sie podepszec jakas wiedza praktyczna, wiec wlazlem tu na forum, 1 czy 2 watki o ladowaniu na krzyz, a tam nawalone na potege postow, ze nie idzie tego czytac, 10 stron banialuk i nikt tego nie prostuje, to jakis obled. Dzieki tym ktorzy napisali rzeczowo na poczatku bo bylo kilka przydatnych informacji, ale ciezko to wyluskac, moze jakis moderator powienien przejrzec i wywalic smieci.
Co do mojej skladni to napisalem, ze przepraszam za chaos ale nie mialem juz sily tego jakos pieknie ukladac. Pisalem jak mi slina na jezyk przyszla.
2 lata pracowalem jako elektromechanik ale samochodowy, pierwszy raz mam stycznosc z elektryka motocykla, wiec tam gdzie nie jestem pewien, nie pisze tego, a swojego problemu jeszcze nie rozwiazalem bo zaczal sie od wczoraj.
Jestem rowniez po elektrotechnice (nie po polonistyce), wiec dzieki za pomoc w prawach Kirchhoffa, co prawda moze juz nie pamietam dokladnie ale jak bede potrzebowal to sam znajde.
Pozdrawiam,
Krzysiek. |
|
|
|
|
perLucjano
Model GSa: GS 500E
Wiek: 44 Dołączył: 17 Cze 2012 Pochwał: 1 Posty: 79 Skąd: Tarnowskie Góry
|
Wysłany: Pią 10 Sie, 2012
|
|
|
Mi to nie trudno było przeczytać 9 stronek zwłaszcza ze zagadnienie jest ciekawe i warte rozpoznania.
Na str 9 załączyłem fotoporade i opisałem to i tamto dodając linki które wyłowiłem spośród sterty innych, a które to właśnie mi pomogły uporać się z padniętym regulatorem.
Pretensje można mieć tylko do siebie, bo kompendium wiedzy jest odpowiednie.
Natomiast jak ktoś chce mieć kawę na ławę , brak mu czasu na czytanie - to moto odstawia do mechanika i słono płaci za części, wymianę jak i wiedzę kogoś kto " zjadł na naprawach nie jedne zęby", a ten temacik jest właśnie po to by wykluczyć ostatnia ewentualność |
_________________ Motocykle to nie wszystko ale bez nich wszystko jest niczym...
Opis maszyny: http://www.forum.gs500.pl/viewtopic.php?t=11366
Fotki z galerii wiosennej
http://www.fotosik.pl/u/perLucjano/album/1422358
Było sobie GS500 a po nim
FZS600 złotko
Obecnie NX650 Enduro RD08
|
|
|
|
|
kempes
Model GSa: Inny motocykl
Wiek: 34 Dołączył: 23 Wrz 2008 Pochwał: 30 Posty: 1746 Skąd: Olsztyn
|
Wysłany: Pią 10 Sie, 2012
|
|
|
perLucjano
egzi ja elektrykiem nie jestem, ale skoro Ty masz doświadczenie i wiedzę to może napiszesz jakiś dobry i dokładny poradnik? Na pewno by się taki przydał. |
_________________ Romet Kadet 110 Automatic '90/'91 -> Keeway Matrix '06 -> Suzuki GS 500 '93 -> Suzuki SV650N '03 -> Yamaha TTR 600 -> Jawa 353/04 '61 & Aprilia Pegaso 650 I.E. |
|
|
|
|
szczepan325 [Usunięty]
|
Wysłany: Sro 29 Sie, 2012
|
|
|
Podbijam temat.
Nie miałem ładowania w swojej GS'ce, więc wymieniłem regler (używka od gościa z forum). Teraz napięcie na klemach aku dochodzi do 17-18V @5000rpm. Przy włączonych światłach mijania.
Mierzyłem napięcie przed reglerem, czyli chyba tu:
Na każdej parze styków (są 3 styki) wychodzi ~70-80V przy ~5000rpm
Kostki, kabelki i styki (wszystko co wykazuje choćby odległe pokrewieństwo z prądem) poczyszczone szprejem do elektroniki. Akumulator jest prawie nowy, poziom elektrolitu zdrowy (niemal max w każdej celi).
Kolejny regler do wymiany? |
|
|
|
|
lencol
Model GSa: GS 500E
Wiek: 36 Dołączył: 16 Mar 2011 Pochwał: 4 Posty: 411 Skąd: Krotoszyn
|
Wysłany: Sro 29 Sie, 2012
|
|
|
szczepan325 napisał/a: | Kolejny regler do wymiany? |
Niestety najprawdobodobniej to jego wina. Lepiej, że regler niż byś miał uzwojenie wymieniać
Nie kupuj używki, bo jaką masz gwarancje, że pochodzi dłużej niż stary?
Mi w sklepie w Poznaniu gostek oferował nowy za jakieś 230zł. |
_________________ Kiedyś: Komar 3, Simson S53 Enduro, Suzuki GS 500 E, CB 500 stunt
Obecnie: Jawa 250 353, , Hyosung RX z silnikiem ETZ250, Kawa Z750, Honda XR 400 |
|
|
|
|
kempes
Model GSa: Inny motocykl
Wiek: 34 Dołączył: 23 Wrz 2008 Pochwał: 30 Posty: 1746 Skąd: Olsztyn
|
Wysłany: Sro 29 Sie, 2012
|
|
|
Mi też się wydaje, że to regler. Jeśli jest sprawny to nie powinien "puszczać" więcej niż te ~15.5 V.
Co do nowych regulatorów to w suzuki taki kosztuje (z tego co pamiętam) kila stówek, a nowe-chińskie zamienniki nie wiadomo jak długo posłużą. Ja bym kupił używany, ale tylko od kogoś kto da ci gwarancję rozruchową. |
_________________ Romet Kadet 110 Automatic '90/'91 -> Keeway Matrix '06 -> Suzuki GS 500 '93 -> Suzuki SV650N '03 -> Yamaha TTR 600 -> Jawa 353/04 '61 & Aprilia Pegaso 650 I.E. |
|
|
|
|
szczepan325 [Usunięty]
|
Wysłany: Sro 29 Sie, 2012
|
|
|
A jest możliwe, że gdzieś na instalacji coś jest nie teges i się regler od tego zjarał? Nie chciałbym kupić kolejnego, który popełni seppuku... |
|
|
|
|
egzi [Usunięty]
|
Wysłany: Sro 29 Sie, 2012
|
|
|
Cytat: | A jest możliwe, że gdzieś na instalacji coś jest nie teges i się regler od tego zjarał? Nie chciałbym kupić kolejnego, który popełni seppuku... |
Jezeli byl oryginalny (tzn o odpowiednio duzej mocy jak na alternator) to nie mozliwe. Regulatory w GSach podobno sa slabe konstrukcyjnie i sa stosunkowo zawodne.
Ja bym sie nie cykal i kupywal uzywany, na aledrogo sa po 100zl. Ewentualnie opcja dla majsterkowiczow:
http://moto-electro.ru/fo...x.php?t231.html
https://www.yousendit.com...qQzczeUx2WnRVag
Te regulatory sa proste jak budowa cepa (budowa wewnetrzna jest identyczna z orginalem), a koszt czesci to mniej jak 50zl. Gosc tam przy jednym pisze, ze wykonal ich 70-80 sztuk przez 2 lata i wszystkie jezdza.
Lepiej sprawdz stary regulator bo sie jeszcze mozesz zdziwic, ze dziala.
Przy okazji: u mnie sie okazalo, ze wtyczki nie laczyly przy przekazniku glownym. Przekaznik glowny to taka okragla bambula pod prawym plastikiem przy siedzeniu, siedzi w gumowym mocowaniu. Jak sie wyciagnie z niego wtyczke to pod spodem jest bezpiecznik, tez trzeba go przeczyscic. Tak jak pisalem u mnie objaw byl taki, ze wraz ze wzrostem obrotow napiecie najpierw troche roslo tak do 13V a potem malalo. Po swiatlach bylo widac, ze przygasaja tak gdzies od 3tys obr/min. Zeby na szybko sprawdzic mozna podlaczyc przewody od wtyczki 2 pinowej od regulatora bezposrednio do akumulatora i zobaczyc wtedy jak laduje. Trzeba tylko pamietac o odpowiedniej polaryzacji bo jak sie podlaczy odwrotnie to bedzie zwarcie (czerwony do + akumulatora, czarny do -).
Przy okazji sie okazalo, ze w magnecie nie bylo polowy 1 magnesu, po wymianie nie ten motocykl, wibracje od silnika zniknely jak reka odjal.
Sam regulator mozna sprawdzic miernikiem uniwersalnym. Wlaczamy miernik na opcje badania spadku napiecia (narysowana jest tam dioda, jak sie zwiera przewody to wskazanie jest 0 i niektore mierniki piszcza). Przykladamy elektrode dodatnia miernika do czarnego przewodu we wtyczce 2-pinowej a elektrode ujemna lecimy po pinach wtyczki 3-pinowej. Potem elektrode ujemna do czerwonego przewodu w 2-pinowej a dodatnia lecimy po pinach 3-pinowej. Za kazdym razem ma byc wskazanie ok 0,5V (0,500 lub po prostu 500 nie pamietam jaki jest zapis na wyswietlaczu). Potem robimy to samo odwrotnie czyli dodatnia do czerwonego a ujemna do czarnego. Wskazanie za kazdym razem ma byc na nieskonczonosc. W ten sposob sprawdzamy mostek prostowniczy w regulatorze. Jak mostek jest sprawny a ladowanie jest za niskie to regulator jest raczej dobry. Jak ladowanie jest powyzej 15V to zawsze bedzie to zepsuty regulator. |
|
|
|
|
szczepan325 [Usunięty]
|
Wysłany: Czw 30 Sie, 2012
|
|
|
http://www.thegsresources...statorfault.htm
Dzisiaj z rana poleciałem wedle tej instrukcji, utknąłem na początku fazy C. Mam ustawić miernik na diodę - dobra, mam takie cudo:
Zapewne chodzi o to na prawo od 200ohm. Tylko że wedle ich instrukcji prawidłowy odczyt to ponad 1,5V, a w tym trybie najpierw wyświetla mi się 1, a jeśli mam obwód (np. zetknę ze sobą elektrody miernika) ta liczba spada do 0,001... Jestem laikiem, jeśli chodzi o elektronikę. Czy nie robię czegoś źle? |
|
|
|
|
studi
Model GSa: Inny motocykl
Wiek: 50 Dołączył: 08 Lis 2009 Pochwał: 236 Posty: 3561 Skąd: Słoneczna Italja
|
Wysłany: Czw 30 Sie, 2012
|
|
|
szczepan325 napisał/a: | Zapewne chodzi o to na prawo od 200ohm. Tylko że wedle ich instrukcji prawidłowy odczyt to ponad 1,5V, a w tym trybie najpierw wyświetla mi się 1, a jeśli mam obwód (np. zetknę ze sobą elektrody miernika) ta liczba spada do 0,001... Jestem laikiem, jeśli chodzi o elektronikę. Czy nie robię czegoś źle? |
Tak to to na prawo od 200ohm.
Takie ustawienie miernika powoduje wskazywanie napięcia złączowego na półprzewodniku. I tak jeśli nic nie mierzysz wskazuje przepełnienie czyli 1 i potem puste miejsca, jeśli masz pełny przewodnik, czyli kawałek drutu to miernik wskaże 0,001 lub nawet 0,000 czyli nie ma napięcia na złączu. Jeśli weźmiesz np. klasyczną diodę prostowniczą krzemową, to pomiar jej w jedną stronę da taki wynik jak bez połączenia, a w drugą ok. 0,700V, bo takie jest napięcie złączowe dla krzemu.
W opisanej przez kol. egzi, jest mała luka, gdyż taki pomiar nie uwzględnia sprawności głównego elementu regulatora jakim są tyrystory służące do zbicia napięcia, dodatkowo również nie uwzględnia faktu, że tyrystory te wpięte są w kierunku zaporowym w stosunku do diody prostowniczej, co oznacza, że każda gałąź wejściowa w stosunku do wyjścia + będzie wskazywać spadek napięcia w obu kierunkach badania, tyle, że z różną wartością spadku napięcia. Istotnie sprawdzisz tak sprawność mostka prostowniczego, ale jego sprawność nie oznacza sprawności całego regulatora, bo poza prostowaniem napięcia ma on za zadanie zewrzeć nadmiarowe napięcie do masy, tak aby nie pojawiło się ono w instalacji.
Na stronie 5-1 manuala mamy schemat regulatora, a na stronie 5-4 tabelę przejść podczas dokonywania pomiarów ale nie na funkcji badania napięcia złączowego a na funkcji omomierza na najniższym zakresie, czyli omawiane już 200 ohm.
5-1.gif
|
|
Plik ściągnięto 11967 raz(y) 10,22 KB |
5-4.gif
|
|
Plik ściągnięto 11967 raz(y) 6,63 KB |
|
_________________ Pomogłem, nie zapomnij kliknąć w
_________________
Aprilia SR Kymco S9 GS500F K4 DL650A L2 |
|
|
|
|
|
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum
|
Dodaj temat do Ulubionych Wersja do druku
|
INFORMACJA DOTYCZĄCA POLITYKI PLIKÓW COOKIES ORAZ OCHRONY DANYCH OSOBOWYCH:
| |
|