WITAMY NA FORUM MIŁOŚNIKÓW MOTOCYKLA SUZUKI GS 500 - MIŁEGO PISANIA !
Zapraszamy również na nasz portal pod adresem www.gs500.pl

Portal | Szukaj | Rejestracja | Zaloguj



Poprzedni temat «» Następny temat
hamowanie - pytanie laika
Autor Wiadomość
midd 


Model GSa: Inny motocykl
Wiek: 38
Dołączył: 03 Lip 2008
Pochwał: 5
Posty: 951
Skąd: Gdynia
Wysłany: Czw 29 Cze, 2017   

Na początku jak zaczynasz to nie wymagaj za wiele od siebie bo to rozprasza (te wszystkie redukcje z przegazówkami, dohamowanie silnikiem itd. przyjda z czasem) Skup się na tym żeby się zatrzymać i mieć cały czas kontrole nad moto, czyli np. przy hamowaniu ścisnąć nogami bak żeby nie opierać się kierownice.

zapomnij o tylnym hamulcu na jakiś sezon albo dwa, bo on realnie pomaga tylko jak się ma pasażera z tyłu/bagaż, ewentualnie przy zjazdach z serpentyn żeby przodu nie przegrzać.

Oczywiście przy hamowaniu awaryjnym fajnie używać obu ale nie za cenę czasu reakcji czy skupienia - którego w razie kryzysowej sytuacji (wszystkim przynajmniej na początku kariery) brakuje.
_________________
http://www.bikepics.com/members/beer4free/

Autor postu otrzymał pochwałę.
 
 
 
synthiia87 

Model GSa: GS 500F
Wiek: 36
Dołączyła: 30 Mar 2017
Posty: 20
Skąd: Gdańsk
Wysłany: Pią 30 Cze, 2017   

midd napisał/a:


zapomnij o tylnym hamulcu na jakiś sezon albo dwa, bo on realnie pomaga tylko jak się ma pasażera z tyłu/bagaż, ewentualnie przy zjazdach z serpentyn żeby przodu nie przegrzać.


Czyli aż tak? Nie wiem czemu ubzdurałam sobie, że wciskanie wyłącznie przedniego to murowana wywrotka.. Ciężko będzie mi to wybić sobie z głowy, ale spróbuję tak jak pisaliście poćwiczyć na jakimś parkingu hamowanie. W tę niedzielę planuję najdłuższy w mojej karierze jak do tej pory wyjazd Gdańsk-Ustka i spowrotem. Dziękuję za wszystkie wskazówki, jesteście nieocenieni! :padam:
 
 
 
brat Grubego 


Model GSa: Inny motocykl
Wiek: 42
Dołączył: 17 Lut 2012
Pochwał: 26
Posty: 641
Skąd: Pisary
Wysłany: Pią 30 Cze, 2017   

Tylny hampel jest przydatny w wielu kwestiach, ale co prawda to prawda. Przyjdzie na niego czas, teraz skup się na przednim.
 
 
brat Łełka 


Model GSa: Inny motocykl
Dołączyła: 03 Cze 2013
Pochwał: 12
Posty: 269
Skąd: Puławy
Wysłany: Pią 30 Cze, 2017   

A ja sie nie zgodze z chlopakami, trenuj oba. Jesli sie przez 2 sezony bedziesz oduczac uzywania tylnego, to juz zawsze bedziesz hamowac tylko przednim.

Tak, to prawda, tylny jest tylko hamulcem pomocniczym, i im bardziej moto ma charakter sportowy, tym mniejsza jest jego rola. Ale jest, i w krytycznej sytuacji moze byc ostatnia deska ratunku, wiec dobrze miec nawyk hamowania obydwoma, nawet jesli tylny tylko muskamy. Wielu motocyklistow nie uzywa w ogole tylnego bo w sumie po co skoro prawie nie dziala? I w sytuacji awaryjnej tez go nie uzyja, albo wrecz przeciwnie, panicznie wcisna z calej sily i momentalnie zblokuja tyl

Hamowanie i tak musisz miec przetrenowane. Przedni jest najwazniejszy i to jego granice zblokowania kola musisz miec opanowane, ale tylny tez nie zaszkodzi, tym bardziej ze jego nauka jest w sumie latwiejsza (tu najpierw piszczy opona, ale wciaz jedziesz prosto, masz kupe czasu na reakcje. Jak zblokujesz przedni, od razu lecisz na morde)
Jak juz wykonasz kilka prob, szybko zalapiesz ze im bardziej dociazony jest przod motocykla, tym delikatniej trzeba naciskac tylny hamulec. Ot i cala filozofia
_________________
Honda VFR750 '94
Honda VT600 obrzyn '95
  
 
 
_ANIOŁ_ 

Model GSa: Inny motocykl
Wiek: 37
Dołączył: 24 Maj 2012
Pochwał: 3
Posty: 486
Skąd: Grudziądz
Wysłany: Pią 30 Cze, 2017   

Pamiętaj o tym, że odpuszczając gaz już hamujesz tyłem. Więc lepiej nie uskuteczniać tyłu tylko odpuścić gaz+przód i awaryjnie dodatkowo tył.
_________________
Kobra 3G Avanti-->GB STREET 50/72/110-->Suzuki GS500E Five Stars-->Suzuki GSX 750F
 
 
midd 


Model GSa: Inny motocykl
Wiek: 38
Dołączył: 03 Lip 2008
Pochwał: 5
Posty: 951
Skąd: Gdynia
Wysłany: Pią 30 Cze, 2017   

Cytat:
Czyli aż tak?


hamując, przenosisz masę motocykla i swoją na przednie koło, dlatego też jest tam dużo więcej przyczepności niż z tyłu.

Z tego samego powodu tak łatwo jest zablokować tylne koło przy hamowaniu bo ono tak naprawdę ledwo dotyka asfaltu a w skrajnych przypadkach się odrywa

w hondach gdzie przedni i tylni hamulec są połączone 2/3 siły hamowania idze na przód a 1/3 na tył. - i lepiej nie być mądrzejszym od skośnego inzyniera :P
_________________
http://www.bikepics.com/members/beer4free/

Autor postu otrzymał pochwałę.
 
 
 
synthiia87 

Model GSa: GS 500F
Wiek: 36
Dołączyła: 30 Mar 2017
Posty: 20
Skąd: Gdańsk
Wysłany: Sob 01 Lip, 2017   

Dziękuję Wam bardzo! Jak tylko pogoda w Trójmieście się poprawi potrenuję hamowanie biorąc sobie wszystkie Wasze wskazówki do serca :) Jesteście wielcy! :) D Z I Ę K U J Ę ! ! ! :D
 
 
 
johnny 


Model GSa: Inny motocykl
Wiek: 41
Dołączył: 05 Cze 2010
Pochwał: 12
Posty: 553
Skąd: NSZ
Wysłany: Wto 18 Lip, 2017   

midd napisał/a:
zapomnij o tylnym hamulcu na jakiś sezon albo dwa

Doprecyzuję: z wyjątkiem manewrowania na parkingu, tam lepiej zapomnieć o przednim bo jak wciśniesz klamkę zbyt gwałtownie na skręconym kole przy małej prędkości to gleba murowana.
_________________
Nie wierzę w życie pozazlotowe
 
 
xalor 

Model GSa: Inny motocykl
Wiek: 32
Dołączył: 14 Lut 2016
Pochwał: 6
Posty: 258
Skąd: Krk
Wysłany: Wto 18 Lip, 2017   

johnny napisał/a:
bo jak wciśniesz klamkę zbyt gwałtownie na skręconym kole przy małej prędkości to gleba murowana.


Potwierdzam, sprawdzone w praktyce :rotfl:
 
 
synthiia87 

Model GSa: GS 500F
Wiek: 36
Dołączyła: 30 Mar 2017
Posty: 20
Skąd: Gdańsk
Wysłany: Wto 25 Lip, 2017   

dzięki za pomoc koledzy :) :hyhy:

na chwilę obecną udało mi się oduczyć mocnego dociskania tylnego hamulca przy hamowaniu.. :)

przydałoby się jeszcze jakieś szkolenie, żeby nauczyć się hamowania biegami z przygazówką..
 
 
 
studi 



Model GSa: Inny motocykl
Wiek: 50
Dołączył: 08 Lis 2009
Pochwał: 236
Posty: 3561
Skąd: Słoneczna Italja
Wysłany: Sro 26 Lip, 2017   

synthiia87 napisał/a:
na chwilę obecną udało mi się oduczyć mocnego dociskania tylnego hamulca przy hamowaniu.. :)

brawo Ty ;) a przegazówki też się nauczysz spokojnie
_________________
Pomogłem, nie zapomnij kliknąć w
_________________


Aprilia SR => Kymco S9 => GS500F K4 => DL650A L2
  
 
 
 
tmi 



Model GSa: Inny motocykl
Wiek: 37
Dołączył: 03 Lut 2009
Pochwał: 28
Posty: 2331
Skąd: Cz-wa
Wysłany: Sro 26 Lip, 2017   

Wszystkie rady fajne, a ja jednak proponowałbym poczytanie literatury, pójście na doszkalanie, a PRZEDE wszystkim kupno motocykla z ABS.

Po już w sumie kilkunastu latach jazdy samochodem ostatnio praktycznie przeleciałbym skrzyżowanie, teraz czyli latem, a nie zimą. Jak? trochę popadało więc nawierzchnia mokra i kilka hamowań było pod kontrolą, do momentu jednego przy dojeżdżaniu do skrzyżowania kiedy auto poleciało jak na lodzie - dosłownie. Hamowanie pulsacyjne bo auto bez ABS i zatrzymałem się dalej niż powinienem.

I co? i na co byłyby mi wszystkie rady z for, wiedza z szkoleń i wszystko inne gdym jechał motocyklem? jaka różnica czy hamowałbym przodem tyłem czy czymkolwiek jak na 100% bym wtedy leżał? to była mieszanka płynów wszelakich, benzyny, diesla itp. itd name it. Na drodze publicznej jest za dużo zmiennych żeby sobie stosować teorie jakiejkolwiek, to nie tor że nawierzchnia na 100% jest wszędzie taka sama.

Wiec ABS, ABS i jeszcze raz ABS.
_________________
Suzuki GS 500 05' -> Yamaha FZS 600 Fazer 02'

Motocykl to nie niedźwiedź. Nie potrzebuje zimowania.
 
 
studi 



Model GSa: Inny motocykl
Wiek: 50
Dołączył: 08 Lis 2009
Pochwał: 236
Posty: 3561
Skąd: Słoneczna Italja
Wysłany: Sro 26 Lip, 2017   

tmi, pozwolę się nie zgodzić z tobą, z takim podejściem w ogóle nie wsiadaj na moto bo nie wiadomo co będzie za rogiem. A każdy instruktor z prawdziwego zdarzenia Ci powie, że ABS w motocyklu fajnie, że jest a jeszcze lepiej jak się nie włącza, bo najgorsze co można zrobić i to nie tylko w motocyklu to wyłączyć myślenie i zaufać tym wszystkim trzyliterowym wynalazkom. Owszem pomagają ale większość osób jest na tyle bezmyślna, że zakłada, że one zastępują myślenie i pojazd wszystko zrobi sam za nas więc można dawać w palnik ile wlezie a potem zdziwienie, że ABS nie dał rady, że ESP nie dało rady i moja super fura przestała istnieć, macza też w tym swoje paluchy EU zmuszając producentów motocykli do, rodem z samochodów, instalowania coraz więcej odmóżdżającej elektroniki, która ma zastąpić myślenie kierowcy.

Takie jest moje zdanie w tej materii i można się z nim zgodzić lub nie, kilka razy dzięki temu, że hamowałem samochodem tak aby ABS się nie włączył uratowałem się przed wbiciem w inne auto, bo należy mieć świadomość, że na suchym ABS wydłuża drogę hamowania.
_________________
Pomogłem, nie zapomnij kliknąć w
_________________


Aprilia SR => Kymco S9 => GS500F K4 => DL650A L2
 
 
 
sziwu 


Model GSa: Planuję GSa
Wiek: 29
Dołączył: 14 Paź 2011
Pochwał: 7
Posty: 339
Skąd: Skarżysko-Kamienna
Wysłany: Czw 27 Lip, 2017   

studi, Nie do końca się z Tobą zgodzę, nie w kwestii nie włączania się ABS'u. System ten działa na granicy przyczepności opony do nawierzchni. Wartość siły tarcia statycznego jest większa od wartości siły tarcia kinetycznego jakie występuje w chwili zablokowania kół (tarcie ślizgowe). Droga hamowania na nawierzchni suchej jest zbliżona do pojazdów z ABS i bez ABS, różnica występuje na nawierzchniach śliskich i sypkich. w Przypadku nawierzchni śliskiej ABS skróci drogę hamowania wykorzystując maksymalnie dostępną przyczepność, zamiast sunąć jak sanie przed siebie. Blokowanie kół NIE SKRACA drogi hamowania, wbrew powszechnej opinii. W przypadku nawierzchni sypkich ABS może wydłużyć drogę hamowania, a to ze względu na fakt, że w momencie hamowania auta bez ABS zablokowane koło zgarnia luźny materiał znajdujący się przed nim tworząc klin.

W każdym razie system ABS MA ZA ZADANIE ZACHOWAĆ KIEROWALNOŚĆ POJAZDU. Jego głównym zadaniem nie jest skrócenie drogi hamowania, a uniemożliwienie się blokowania kół. Aby system był należycie wykorzystywany, hamować należy z pełną siłą i mieć świadomość, do czego ten system służy. Sam miałem sytuacje, w której dzięki odpuszczenia pedału hamulca mogłem wykonać manewr, bo na lodzie nie wiele pomoże żaden system, ale wielokrotnie ABS pomógł w chwili, kiedy konieczne było wykonanie skrętu. Elektronika zdecydowanie szybciej zadziała niż przeciętny Kowalski zdąży pomyśleć o hamowaniu pulsacyjnym. Nie twierdzę, że ta technika nie jest skuteczna, ale w konfrontacji z ABS nie ma szans.

W przypadku motocykli moim zdaniem jest to szczególnie istotny system, bo zwyczajnie zmniejsza ryzyko gleby w przypadku użycia któregokolwiek z hamulca, nie musisz się zastanawiać jaka siła jest potrzebna w danej chwili. Owszem, systemy potrafią odmóżdżać, ale to wynika z braku edukacji o możliwościach danego systemu i różnym zakłamaniom powielanym przez ludzi.

A tu tak jeszcze fajny test w przypadku dwóch takich samych motocykli. Jeden wyposażony w ABS, drugi pozbawiony ABS:
https://www.youtube.com/watch?v=vYSdzBirTAM
_________________
 
 
studi 



Model GSa: Inny motocykl
Wiek: 50
Dołączył: 08 Lis 2009
Pochwał: 236
Posty: 3561
Skąd: Słoneczna Italja
Wysłany: Czw 27 Lip, 2017   

sziwu napisał/a:
ABS MA ZA ZADANIE ZACHOWAĆ KIEROWALNOŚĆ POJAZDU ... mieć świadomość, do czego ten system służy ... ale to wynika z braku edukacji o możliwościach danego systemu


I to jest sedno sprawy, z którym ja się całkowicie zgadzam, brak edukacji i niewiedza co do zasady działania danego systemu oraz jak już wcześniej napisałem wynikające z tego, że systemy trzyliterowe zrobią wszystko za nas.

Natomiast muszę przemyśleć tezy o luźnej nawierzchni, policzyć trochę ze wzorów, bo intuicyjnie nie wydaje mi się żeby zblokowane koło, które traci kontakt ze stałym podłożem i powoduje ślizg podobny do tego na wodzie czy lodzie były skuteczniejsze niż hamowanie pulsacyjne/z ABS

Natomiast nie zgodzę się co do pokazanego przez Ciebie filmu na poparcie tezy o skuteczności ABSu, gdyż Honda posiada CBS-ABS, gdzie z zasady działania układu wynika fakt jednoczesnego uruchamiana obu hamulców w odpowiednich proporcjach i z odpowiednim opóźnieniem zależnie od tego czy podczas hamowania doszło czy nie doszło do zablokowania tylnego koła, ma ona zapobiegać odciążaniu tylnego koła poprzez podnoszenie tyłu a tym samym chroni przed utratą przyczepności przez tył.

Na jednym z portali motocyklowych znalazłem testy porównawcze robione Banditem, który ma tylko ABS bez kontroli trakcji jaką jest CBS
Cytat:
Długość drogi hamowania na suchej nawierzchni z prędkości 60 km/h:

- dobra technika bez ABS-u - 11,5 metra
- zła technika bez ABS-u - 12 metrów
- maksymalna siła hamowania z ABS-em - 13,7 metra

Cytat:
Długość drogi hamowania na mokrej nawierzchni z prędkości 30 km/h:

- dobra technika bez ABS-u - 14,2 metra
- zła technika bez ABS-u - 18,5 metra
- maksymalna siła hamowania z ABS-em - 16 metrów


Oczywiście jeśli podczas hamowania bez ABS nie przytrafi się to -> https://www.youtube.com/watch?v=8kwarNF0PNM
_________________
Pomogłem, nie zapomnij kliknąć w
_________________


Aprilia SR => Kymco S9 => GS500F K4 => DL650A L2
  
 
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group
Wersja Lo-Fi

INFORMACJA DOTYCZĄCA POLITYKI PLIKÓW COOKIES ORAZ OCHRONY DANYCH OSOBOWYCH:
  • Nasza strona używa informacji zapisywanych za pomocą cookies i podobnych technologii głównie w celu dostosowania strony do potrzeb każdego użytkownika oraz m.in. w celach statystycznych. Mogą też stosować je współpracujące z nami firmy z branży statystycznej. Ustawienia dotyczące plików cookies mogą być zmienione w programie (przeglądarce) do obsługi stron internetowych. Korzystanie z naszego portalu bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza akceptację korzystania z serwisu na wyżej wymienionych warunkach.

  • Zgodnie z art. 13 ust. 1 i ust. 2 Ogólnego rozporządzenia Parlamentu i Rady Unii Europejskiej o ochronie danych osobowych z dnia 27 kwietnia 2016 r. informujemy, że:
    • Administratorem Danych Osobowych jest Forum GS500.pl;
    • podanie przez Ciebie danych osobowych jest dobrowolne, lecz niezbędne do prawidłowej rejestracji i użytkowania forum;
    • przetwarzanie Twoich danych osobowych w celu użytkowania forum odbywa się na podstawie art. 6 ust. 1 lit. f) Ogólnego Rozporządzenia Parlamentu i Rady Unii Europejskiej o ochronie danych osobowych z dnia 27 kwietnia 2016 r. i zgodnie z zasadami określonymi w niniejszym Rozporządzeniu;
    • Posiadasz prawo dostępu do treści swoich danych, uzyskania ich kopii, ich sprostowania, usunięcia, ograniczenia przetwarzania, prawo do przenoszenia danych;
    • dane osobowe będą przechowywane przez okres niezbędny do wykonania usługi lub czynności w związku z którą zostały przekazane (czas użytkowania konta na forum GS500.pl) oraz przez okres wynikający z okresu przedawnienia w ewentualnym procesie ochrony dóbr Administratora;
    • informujemy, iż Twoje dane osobowe możemy udostępniać następującym kategoriom podmiotów:Google Inc, SolarWinds Corporate, England.pl Sp. z o.o., IONIC Sp. z o.o. Sp. k.
    • Masz prawo wniesienia skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych, gdy uznasz, iż przetwarzanie Twoich danych osobowych narusza przepisy Ogólnego rozporządzenia Parlamentu i Rady Unii Europejskiej o ochronie danych osobowych z dnia 27 kwietnia 2016 r.