Przesunięty przez: studi Nie 24 Sty, 2016 |
Tutorial - Przerobka czujnika luzu z 5 na 6 biegow |
Autor |
Wiadomość |
Kurczi
Model GSa: GS 500E
Wiek: 30 Dołączył: 08 Gru 2015 Pochwał: 2 Posty: 7 Skąd: Lublin
|
Wysłany: Sob 23 Sty, 2016 Tutorial - Przeróbka czujnika luzu z 5 na 6 biegów
|
|
|
Jako osoba chcąca zamontować do swojego GS500 wyświetlacz biegów postanowiłem się wgłębić w temat. Przeczytałem poradnik Leonidasa i napotkałem na jeden problem. Ciężko w Internecie kupić czujnik luzu do Suzuki GN125 6 biegowego. 99% czujników jest do skrzyń 5 biegowych. Znalazłem tylko jeden używany za jakieś śmieszne pieniądze. Postanowiłem więc kupić czujnik 5 biegowy i go przerobić jednocześnie robiąc dla was tutorial. W Internecie napotkałem na kilka opcji takich jak np. użycie gwoździków mosiężnych. Ja brakujący pin postanowiłem dorobić z pręta mosiężnego. Średnica pinów w czujniku to ok. 4mm i taki pręt mosiężny można znaleźć w popularnym markecie budowlanym Leroy Merlin za cenę około 8zł/metr.
Czujnik przed przeróbką:
Potrzebne materiały i narzędzia:
-czas – maks 1h + czas schnięcia kleju
-czujnik 5 biegowy
-wiertła 2mm i 4mm + wiertarka
-klej epoksydowy (ja zastosowałem dwuskładnikowy Distal), patyczki do mieszania i nakładania
-kawałek ok. 60cm kabla + wsuwka
-papier ścierny (użyłem gramatury 150) i pilnik (ewentualnie)
-lutownica+cyna
-piłka/brzeszczot do metalu
-imadło lub inne trzymadło typu ścisk IMHO imadło najwygodniejsze
-taśma izolacyjna
Opis wraz ze zdjęciami (po kliknięciu w miniaturę zdjęcie się powiększy):
1. Wyznaczamy miejsce na nowego pina, ja do tego wykorzystałem cyrkiel i wymierzyłem nim odległości innych pinów od krawędzi bocznej a potem między pinami i odkładając te wielkości określiłem położenie środka pina.
2.Wiercimy otwór wiertłem 2mm na wylot uważając na przebiegające kable. Bezpośrednio w miejscu wiercenia nie powinno być żadnego kabla, ale warto to sprawdzić bo każdy czujnik może się trochę różnić.
3. Zaznaczamy na wiertle 4mm głębokość na którą będziemy wiercić. W moim przypadku jest to 7mm. Obklejamy taśmą wiertło pozostawiając pierwsze 7mm wiertła wolnym. Wiercimy od strony z pinami otwór, wykorzystując wcześniejszą dziurkę jako prowadnicę. W ten sposób uzyskaliśmy otwór o średnicy 4mm na nasz pin przechodzący w otwór 2mm na wyprowadzenie kabla.
4. Wkładamy w otwór pręt mosiężny i zaznaczamy na nim długość pina który będziemy docinać.
5. Odcinamy zaznaczony fragment piłką do metalu.
6. Przymierzamy do otworu w czujniku patrząc ile wystaje, a następnie przy pomocy pilnika uprzednio montując przyszłego pina w imadle spiłowujemy go delikatnie i powoli, żeby miał jakieś 0,2-0,3mm więcej niż głębokość otworu. Co kilka ruchów pilnikiem (szczególnie jeżeli to pilnik o grubym ziarnie) warto przymierzyć pina do czujnika żeby nie spiłować zbyt dużo.
7. Następnie wycinamy w ściance naszego pina dwie bruzdy brzeszczotem, co poprawi trzymanie się kleju w późniejszym etapie, oraz po złapaniu w imadło wiercimy od góry w pinie otwór wiertłem 2mm na głębokość około 4-5mm również zaznaczając na wiertle pożądaną głębokość.
8. Idziemy do kuchni i stawiamy przegotowanego przez nas pina na palniku kuchenki gazowej. Czekamy, aż się rozgrzeje, a kiedy to nastąpi (po 2-3 minutach) wkładamy do otworu odizolowany fragment przewodu oraz wpuszczamy kilka kropli cyny.
9. Rozrabiamy klej (jeżeli tego wymaga), przekładamy kabel przez otwór, nakładamy do niego klej i wciskamy pina. Ważne, żeby najpierw nałożyć część kleju do otworu, gdyż to umożliwi ładne rozprowadzenie się po ściankach i dobre przyklejenie pina. W moim przypadku pozwoliłem na to, żeby spora ilość kleju pozostała na zewnątrz, na powierzchni styku czujnika z „wybierakiem” w silniku. Zrobiłem to, gdyż w miejscu gdzie powinien być pin mój czujnik miał lekkie wgłębienie tak na oko to jakieś 0,1-0,2mm i chciałem je wypełnić, żeby uzyskać możliwie płaską powierzchnię.
10. Po wyschnięciu kleju jego nadmiar wraz z nadmiarem pina wystającym nad „poziom” czujnika usuwamy pilnikiem a następnie wygładzamy papierem ściernym.
11. Kabel wprowadzamy do koszulki z innymi kablami przeciągając go przy pomocy drutu. I na jego końcu przylutowujemy wsuwkę. Miejsce przecięcia koszulki przy czujniku zabezpieczamy taśmą izolacyjną.
Efekt końcowy:
|
Ostatnio zmieniony przez Kurczi Nie 24 Sty, 2016, w całości zmieniany 1 raz |
Autor postu otrzymał pochwałę. |
|
|
|
|
Mordkaaa
Model GSa: Inny motocykl
Wiek: 27 Dołączył: 12 Gru 2015 Pochwał: 12 Posty: 445 Skąd: RKR
|
|
|
|
|
kempes
Model GSa: Inny motocykl
Wiek: 34 Dołączył: 23 Wrz 2008 Pochwał: 30 Posty: 1746 Skąd: Olsztyn
|
Wysłany: Sob 23 Sty, 2016
|
|
|
Dobra robota! |
_________________ Romet Kadet 110 Automatic '90/'91 -> Keeway Matrix '06 -> Suzuki GS 500 '93 -> Suzuki SV650N '03 -> Yamaha TTR 600 -> Jawa 353/04 '61 & Aprilia Pegaso 650 I.E. |
|
|
|
|
Kurczi
Model GSa: GS 500E
Wiek: 30 Dołączył: 08 Gru 2015 Pochwał: 2 Posty: 7 Skąd: Lublin
|
Wysłany: Nie 24 Sty, 2016
|
|
|
@Mordkaaa Właśnie z tej aukcji mam ten, który jest w tutorialu. Mają wstawione złe zdjęcia. Dzwoniłem do nich i babka proponowała mi zwrot, ale odmówiłem. Dzwoniłem do kilku innych sklepów w polsce i nigdzie nie mieli 6-biegowego. |
|
|
|
|
|
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum
|
Dodaj temat do Ulubionych Wersja do druku
|
INFORMACJA DOTYCZĄCA POLITYKI PLIKÓW COOKIES ORAZ OCHRONY DANYCH OSOBOWYCH:
| |
|