Ponieważ często przez forum przewijają się tematy związane z homologacją świateł i kwestii możności jazdy po Polsce motocyklami sprowadzanymi z Anglii postanowiłem zrobić ściągawkę z oznaczeń homologacyjnych

Na szkłach reflektorów przednich i kloszach lub obudowie lamp tylnych znajdują się kombinacje liter i cyfr oraz strzałek. Są to symbole mówiące do czego dana lampa służy i jak powinna być użytkowana. Oznaczenia te łatwo odczytać, jeśli wiemy co poszczególne oznaczenia opisują.

Tabela 1. Oznaczenie miejsca dopuszczenia normy ECE


Tabela 2. Oznaczenia rodzaju świateł reflektora przedniego


Tabela 3. Oznaczenia świateł sygnalizacyjnych


Każdy reflektor otrzymuje homologację wraz ze źródłem światła (halogenowym lub ksenonowym), dzięki któremu wytwarza światło. Jeśli źródło światła zostanie zastąpione innym, nie posiadającym homologacji lub nieprzewidzianym dla homologacji danej lampy, cała homologacja reflektora traci ważność, a tym samym również dopuszczenie samochodu do ruchu drogowego, co wyraźnie stwierdzają przepisy każdego europejskiego Kodeksu Drogowego w rozdziałach o warunkach dopuszczenia do ruchu.


Jak z powyższego widać, jeśli mamy np. reflektor jak poniżej

to łatwo z niej odczytam, że jest to:
A - lampa świateł pozycyjnych
HC/R - lampa świateł mijania lub drogowych (ale nie jednocześnie) ze źródłem halogenowym
brak strzałek - przeznaczona dla ruchu prawostronnego
E4 - homologacja pierwotna nastąpiła w Holandii

wiadomo zatem, że np. do tej lampy nie wolno wkładać źródeł światła xenonowego