Oswietlenie kufra Givi V47
Odpowiedz do tematu

: Oświetlenie kufra Givi V47
Witam!

Ponieważ do poniedziałku nie za bardzo mam co robić chcę zacząć kombinować z oświetleniem kufra.

Jak niektórzy wiedzą, zakupiłem givi V47 i zastanawiam się teraz nad założeniem instalacji.

Givi oferuje akcesoryjne światło stopu:



jednak cena rozwiązania mi nie odpowiada, no i chciałbym zamontować pełne oświetlenie.

Góra ze względu na to że jest tam "forma" odblaskowa z otworami na diody będzie wzorowana na oryginale.

Odnośnie dołu mam kilka pomysłów.

Za radą Studiego na sb pomysł wpakowania 2 pasków pozycja/stop i 1 paska kierunku wyeliminowałem na rzecz centralnych stopów/pozycji i bocznych kierunków.

Na chwilę obecną świta mi w głowie taki plan rozłożenia diod:




Czy jednak 3 rzędy nie będą za dużo (pasek na dole w wąskim miejscu ma 4 cm szerokości - jak się rozszerza przy środku kufra - 5. Może lepiej zrobić 2 paski?

Jakie diody zamontować na górze? Otwory w foremce są kwadratami o boku 5 mm, odległość między nimi jakieś 1,5 cm.

Jakie paski led dać na dole? Taśmy różnią się zarówno szerokością, mocą jak i odległością między diodami. Najgęstsze rozłożenie to chyba co 1 cm. Czy taśmy muszą być wodoodporne?


Póki co w głowie świta mi taki projekt instalacji zrobiony na podstawie kilku na Forum:



Czy ma on jakiś sens? Czy do niczego się nie nadaje?

Jak będę wiedział jakiej mocy taśmy i diody kupować (i ile ich) będę mógł podliczyć jakie oporniki i ile diod połączyć żeby ładnie chodziło :)

Z góry dzięki za pomysły!

:
simin, to zacznę wszystko zbierać do kupy to co powiedziałem na SB

1. otwory na górze masz w kwadracie o boku 5mm więc bez problemu zainstalujesz tam dowolne diody LED fi5, z racji tego, że powinno być to widać zarówno w dzień jak i w nocy proponowałem Ci superjasne diody o jasności 50000mcd

2. Jeśli chodzi o paski w dolnej części to proponuję w stosunku do twojej kropkowatej grafiki zwiększyć ilość żółttych kropek a zmniejszyć niebieskich tak aby w miarę symetrycznie podzielić całą długość.

3. paski LED są w dwóch rastrach, w każdym z nich masz 3 diody na segment, dłuższy raster (który sobie daruj) ma 10cm, krótszy raster ma 5cm, i są to już odległości niepodzielne.

4. w schemacie masz błąd w części dotyczącej diod w klapie, niżej będziesz miał poprawiony, wynika to z tego, że potraktowałeś te diody jak by były również paskiem o zamkniętej konstrukcji a nie są.


A teraz co kupić.
Prezentuje elementy dostępne w Warszawskim sklepie dla elektroników AVT prowadzącego sprzedaż wysyłkową.

Diody LED 5mm
OSHR5111P - 2,2V, 30mA, 32000mcd -> http://sklep.avt.pl/p/pl/...+oshr5111p.html

Paski LED
LED-LB3528R - 12V, 200mA, 70lm, http://sklep.avt.pl/p/pl/...ed+500x8mm.html
LED-LB3528R4 - 12V, 200mA, 70lm, http://sklep.avt.pl/p/pl/...on+500x8mm.html
LED-LB3528Y - 12V, 200mA, 70lm, http://sklep.avt.pl/p/pl/...ed+500x8mm.html
LED-LB3528Y4 - 12V, 200mA, 70lm, http://sklep.avt.pl/p/pl/...on+500x8mm.html

Diody separujące
Z racji ogólnego poboru mocy (policzyłem diody w klapie z pewnym zapasem 200mA na stronę, i do tego po dwa rzędy pasków po dwa segmenty, czyli cztery) prąd pobierany przez STOP lub POZYCJĘ to 2A więc dioda musi posiadać odpowiednią moc, aby był zapas zaproponuje diody o prądzie przewodzenia 3A
DIODA BY255 -> http://sklep.avt.pl/p/pl/6262/dioda+by255.html

Rezystory
ponieważ diody do górnej części kufra musisz niejako zbudować samemu w układ, który będzie można zasilić napięciem 12V należy stworzyć drabinkę z diod i rezystorów.
Według sztuki każda dioda powinna mieć własny rezystor, w takim układzie potrzebował będziesz tyle rezystorów ile jest diod czyli w sumie 12 szt., a każdy z nich ma ustalić punkt pracy diody na wskazane powyżej parametry czyli 2.2V oraz 30mA

Zatem z prawa ohma oraz prawa kirchhoffa na rezystorze trzeba stracić 9,8V oraz musi on ustalić prąd 30mA zetem jego wartość R=U/I => ~330ohm, a jego moc P=U*I => ~0,3W
REZYSTOR 330om 1% 0.6W -> http://sklep.avt.pl/p/pl/...207+10+szt.html

ponieważ tu mamy wszystkie diody jednakowe można dopuścić prostszy układ, gdzie mamy po jednym rezystorze na stronę (czyli na 6 diod)
Zatem z prawa ohma oraz prawa kirchhoffa na rezystorze trzeba stracić 9,8V oraz musi on ustalić prąd 180mA (6 x 30mA) zetem jego wartość R=U/I => ~54ohm, a jego moc P=U*I => ~1,76W
REZYSTOR 51om 5% 2W -> http://sklep.avt.pl/p/pl/...-51om+2w+5.html
(w tym wypadku zmiana wartości elementu wynika z dostępności, po przeliczeniu w drugą stronę da nam to prąd na diodę 32mA, co mieści się w danych katalogowych, gdzie prąd maksymalny to 50mA)

Jeszcze prostszym układem będzie połączenie diod szeregowo, każda z nich pracuje z typowym spadkiem napięcie 2.2V więc 6 diod w szereg daje nam 12,12V. Takiego układu choć możliwy nie polecam, bo nie ma kontroli nad prądem jaki płynie przez ten układ.

Rozterka dwa czy trzy rzędy pasków LED - to trzeba ocenić samemu optycznie i estetycznie jak będzie lepiej wyglądało, nie widziałem tego kufra na żywo jeszcze więc trudno mi to ocenić. Na podstawie zdjęć w necie zrobił bym dwa paski tak jak są te przetłoczenia w plastiku w kształcie poziomych kresek, bo z jednej strony przesłoni to trochę paski i nie będą tak bardzo widoczne jak na części gładkiej, a z drugiej rozproszy nieznacznie światło więc nie będzie ono tak punktowe.


No i na koniec dwie wersje schematu, jedna pod jedne rezystory, druga pod drugie

Pomogłem, nie zapomnij kliknąć w
_________________


Aprilia SR => Kymco S9 => GS500F K4 => DL650A L2
:
studi napisał/a:
2. Jeśli chodzi o paski w dolnej części to proponuję w stosunku do twojej kropkowatej grafiki zwiększyć ilość żółttych kropek a zmniejszyć niebieskich tak aby w miarę symetrycznie podzielić całą długość.

Pasek na dole (mierzona górna część paska) ma 26,5 cm.

Miejsce styku z górną częścią to 6,5 cm

9 cm od lewej strony paska ma miejsce załamanie i światło będzie widoczne bardziej z boku kufra. Czy pisząc o symetrycznym podziale długości masz na myśli część tylną, czy całość?

Mała profesjonalna wizualizacja:


Pasek różowy to mniej więcej środek paska dolnego, pasek żółty to środek części przed załamaniem.

Chyba pójdę na kompromis i granicę kierunek/stop zrobię wzdłuż linii niebieskiej.

:
No nie wim, wzol bym kilka segmentow na zapas i przy skladaniu zadecydowal, bo jak zaczniesz od boku to bedzie w schodki, a jak od srodka to beda rowno ale jie dojda w gornym rzedzie do konca.

Pamietaj, ze segment ma 5 cm, na ktorym sa 3 diody, rozrysuj sobie na jakiejs kartce i zamocuj tymczasowo, zobaczysz jak wyjdzie

Pomogłem, nie zapomnij kliknąć w
_________________


Aprilia SR => Kymco S9 => GS500F K4 => DL650A L2
:
Gdzieś widziałem segmenty 3 cm, ale nie pamiętam czy na żywo czy w necie :)

Na stronie z tymi diodami któe proponujesz na górę jest informacja o poborze 75 mA, Ty natomiast zakładasz 30 mA. Celowo czy pomyłka?

:
Sprawdzilem w katalogu producenta, typowo stosuje szie dla nich prad 30mA, max ciagły to 50mA a przy zasilajiu impulsowym 75mA, z tego samedo powodu napisałem, że ma 32000mcd

Pomogłem, nie zapomnij kliknąć w
_________________


Aprilia SR => Kymco S9 => GS500F K4 => DL650A L2
:
simin napisał/a:
Na stronie z tymi diodami któe proponujesz na górę jest informacja o poborze 75 mA, Ty natomiast zakładasz 30 mA. Celowo czy pomyłka?

Przyznaje się mea culpa, podpowiedziało mi katalog modelu o oczko niżej.
tu karta katalogowa tej diody -> http://www.soselectronic....y/OSHR5111P.pdf

Ifmax = 100mA
Ifmaxp = 150mA (czas impulsu do 10ms, czas wypełnienia 1/10)
Parametry znamionowe
If=75mA, Uf=1.8 - 2.6V typ. 2.2V, jasność 30000 - 70000mcd typ. 50000mcd

Przeliczając do tych parametrów rezystory otrzymujemy:
v. 1 - każda dioda z rezystorem
R=130om, P=0,75W
http://sklep.avt.pl/p/pl/...w+5+10+szt.html

v. 2 - wspólny rezystor
R=22om, P=4,5W
http://sklep.avt.pl/p/pl/...+22om+5w+5.html

Pomogłem, nie zapomnij kliknąć w
_________________


Aprilia SR => Kymco S9 => GS500F K4 => DL650A L2
:
Odkopię swój temat... :wstyd:


Jak sporo osób wie, zrobiłem oświetlenie w kufrze jakoś w 2013 roku, jednak zanim się nim zdążyłem pochwalić tymczasowo przygotowane gniazdo w kufrze zdążyło się oderwać ( :wstyd: ) i tak czekał aż będzie mi się chciało kontynuować...

Po zmianie moto stwierdziłem że pora powrócić do tematu i tak przedstawiam krótką prezentację oświetlenia :


https://www.youtube.com/watch?v=Mfw15-E6TKQ

Trochę słabo wygląda różnica między pozycją a stopem na dolnych diodach, ale tak zostaje z 2 powodów:
1. dodatkowe diody stopu na górze
2. nauczony doświadczeniem tym razem postanowiłem zrobić wszystko solidnie i nie chce mi się tego wszystkiego rozwalać żeby dorzucić diodę przy pozycji.

Studi - dzięki za schematy! :)

:
Fajnie.. Bardzo fajnie.. :)
Powiedz mi gdzie kupowałeś LEDy i jakie (typ/marka)? Bo jak ja robiłem sobie oświetlenie u siebie to o ile czerwone udało mi się fajne kupić to żółte do kierunków jakieś marne dorwałem i tak sobie to widać..

:
Obawiam się że nie pamiętam - kupowałem to kilka lat temu :D

Tylko diody na górze są pojedyncze 0,5mm dość jasne ale dokładnego oznaczenia ci nie podam.

Na dole są paski LED czerwone i żółte.

:
Exodus, większość masz podane w moim poście dla simina na samej górze więc śmiało korzystaj ;) problem tylko jest taki, że w V46 te czerwone plastiki są dosyć ciemne i wychodzi żółty zawsze ciemno, można się pokusić (tak jak ja w swoim E52) o kupienie zamiennych plastików od wersji TECH w kolorze przeźroczysto-przydymionym (dla V46 są to 076-Z731TR - prawy/lewy plastik oraz 076-Z732TR - centralny plastik z logiem GIVI)

bardzo fajnie świecą także paski oparte o struktury 5050, są to trzy diody w jednej obudowie
- żółte - https://sklep.avt.pl/podswietlanie-yellow-silikon-500x13mm-12v-ip65.html
- czerwone - https://sklep.avt.pl/podswietlanie-red-silikon-500x13mm-12v-ip65.html

Pomogłem, nie zapomnij kliknąć w
_________________


Aprilia SR => Kymco S9 => GS500F K4 => DL650A L2
:
Poruszę temat bo też mam nadmiar czasu i chcę wdrążyć oświetlenie kuferka, a przy okazji planuje zmianę kierunkowskazów z zwykłych na LEDowe z opornikami. Pytanie - czy nie można uprościć albo odpowiednio zmodyfikować instalacji pod na kuferku łącząc to z z wsparciem tych kierunków już ledowych?

Odpowiedz do tematu
Skocz do:  

Pełna wersja forum
Powered by phpBB © phpBB Group
Design by Vagito.Net | Lo-Fi Mod.