Sprzegielko rozrusznika (stuki)
Odpowiedz do tematu

metalbeast
[Usunięty]
: Sprzęgiełko rozrusznika (stuki)
Opiszę w tym temacie sprawę dziwnych stuków powstających w silniku naszych maszyn, które ciężko zlokalizować a najczęściej ich sprawcą obwiniany jest rozrząd. U mnie było tak samo. Na jesieni 2009 zaczęły się stuki przy wolnych obrotach, im obroty były niższe, tym metalowy klik stawał się głośniejszy. Nie było go słychać już przy 2000obr, ale kiedy ślinik schodził do 800obr dźwięk był bardzo niepokojący.
Motocykl poszedł na sprawdzenie rozrządu. Ślizgi, napinacz, łańcuszek - to wszystko było w dobrej kondycji, lecz opinie brzmiały: wymieniać. Wstrzymałem się i poradziłem na forum. Obstawialiście napinacz, rozrząd itd, ale jedna hipoteza była inna. Koło magnesowe i sprzęgło rozrusznika!
Nastała zima i moto zahibernowałem... Wraz z roztopami temat wrócił i wczoraj własną pracą znalazłem i usunąłem usterkę! Tak, to było to niesławne sprzęgło rozrusznika.

Jest ono przykręcone do koła magnesowego od wewnętrznej strony.

Na zielono zaznaczyłem zębatkę przez którą rozrusznik kręci wałem. Jest ona częścią mechanizmu sprzęgła jednokierunkowego i podczas pracy silnika pozostaje wolna. Sprzęgiełko (na niebiesko, między zębatką a kołem magnesowym) ją łapie tylko wtedy kiedy rozrusznik kręci.


Śruby imbusowe(na czerwono), przykręcone są od wewnętrznej strony koła magnesowego. U mnie były tak luźne, że całe sprzęgiełko latało sobie swobodnie po wale, a łby śruby wyśmigały już spory ślad na zębatce (zielona, zdj. wyżej). To właśnie ten luz powodował trzaski przy rozruchu i klekotanie na wolnych obrotach.


Tak wygląda sprzęgiełko rozrusznika od strony silnika. W miejsce zaznaczone na zielono wchodzi zębatka, po której łby luźnych śrub szorowały. Luz był naprawdę spory i pozostawienie tego może skutkować wywaleniem gwintów kole magnesowych i pewnie większymi zniszczeniami.
Dookoła miejsca zaznaczonego na zielono znajdują się trzy stalowe pełne tuleje dociskane przez sprężynki. Uważajcie przy demontażu, żeby się nie posypało.

(dla pewności: cały mechanizm znajduje się po lewej stronie silnika - tej od łańcucha)

A teraz jak się za to wszystko zabrać krok po kroku.

Dla ułatwienia, żeby nie spuszczać oleju proponuję położyć motocykl na prawą stronę jak najbardziej płasko. Ja w tym celu wykorzystałem opony samochodowe. Jeśli nie chcecie tego robić, poleci wam olej przy ściąganiu pokrywy przykręconej dziesięcioma śrubami.

1. odkręcamy dźwignię zmiany biegów
2. zdejmujemy pierwszą część pokrywy, tą w którą wchodzi linka sprzęgła (5 śrub), odciągamy na bok. Niech wisi na lince. Ja przywiązałem ją drutem, żeby nie plątała się pod rękoma.
3. Odkręcamy 10 śrub pokrywy magneta
4. Delikatnie i równomiernie podważamy pokrywę palcami. Uszczelka może się przykleić, ale uważamy by jej nie porwać! Magnesy będą trochę trzymały.
5. Po zdjęciu pokrywy widać to, co na pierwszym zdjęciu. Potrzebujemy teraz dobrej jakości klucza płaskiego 22 (nie może być za gruby, bo nie podejdzie. Swój musiałem podszlifować) i klucza nasadowego 15. Pamiętamy też o wyjęciu (bez narzedzi) trybu łączącego rozrusznik z zębatką.
6. Koło magnesowe ma nacięcie na klucz 22, którym blokujemy wał i koło przed obracaniem. Kluczem nasadowym kręcimy w lewo, by odkręcić śrubę trzymającą koło magnesowe. Tu nie obyło się bez pomocy drugiej osoby i solidnego przedłużenia klucza rurką. Odradzam jakiekolwiek blokowanie wału poprzez skrzynię biegów i hamulec! Tak samo odradzam wkładanie czegokolwiek w otwory koła magnesowego!!! Magnes jak i samo koło łatwo uszkodzić, a siły potrzebne do odkręcenia są ogromne!
7. Jeśli wreszcie wam się udało przejść punkt 6 należy dopasować tulejkę średnicy ok 6mm i długości około 5cm. którą wrzucamy do otworu. Wał i magneto mają różne gwinty. Gwint na magneto jest nieco większy od tego w wale. Musimy dopasować odpowiednią śrubę (dopiszę jaką). Tulejka musi być dłuższa niż gwint w wale korbowym, ale na tyle krótka, by nowa śruba dobrze łapała gwint magneta. W połączeniu tulejki którą włożyliśmy i wkręcanej śruby otrzymujemy ściągacz.
8. Wkręcamy śrubę przytrzymując jednocześnie wał. Koło magnesowe zejdzie samo.
9. Wyciągamy cały mechanizm - koło, sprzęgiełko i zębatkę.
10. Koło i sprzęgiełko ma być mocno skręcone trzema śrubami.
11. Sprawdzamy cały mechanizm pod kątem uszkodzeń itd. Zębatka w sprzęgiełku ma kręcić się tylko w jedną stronę. W drugą ma ciasno się blokować !
12. Jeśli wszystko jest w porządku i poskręcaliśmy koło i sprzęgiełko, możemy składać cały bajzel.


Schemat:


Normalnie sruba omija gwnt w magneto i dociąga je do wału. Śruba ściągacza musi być trochę wieksza i oprzeć się o pręt (żółty), żeby wyciągnąć koło magnesowe.

Operacja jest bardzo prosta i szybka, pod warunkiem posiadania właściwych narzędzi. Najwięcej czasu straciłem na dorabianie tulelki, klucza 22 na wał, tak by wszedł pod śrubę trzymającą koło magnesowe. Także popełniłem błąd przy dorabianiu tulejki, która okazała się za miękka i przy naporze śruby ściągającej zdeformowała sie, integrując z gwintem wału. Na szczęście nie doszło do katastrofy, bo gwint wału jest bardzo twardy, a tulejka była z chnskiej stali... Tu polecam obcięcie wiertła 5mm. Kolejnym problemem było dopasowanie śruby do gwintu ściągacza w magneto.

Pragnę podziekować Breżniewowi za naprowadzenie mnie na temat sprzęgiełka. Inaczej pewnie już bym miał niepotrzebnie cały rozrząd wymieniony, jak sugerowali mechanicy.
Mam nadzieję, że ten poradnik pomoże wam w usunięciu niepożądanych stuków w silniku. Temat chyba wyczerpałem i mam nadzieję, że wszystko rzetelnie opisałem.
AVE!

:
normalnie metal respect

pozdrawiam- Juli(an)
:
Należy dodać , że wymieniane śruby mocujące zębatkę do koła magnesowego - jeśli jest potrzeba wymiany, powinny mieć odpowiednią twardość , najlepiej 10,9. Poza tym , wszystko prawda co napisałeś

Komar, WSK 175 , CZ 350 , Ogar 50 , SUZUKI GS 500
:
Bardzo dobry opis :ok: . Dodatkowo dodam by śruby mocujące śprzęgiełko do koła magnesowego posmarowac koniecznie klejem do gwintów przy skręcaniu.
Nakładając koło magnesowe na wał trzeba stozek wału i tuleję w kole odtłuścić bo inaczej moze się koło luzować. W ekstremalnym przypadku zachodzi koniecznosc posmarowania stozka klejem do gwintow.
Stosowany klej tylko i wyłącznie do połączeń rozłącznych a nie na stałe czyli kolor niebieski. Czerwony klei na stałe!
Wszystkie połączenia gwintowe dokręcamy kluczem dynamometrycznym a nie na oko.

Only TDI :) Octavia 2 FL 1,9BXE
metalbeast
[Usunięty]
:
Dzieki Breżniew. Szkoda, że ja o tym nie wiedziałem, zanim poskładałem moto. No trudno. Musi tak zostac. Jeśli tylko coś mnie zaniepokoi to nie problem, by tam zajrzec. Jeśli sie nie luzowalo przez 1,5 sezonu, to ten powinno wytrzymac, ale fakt, mogłem pomyślec o niebieskim locktite.

Special
[Usunięty]
:
jaka jest srednica gwintu sroby sciagajacej?

adrianadro
[Usunięty]
:
Witam (to mój pierwszy post więc się przywitam ;) ), rozebrałem dziś dekielek i zabieram się do sciągnięcia magneta. Póki co nie widzę by sprzęgiełko miało luz ale zębatka za tym sprzęgiełkiem ma duży luz około 3-4 mm(przesuwa się na wale) czy tak ma być? szukałem w serwisówkach ale nic na ten temat nie mogę znaleźć. Do tego jak złapię za koło magnesowe to luz wzdłużny wału jest około 1-1,5 mm czy wie może ktoś czy te luzy są ok?

Rozbieram to bo silnik wydaje dziwne stuki (raczej nie zbyt rytmiczne...) wydawać by sie mogło że to wałki rozrządu czy może łańcuszek ale najpierw sprawdzam sprzęgiełko, najbardziej je słychac przy okolo 3000 obr. na luzie i podczas jazdy tez.

Co do srednicy śruby to jest to coś koło 14 mm dziś nie mogłem takiej dobrać bo nie miałem nic co by pasowało.. w poniedziałek albo wtorek sie tym zajmę więc dam znać jaka to jest śruba.

Jeśli ktoś coś wie na temat tych luzów z góry dzieki za pomoc

Special
[Usunięty]
:
ok
czekam na konkretna srednice sroby zeby nie blokowac maszyny:)

adrianadro
[Usunięty]
:
Special, czy u Ciebie ta zębatka za sprzęgiełkiem też tak sie przesuwa na wałku?



Sruba to 13 mm co do skoku gwintu nie pomoge bo u mnie ktoś go wcześniej uszkodził wkręcając nie taka srube.


Sprawdziłem sprzęgiełko i jest ok .. tylko te luzy mnie martwią ten na wale jak teraz tak patrze to luz wzdłuzny max 1mm mam , a zębatka za sprzęgiełkiem tak jak pisałem okolo 3 mm ... jak byś mógł Special to zobacz czy u ciebie te luzy też takie sa i daj znac,ewentualnie jak ktoś wie jakie maja być z góry dzięki za odp.

Tak jak pisałem u mnie silnik (stuka a raczej terkocze ) jak go kręce tak do 3000 to najbardziej słychac , na wolnych jest cisza. Moto stał dwa lata i takiego go kupiłem. Ma może ktoś jeszcze jakiś pomysł co to może być, zanim zajrzę do rozrządu...
Póki co wyjąłem napinacz i wygląda na to że pracuje ok.

Special
[Usunięty]
:
Sprawdze to dzis badz jutro:)

Special
[Usunięty]
:
U mnie metaliczny dzwiek jest tylko na wolnych obrotach ale jak przykladam ucho do silnika to ewidentnie slysze to z okolicy zaworow(gornej czesci silnika) ale mam je dopiero co ustawione.Napinacz ok.

Special
[Usunięty]
:
U mnie luz calego zestawu na wale jest ok 0,5 mm aq samej zebatki za sprzegilkiem to ok 1 mm. sprzegielko nie ma zadnych wyczuwalnych reka luzow wiec mysle ze trzeba to zostawic?

adrianadro
[Usunięty]
:
Wygląda na to ze jest ok,
A zdejmowałes magneto? Jeśli tak to zobacz czy śruby nie są poluzowane jak nie to zostaw.


Wie może ktoś jak zniwelować u mnie ten luz..? ta zębatka sporo lata na boki.. jest trochę wytarta ale dziwne żeby nie była skoro się kręci na wale, zatsanawiam sie tylko czy ona sie obraca jak już silnik się uruchomi? bo chyba nie powinna , bo rozrusznik wtedy by sie uszkodził pewnie i sprzęgło kierunkowe rozłącza napęd więc powinna praktycznie stać w miejscu ewentualnie lekko sie krecic ale czy to by powodowało terkot że ma ten luz na boki... i wał u mnie też ma troche większy luz. Chciałem zamówić panewkę na koło zębate rozrusznika ale w serwisie mówią że muszę brać komplet ze sprzęgiełkiem więc o cenę nawet nie pytałem :kwasny:

Special
[Usunięty]
:
No wlasnie nie wiem czy zdejmowac to magneto skoro nie wyczuwam luzu na sprzegielku?
Luz zniwelujesz napeno stosujac jakis dystans miedzy elementy znajdujace sie na wale.Moze jakimis podkladkami o wewnetrznej srednicy odpowiadajacej srednicy walu.

gutek
[Usunięty]
:
Metal (i inni, którym udało się zdiagnozować i naprawić podobne usterki).
Moglibyście opisać dokładnie jakie dźwięki wydobywały się z silnika?

Cytat:
łby śruby wyśmigały już spory ślad na zębatce (zielona, zdj. wyżej). To właśnie ten luz powodował trzaski przy rozruchu i klekotanie na wolnych obrotach.

Jak dłużej kręcę rozrusznikiem to zdarza się, że usłyszę głośny i nieprzyjemny trzask - sprawia to wrażenie jakby między jakieś tryby wpadł stalowy przedmiot.
Czasem na wolnych obrotach co ok. 2-3 sekundy słyszę serię kilku szybkich i delikatnych stuknięć. Są podobne do delikatnych uderzeń łyżeczką w dno szklanki, ale następują tak szybko, że sprawiają wrażenie chrobotania co 2-3 sek.

Czy właśnie w ten sposób objawiały się obluzowane śruby w kole magnesowym? Dodam, że dźwięk sprawia wrażenie jakby dochodził raczej spod pokrywy wałków rozrządu niż z dolnych części silnika... Czasem występuje a czasem nie...

Odpowiedz do tematu
Skocz do:  

Pełna wersja forum
Powered by phpBB © phpBB Group
Design by Vagito.Net | Lo-Fi Mod.