Cześć,
w związku z tym, że pojawia się wiele próśb o ocenę ogłoszenia motocykla, a w większości z nich komentujący zwracają uwagę na te same rzeczy - poniżej podaję ich opis, na podstawie którego samemu można w pewnym stopniu ocenić czy motocykl jest atrakcyjny, czy nie. Dotyczą one podstawowych rzeczy, których stan może ocenić każdy, wystarczy wiedzieć jak dana rzecz powinna wyglądać. Ten zbiór informacji powstał również po to, żeby komentowanie ogłoszenia można było ograniczyć do kwestii spornych typu czy na pewno te opony nadają się do wymiany? albo czy to malowanie jest na 100% oryginalne dla tego rocznika?

Oglądając zdjęcia motocykla w szczególności zwracamy uwagę na stan poszczególnych elementów eksploatacyjnych takich jak napęd, opony itd. oraz na to, czy motocykl nie był składany z 5 innych. Wymiana kilku na raz elementów eksploatacyjnych może nam wywindować cenę motocykla nawet o 1000 zł i więcej. Dlaczego nie chcemy mieć motocykla złożonego z kilku? Bo znając życie nie będzie to sprzęt, który nam posłuży długo i bezawaryjnie.

Poniżej kolejno opisałem:

1. Opony
2. Napęd
3. Tarcze hamulcowe
4. Czy to jest składak?

a) malowanie motocykla
b) kolor ramy
c) kolor silnika
d) typ przedniego zacisku hamulcowego
e) regulacja sprężyn przedniego zawieszenia
f) drobiazgi (ciężarki kierownicy, lusterka, "dekielki")


1. OPONY: ważny element, bo ich wymiana kosztuje:

- w opcji najtańszej: komplet opon DURO: 350 zł,
- w opcji średniej: komplet opon Maxxis Promaxx: 580 zł,
- w opcji najdroższej: komplet opon Pirelli Sport Demon: 880 zł.

Jak oceniamy na zdjęciu? Podaję przykłady: po lewej opony dobre, po prawej kwalifikujące się do natychmiastowej wymiany.

Widać różnicę? A jakże :cool:

Bonus: oprócz stopnia zużycia opony ważny jest też jej wiek. Dlaczego? Bo jest opinia, która mówi, że po 5 latach od daty produkcji guma na tyle traci swoje właściwości, że powinno się ją wymienić. Decyzja co o tym sądzić należy do Ciebie.

Wieku opony nie zobaczysz na zdjęciu. Możesz go stwierdzić po numerze DOT zawierającym w sobie datę produkcji opony. Jeśli jakimś cudem jest on na zdjęciu to dobrze, jeśli nie zostaje nam tylko zapytać o niego sprzedającego. Jeśli udzieli nam on informacji odnośnie tego numeru to jest to duży plus, bo wiemy że motocykl sprzedaje ktoś kto ma jakiekolwiek o nim pojęcie (co wcale nie jest standardem).

Numer DOT wygląda tak:


Jego dwie pierwsze cyfry oznaczają, w którym tygodniu danego roku opona została wyprodukowana, a pozostałe cyfry oznaczają rok produkcji. DOT może być czterocyfrowy (jeśli opona była wyprodukowana po roku 2000) albo trzycyfrowy (jeśli produkcja przed 2000 r.).

Numery na zdjęciach oznaczają:
1 - DOT 4208: 42 tydzień (listopad) 2008 roku,
2 - DOT 3106: 31 tydzień (sierpień) 2006 roku,
3 - DOT 1109: 11 tydzień (marzec) 2009 roku,
4 - DOT 139: 13 tydzień (kwiecień) 1999 roku
Wsio.

2. NAPĘD czyli zestaw: łańcuch + 2 zębatki. Kupno nowego to koszt rzędu 350 - 400 zł.

Po czym wstępnie poznajemy stopień zużycia? Po tym ile zostało jeszcze regulacji naciągu łańcucha:

Po lewej napędy w dobrym stanie. Po prawej napędy z brakiem miejsca dla dalszej regulacji (niedługo do wymiany).


Możemy również pokusić się o sprawdzenie stanu zębatki koła. Z pomocą przychodzi nam książka serwisowa:


Jest to szczegół, który ciężko zdiagnozować na zdjęciach ale warto o tym wiedzieć.

3. TARCZE HAMULCOWE: jest to ważny element, ponieważ jego wymiana to koszt:
- 200 zł za używaną,
- 750 zł w górę za nową.

Piszę o tarczy przedniej bo znacznie częściej zdarza się, że jest zużyta (w motocyklu hamuje się głównie "przodem").

Jakie jest kryterium? Jej grubość:
- dla przedniej tarczy to 4 mm,
- dla tylnej tarczy to 5,5 mm.

Grubości tarczy nie można rozpoznać na zdjęciach. Zapytaj o nią sprzedającego. Jeśli nie wie, lub udaje że nie wie - uważaj. Jeśli bez zająknięcia poda Ci ich grubości, bądź już je zamieścił w ogłoszeniu - jest to duży + dla sprzedającego :super:

4. CZY TO JEST SKŁADAK?

Kolejny element wpływający na to czy motocykl jest atrakcyjny, czy nieco mniej. Są różni ludzie, dla mnie najciekawsze są ogłoszenia motocykli zachowanych w pełnym oryginale. Zarówno jeśli chodzi o malowanie, dodatki i inne elementy, takie jak np. BRAK tuningu. Poniżej opisane zostały elementy, których rocznik stosunkowo łatwo określić. Dlaczego warto znać te informacje? Dlatego że może okazać się, że oglądany przez nas motocykl ma kilka elementów pochodzących z różnych roczników i nikt wtedy nie przekona nas, że to bezwypadkowy full – oryginał.

a) malowanie motocykla: przyporządkowane jest do danego rocznika. Jeśli widzisz atrakcyjny motocykl np. z 1998 roku --> wejdź na stronę: http://www.gs-500.info/in...le=Colours#1998 i sprawdź, jaki powinien mieć kolor. Jeśli przykładowo motocykl, który oglądasz jest cały zielony to znaczy, że lakier nie jest oryginalny. To nie dyskwalifikuje motocykla ale pamiętaj, że oryginalny lakier w bardzo dobrym stanie (bez wgnieceń i otarć) gwarantuje, że motocykl nie miał poważniejszej przygody na drodze.

WAŻNE: bywają drobne rozbieżności w kolorach lakieru (np. motocykl z 1992 roku ma malowanie z 1993 roku itd.), niektórych kolorów malowania nie ma na tej stronie (chyba dwóch czy trzech). W razie wątpliwości ZAPYTAJ kolegów na forum - pomogą Ci się upewnić czy z kolorem jest wszystko ok.

Zestawienie kolorów malowania GSa z lat 1989 - 2000 znajdziesz również w forumowym wątku Kolorystyka GS500 1989-2000

Jeśli szukasz modelu GS500F czyli produkowanego po 2004 roku - pełne zestawienie jego malowań znajdziesz w forumowym wątku: Kolorystyka GS500F

Jeśli orientujesz się w temacie nazewnictwa i kodów poszczególnych lakierów - pełne zestawienie kolorów dla roczników 1989 - 2002 znajdziesz w forumowym wątku: Kody lakierów GS500 1989-2000.

b) kolor ramy motocykla: dlaczego to jest istotne? Jeśli kolor ramy nie zgadza się z malowaniem motocykla lub kolorem silnika jest to kolejny dowód na to, że motocykl jest składakiem. Są trzy wersje kolorystyczne ramy GSa:



Poniżej przykładowe zdjęcia:



c) kolor silnika: silniki były malowane na dwa kolory.
Po lewej kolor srebrny - w modelach po 1996 roku. Po prawej kolor czarny - w modelach do 1996 roku.


Dodatkową możliwość określenia lat produkcji silnika daje nam emblemat z napisem SUZUKI, potocznie nazywany dekielkiem. Możemy za jego pomocą rozpoznać czy srebrny silnik został wyprodukowany przed czy po roku 2004. Poniżej przykłady:



Jeśli widzisz na zdjęciu motocykl np. z 1999 roku, który ma czarny silnik to znaczy, że był on wymieniany. Podobnie jeśli srebrny silnik w motocyklu z 2005 ma czarny dekielek, wnioski nasuwają się same. Jest możliwość, że któryś z właścicieli zajechał oryginalny silnik, kupił za grosze stary i wstawił do motocykla. Trzeba UWAŻAĆ.

Przykład? Proszę bardzo - motocykl z 2000 roku, czarny silnik:


:dobani:

d) typ przedniego zacisku hamulcowego: był zmodyfikowany w 1996 roku. Przed 1996 rokiem tłoczki były w różnych rozmiarach (jeden wiekszy, drugi mniejszy). Po roku 1996 tłoczki były takie same. Po lewej zacisk sprzed 1996 roku, po prawej po roku 1996:


e) regulacja sprężyn przedniego zawieszenia: występowała w modelach z lat 1993 - 2004. Jak to wygląda?
Po lewej: bez regulacji (sprzed 1993 r.), po prawej z regulacją (po 1993 r.):

Te dwa elementy (zacisk + regulacja) mogą nam sporo powiedzieć o motocyklu. Jeśli mamy egzemplarz np. z 2000 roku a ma stary zacisk i brak regulacji napięcia sprężyn to na 99% motocykl jest PO DZWONIE i miał wymieniane całe przednie zawieszenie. Właśnie dlatego warto na to zwracać uwagę ;)

pytanie: znalazłem motocykl sprzed 1993 roku (lub po 2004), który ma regulację napięcia sprężyn. Czy to na 100% oznacza, że w przeszłości był poważnie uszkodzony?

odpowiedź: niekoniecznie. Na wielu zdjęciach motocykli wyprodukowanych w latach 1989-1992 i po 2004 roku widać śruby regulacyjne. Sporo osób twierdzi, że przednie zawieszenie GSa jest zbyt "miękkie". Być może któryś z poprzednich właścicieli dokonał modyfikacji na własną rękę wymieniając poszczególne elementy zawieszenia tak, aby dostosować je do swoich potrzeb.

f) drobiazgi: ciężarki kierownicy, lusterka, "dekielki". Nie mają zbyt wielkiego znaczenia, ale zestawienie wszystkich tych elementów nieoryginalnych, lub zniszczonych (porysowanych) świadczy o tym, że motocykl ma za sobą mniejsze czy większe przygody.

Dwa przykładowe zdjęcia:




Na razie to wszystko, dziękuję za uwagę. Jak odpocznę to napiszę jeszcze krótkie podsumowanie a póki co życzę miłego czytania i samodzielnego oceniania motocykli.

Pozdrawiam :haha:

UWAGA: powyższy tekst nie zawiera wszystkich zmian, jakie były wprowadzane w czasie produkcji motocykla. Opisałem tylko te, które stosunkowo łatwo rozpoznać, aby nowi użytkownicy forum nie pogubili się w nadmiarze informacji.

OŚWIADCZENIE: w poradniku wykorzystano zdjęcia motocykli z ogłoszeń oraz wyszukanych za pomocą wyszukiwarki. Jeśli ktoś odnalazł przez przypadek zdjęcie swojego motocykla i czuje się urażony to przepraszam. W sprawach ewentualnych roszczeń z tytułu praw autorskich proszę kontaktować się z... yyyy <mysli2>