Przesunięty przez: leon Sro 11 Mar, 2009 |
Kierunki led |
Autor |
Wiadomość |
Szpejniak2 [Usunięty]
|
Wysłany: Pią 03 Sty, 2014
|
|
|
A jeśli byśmy założymy 4 sztuki kierunkowskazów ledowych bez oporników ani przerywacza, to oczywiste, że będą mrygać jak ...... A jeśli założymy jednak te 4szt. ledów i oprócz nich założymy zwykłą żarówkę na parę kierunków ledowych, to będą mrygać normalnie tak jak powinny? |
|
|
|
|
BociekPL
Model GSa: GS 500E
Wiek: 33 Dołączył: 27 Lip 2010 Pochwał: 46 Posty: 923 Skąd: Werchrata RLU
|
Wysłany: Sob 04 Sty, 2014
|
|
|
u mnie w tym przypadku co opisałeś Szpejniak2, działała tylko jedna strona a przeciwna świeciła ciągłym światłem |
_________________ GS 500 SF |
|
|
|
|
studi
Model GSa: Inny motocykl
Wiek: 50 Dołączył: 08 Lis 2009 Pochwał: 236 Posty: 3561 Skąd: Słoneczna Italja
|
Wysłany: Sob 04 Sty, 2014
|
|
|
Szpejniak2 napisał/a: | A jeśli byśmy założymy 4 sztuki kierunkowskazów ledowych bez oporników ani przerywacza, to oczywiste, że będą mrygać jak ...... |
To zależy jakie dasz te LEDowe kierunki, bo już są takie z zabudowanymi opornikami, a nawet jeśli nie będą to może nie migać szybko, tylko raz mignąć i "widzę ciemność" wszystko zależy jak skonstruowany jest przerywacz.
Szpejniak2 napisał/a: | A jeśli założymy jednak te 4szt. ledów i oprócz nich założymy zwykłą żarówkę na parę kierunków ledowych, to będą mrygać normalnie tak jak powinny? |
Nie będzie migać szybko, bo jedna żarówka to za małe obciążenie dla przerywacza i będzie migać tak jakby jedna z żarówek była przepalona. Musisz mieć te co najmniej 35W obciążenia aby działało prawidłowo.
No i przy samych LEDach bez oporników pozostaje kwestia kontrolki w GS'e gdyż jest ona wpięta między prawą a lewą stronę i obwód do masy zamykany jest przez "nieużywane" kierunki. |
_________________ Pomogłem, nie zapomnij kliknąć w
_________________
Aprilia SR Kymco S9 GS500F K4 DL650A L2 |
|
|
|
|
Szpejniak2 [Usunięty]
|
Wysłany: Pon 06 Sty, 2014
|
|
|
Dzięki panowie. |
|
|
|
|
Semy
Model GSa: GS 500E
Wiek: 35 Dołączył: 29 Wrz 2013 Pochwał: 2 Posty: 268 Skąd: Stolarzowice
|
|
|
|
|
Mateuszz246 [Usunięty]
|
Wysłany: Wto 22 Kwi, 2014
|
|
|
Witam czytam i czytam i mam takie pytanko ponieważ kupiłem kierunki led i teraz mam problem. Ponieważ jeżeli podłącze 3 led i 1 zwykłą żarówkę to jeszcze jako taka się palą pod stary przerywacz czyli najlepiej jest zastosować jakieś oporniki przed ledami i by wystarczyło ? bo jak podłącze pod ten przerywacz 3 pinowy to się palą cały czas i sam juz nie wiem co mam zrobić ?
Kupiłem coś takiego
http://allegro.pl/show_item.php?item=4143680934
Czy najlepiej było by po prostu zmienić na zwykłe strzałki ze standardowymi żarówkami ?
Mam jeszcze jedna taką rozkminę ponieważ w tylniej lampie mam kierunki tylko że nie podłączone a bym chciał żeby działały kierunki w lampie a z przodu były strzałki ledy czyli chyba najlepiej żeby były oporniki juz sam w tym wszystkim się gubię |
|
|
|
|
studi
Model GSa: Inny motocykl
Wiek: 50 Dołączył: 08 Lis 2009 Pochwał: 236 Posty: 3561 Skąd: Słoneczna Italja
|
Wysłany: Sro 23 Kwi, 2014
|
|
|
Mateuszz246 napisał/a: | Witam czytam i czytam i mam takie pytanko ponieważ kupiłem kierunki led i teraz mam problem. Ponieważ jeżeli podłącze 3 led i 1 zwykłą żarówkę to jeszcze jako taka się palą pod stary przerywacz czyli najlepiej jest zastosować jakieś oporniki przed ledami i by wystarczyło ? bo jak podłącze pod ten przerywacz 3 pinowy to się palą cały czas i sam juz nie wiem co mam zrobić ? |
Każdy przerywacz ma opisany zakres mocy, przy której działa prawidłowo, oryginalny przewidziany jest na obciążenie 2 x 21W + 1.7W, jeśli będzie mniejsze kierunki będą migać szybciej a w granicy świecić się będą światłem ciągłym.
Przerywacz, który pokazałeś w wymienionej aukcji jest przerywaczem elektronicznym i działa zasadniczo przy każdym obciążeniu nawet minimalnym (maksymalne określa odporność styków) ale wymaga przerobienia instalacji motocykla z powodu trzeciego pinu.
Standardowo w GSe (i nie tylko) do przerywacza dochodzą dwa kable, jest to + po stacyjce i wyjście do przełącznika kierunkowskazów, w tym wypadku trzeci kabel musisz dorobić i podłączyć go do masy tak aby elektronika miała pełne zasilanie, powinno być to opisane gdzieś na obudowie przekaźnika no i w ulotce do niego dodanej.
Mateuszz246 napisał/a: | Czy najlepiej było by po prostu zmienić na zwykłe strzałki ze standardowymi żarówkami ?
Mam jeszcze jedna taką rozkminę ponieważ w tylniej lampie mam kierunki tylko że nie podłączone a bym chciał żeby działały kierunki w lampie a z przodu były strzałki ledy czyli chyba najlepiej żeby były oporniki juz sam w tym wszystkim się gubię |
Jeśli masz w tylnej lampie (zapewne akcesoryjna na LED'ach) wbudowane kierunki, bez problemu możesz je podłączyć, natomiast jedyne co w wypadku przejścia na LEDy trzeba wybrać, to czy zostajesz przy dotychczasowym mechanicznym przerywaczu i w takim wypadku dajesz oporniki bocznikujące (czyli połączone równolegle z LEDami, na których się ma wydzielić "brakująca" moc) czy nie dajemy oporników, ale zmieniamy przerywacz na elektroniczny.
I na koniec jeszcze jedna uwaga, gdy zastosujesz WYŁĄCZNIE kierunki LED bez rezystorów (tak naprawdę nie ma tu znaczenia rodzaj przerywacza), powstaje problem ze specyficznie w GSe wpiętą kontrolką kierunkowskazów, w tym wypadku albo trzeba będzie ją całkowicie zdemontować, albo przerobić jej sposób podłączenia gdyż inaczej będzie problem z działaniem kierunków (dokładnie w jedną stronę nie będzie działać w ogóle, a w drugą będą działać kierunki po obu stronach motocykla)
poczytaj w tym temacie http://forum.gs500.pl/viewtopic.php?t=716 wiele pytań było odnośnie nietypowych przerywaczy, kirunków LED i kontrolek |
_________________ Pomogłem, nie zapomnij kliknąć w
_________________
Aprilia SR Kymco S9 GS500F K4 DL650A L2 |
Autor postu otrzymał pochwałę. |
|
|
|
|
Mateuszz246 [Usunięty]
|
Wysłany: Sro 23 Kwi, 2014
|
|
|
Rozgryzłem te kierunki jak podłącze pod przerywacz na 3 piny to mam tak że tył mogę mieć ledy ale z przodu już nie bo wszystko sie psuje . a druga sprawa to tylko tam dla mojej wiedzy jak na przerywaczu jest napisane 12V 21+21+3,4W to oznacza to że 21W na lewa stronę i prawą ? czy z lewej strony ma być po 21 w i z prawej po 21 w maja żarówki siedzieć ? |
|
|
|
|
studi
Model GSa: Inny motocykl
Wiek: 50 Dołączył: 08 Lis 2009 Pochwał: 236 Posty: 3561 Skąd: Słoneczna Italja
|
Wysłany: Czw 24 Kwi, 2014
|
|
|
Mateuszz246 napisał/a: | dla mojej wiedzy jak na przerywaczu jest napisane 12V 21+21+3,4W |
to oznacza, że jest on policzony na obciążenie dwiema żarówkami 21W (przednia i tylna) oraz kontrolkę 3.4W.
Zauważ że kierunki działają stronami więc nie ma znaczenia czy lewa czy prawa strona
Mateuszz246 napisał/a: | jak podłącze pod przerywacz na 3 piny to mam tak że tył mogę mieć ledy ale z przodu już nie bo wszystko sie psuje |
Dokładnie, bo jak zabierzesz za dużo obciążenia, czyli z tych 42W razem z przodu i z tyłu robi się tylko 2-4W z LEDów to przestaje on działać prawidłowo i wtedy trzeba stosować oporniki bocznikujące oraz przy samych LEDach kwestia kontrolki pozostaje |
_________________ Pomogłem, nie zapomnij kliknąć w
_________________
Aprilia SR Kymco S9 GS500F K4 DL650A L2 |
|
|
|
|
Mateuszz246 [Usunięty]
|
Wysłany: Czw 24 Kwi, 2014
|
|
|
Właśnie co z tą kontrolką zrobić dokładnie trzeba ? bo tak czytam i czytam te forum i juz rozkręciłem motor i sam nie wiem
A ogólnie to u mnie dziwna sprawa bo mam ten przerywacz 21W+21W a żarówki mam po 21W w kierunkach i jak jedną zmienię na 10W to wszystkie kierunki szaleją |
|
|
|
|
studi
Model GSa: Inny motocykl
Wiek: 50 Dołączył: 08 Lis 2009 Pochwał: 236 Posty: 3561 Skąd: Słoneczna Italja
|
Wysłany: Czw 24 Kwi, 2014
|
|
|
Mateuszz246 napisał/a: | to wszystkie kierunki szaleją |
co rozumiesz przez to, że szaleją, może masz coś źle podłączone z tym nietypowym przerywaczem ? |
_________________ Pomogłem, nie zapomnij kliknąć w
_________________
Aprilia SR Kymco S9 GS500F K4 DL650A L2 |
|
|
|
|
Mateuszz246 [Usunięty]
|
Wysłany: Czw 24 Kwi, 2014
|
|
|
zapalają się 3 bądź 4 naraz ale już to wszystko rozkminiłem po prostu muszę dać 2 oporniki które zastąpią mi zarówkę 12V 21W czy może wie ktoś jaki opornik bądź rezystor bedzie odpowiedni ?
dodam jeszcze że byłem dziś w sklepie i facet specjalnie sprawdzał na przerywaczu do ledów specjalnie do suzuki i jest ten sam problem że palą sie 4 |
|
|
|
|
studi
Model GSa: Inny motocykl
Wiek: 50 Dołączył: 08 Lis 2009 Pochwał: 236 Posty: 3561 Skąd: Słoneczna Italja
|
Wysłany: Pią 25 Kwi, 2014
|
|
|
Mateuszz246 napisał/a: | może wie ktoś jaki opornik bądź rezystor bedzie odpowiedni |
rezystor i opornik to dwie nazwy tego samego elementu.
A co do samego elementu to (teraz trochę fizyki/elektryki/elektroniki)
- rezystor musi być jako bocznik czyli równolegle do LED, wynika to z prawa Kirhoffa, że suma prądów dochodzących do węzła musi być równa sumie prądów wychodzących z węzła
- skoro normalna żarówka ma moc 21W, a led 1W to znaczy, że na rezystorze wydzieli się 20W a to znaczy, że musi być gabarytowo duży i będzie się grzał
- ze wzorów ma moc P=U*I i prawa Ohma U=I*R możemy wyliczyć, że R=U/I, a z kolei I=P/U czyli R=U^2/P
- skoro ma rezystorze ma się odłożyć 20W przy 12V zatem R=12*12/20 -> 7.2ohm
Czyli rezystor musi mieć 7.2ohm i ma być mocy co najmniej 20W
Są dostępne np. takie rezystory dedykowane do tego celu
- http://www.larsson.pl/ind...zMg==&t=opornik - od razu z zarobionymi wtyczkami, że podłączasz między instalacje a LEDy
- http://www.moto-akcesoria...-75-ohm,p,23463 - pojedynczy z końcówkami
Mateuszz246 napisał/a: | dodam jeszcze że byłem dziś w sklepie i facet specjalnie sprawdzał na przerywaczu do ledów specjalnie do suzuki i jest ten sam problem że palą sie 4 |
A sprawdzaliście przy wyjętej/odłączonej kontrolce kierunkowskazów ? |
_________________ Pomogłem, nie zapomnij kliknąć w
_________________
Aprilia SR Kymco S9 GS500F K4 DL650A L2 |
Autor postu otrzymał pochwałę. |
|
|
|
|
Mateuszz246 [Usunięty]
|
Wysłany: Pią 25 Kwi, 2014
|
|
|
aaa to już wszystko tłumaczy że przez tą kontrolkę kierunków one nie działają tak jak powinny na specjalnym przerywaczu a czy można jakoś ją przerobić żeby też działała ? |
|
|
|
|
studi
Model GSa: Inny motocykl
Wiek: 50 Dołączył: 08 Lis 2009 Pochwał: 236 Posty: 3561 Skąd: Słoneczna Italja
|
Wysłany: Pią 25 Kwi, 2014
|
|
|
jak najbardziej tak, pisałem o tym na forum, pisał kiedyś dawno temu breżniew.
Na grafikach poniżej masz schemat jak połączona jest oryginalnie kontrolka, i jak należy przerobić instalacje.
Te kable, które idą do kontrolki obecnie oba dajesz do diod prostowniczych, drugie końce diod łączysz ze sobą i dajesz do jednego końca żarówki, a drugi koniec żarówki trzeba połączyć z masą.
Na schemacie dałem diody 1N4148, to diody o maksymalnym prądzie 200mA, dla kontrolki zgodnej z serwisówką 1,7W to wystarczające, jeśli jednak będziesz miał kontrolkę z żarówką większej mocy np. 3.4W to trzeba zastosować mocniejsze diody np. 1N4001...1N4007, które wytrzymują prąd do 1A
kierunki_org.PNG
|
|
Plik ściągnięto 9030 raz(y) 8,93 KB |
kierunki_przerobione.PNG
|
|
Plik ściągnięto 9030 raz(y) 10,2 KB |
|
_________________ Pomogłem, nie zapomnij kliknąć w
_________________
Aprilia SR Kymco S9 GS500F K4 DL650A L2 |
Autor postu otrzymał pochwałę. |
|
|
|
|
|
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum
|
Dodaj temat do Ulubionych Wersja do druku
|
INFORMACJA DOTYCZĄCA POLITYKI PLIKÓW COOKIES ORAZ OCHRONY DANYCH OSOBOWYCH:
| |
|