.:: Forum o Suzuki GS 500 ::.
...::::Suzuki - Way of Life::::...

Mechanika - Prawidłowy luz sprzęgła ?

DJPIECZYWO - Nie 15 Maj, 2011
Temat postu: Prawidłowy luz sprzęgła ?
Witam.
Dziś zauważyłem, że jak postawiłem moto na stopkach tylne koło było w górze wbiłem jedynkę i koło pomalutku się kręciło.
Skorygowałem luz linki (przy silniku wykręciłem wyżej tą śrubkę). Jest git koło się nie kręci, ale jedno pytanie.

Trzymam sprzęgło do końca wbijam 1 i koło lekko ruszy po czym się zatrzyma (motor rusza teraz mniej więcej od połowy klamki jak puszczę sprzęgło).

Poniżej załączam filmik jaki mam luz na klamce (gdzie mogę swobodnie klamkę nacisnąć bez oporów).
http://www.youtube.com/watch?v=2Z5_LT1RNGQ

Czy to jest prawidłowy luz ??

kysa275 - Nie 15 Maj, 2011

Luz na klamce powinien być 1cm, i nie patrz na to czy ci się koło kręci na stopkach.
DJPIECZYWO napisał/a:
(motor rusza teraz mniej więcej od połowy klamki jak puszczę sprzęgło).

i tak powinno być

DJPIECZYWO - Nie 15 Maj, 2011

No to myślę że jest ok - na filmiku jest pokazane jaki mam luz (nie mierzyłem ile cm bo nawet nie wiem w którym miejscu linijkę przyłożyć :D )
tmi - Nie 15 Maj, 2011

DJPIECZYWO napisał/a:
(nie mierzyłem ile cm bo nawet nie wiem w którym miejscu linijkę przyłożyć :D )

http://www.honda-xr650r.c..._Adjustment.jpg

Dla GS'a 10 - 15 mm, można też mierzyć przy mocowaniu klamki wtedy 4 mm tak podaje serwisówka.

DJPIECZYWO - Nie 15 Maj, 2011

Ma równe 2cm - myślę że będzie ok sprzęgło łapie od połowy (na stopkach koło się nie kręci) ogólnie jest git ;)


PS: a to normalne że motor na wciśniętym sprzęgle po wbiciu 1 biegu (jak stoi na stopkach) koło się lekko zakręci i zaraz się zatrzyma ??

kempes - Nie 15 Maj, 2011

Tak, to normalne. :)
Broda4 - Pon 10 Paź, 2011

a czy jezeli stoi na stopkach i na luzie kolo sie kreci? ( ale latwo je zahamowac? )
kempes - Pon 10 Paź, 2011

Jeżeli zakręcisz silnik do wysokich obrotów to koło się obróci, ale przy obrotach jałowych raczej nie powinno. Domyślam się, że to może zależeć od oleju i jego temperatury.
Broda4 - Pon 10 Paź, 2011

silnik zimny.
zatrzymalem i juz si eprawie nie krecilo

marcinkiewicz - Pią 08 Cze, 2012

U mnie niestety jak postawie na centralnej i wbije bieg to z naciśniętym sprzęgłem koło się kręci tak że nie da się go zatrzymać. Jak sądzę jest źle wyregulowana linka (zwłaszcza ze musiałem zmienić klamke sprzęgła po małym ślizgu). Wystraczy w tkim razie wyregulowac przy kierownicy sprzęgło?
lencol - Sob 09 Cze, 2012

Jeżeli Ci zabraknie regulacji przy klamce to wtedy pozostaje regulacja na popychaczu lub na dystansie wkręcanym do silnika z lewej strony.
Endriu21 - Sro 09 Lip, 2014

Zdarzyło mi się ostatnio raz, drugi, że (po zatrzymaniu się) nie mogłem wrzucić 1 biegu jak to zwykle robiłem. Musiałem odpuścić klamkę sprzęgła, docisnąć ją mocniej i wtedy już 1 bieg wchodził. Zaglądam zatem na forum i zabieram się do oględzin swojego naciągu. Zmniejszyłem lekko luz wykręcając śrubę przy klamce. I teraz tak:
a) dość mocno muszę odpuścić klamkę sprzęgła by moto zaczęło przyśpieszać
b) (opisywana w podobnych tematach technika postawienia moto na centralce, wrzucenie 1 biegu i trzymanie sprzęgła + obserwacja koła) niestety koło się kręci, nawet po zatrzymaniu go. Ciut wolniej się kręci, aczkolwiek wciąż się kręci.

Luz na klamce wynosi około 1,5 cm.

I teraz tak, odnośnie punktu a) - czy tak powinno być (może wcześniej jeździłem z nie do końca prawidłowym naciągiem i ten obecny wydaje mi się nienaturalny)? W którym momencie odpuszczania klamki moto powinno zaczynać ciągnąć do przodu?

odnośnie punktu b) - jak skorygować naciąg by koło się nie kręciło? regulacja śrubą przy klamce, jak już wspomniałem, ma delikatny wpływ na kręcenie się koła, aczkolwiek nie wydaje mi się, by był dostatecznie duży, by koło "zatrzymać". Pozostaje zapewne regulacja na drugim końcu linki - przy silniku. I teraz takie pytanie - czy zabierając się za ustawienie naciągu/luzu sprzęgła przy silniku, regulacja przy klamce powinna być ustawiona na zero (tj. całkowicie wkręcona)?

KATANA - Sro 09 Lip, 2014

Masz trochę błędne rozeznanie o zasadzie działania sprzęgła wielotarczowego mokrego, oraz kłowej skrzyni biegów...
Endriu21 - Sro 09 Lip, 2014

No wlasnie sie nie znam, dlatego zapoznalem sie z paroma tematami na forum np. TUTAJ i prosze o dodatkowe wskazowki/sprostowania co do opisanego problemu. Jeśli źle się z czymś źle wysłowiłem to popraw mnie prosze. Bym sie znal na " zasadzie działania sprzęgła wielotarczowego mokrego, oraz kłowej skrzyni biegów..." to bym na forum wolnych kb nie zabieral :)
midd - Czw 10 Lip, 2014

a) późno łapiące sprzegło jest ok
b) koło moze sie lekko krecić pomimo wcisniętego sprzegła i nie jest to nic dziwnego

kello - Czw 10 Lip, 2014

I w sumie jeszcze jedna rzecz: szczególnie jak dojedziesz do świateł na luzie, to jedynka ma prawo się nie wbić za pierwszym razem. Lepiej dojechać na jedynce, stanąć i dopiero wrzucić na luz.
KATANA - Czw 10 Lip, 2014

kello napisał/a:
Lepiej dojechać na jedynce, stanąć i dopiero wrzucić na luz.


....dokładnie tak.

Bo jeśli np. dolecisz do skrzyżowania na luzie/zatrzymasz się i będziesz chciał wbić jedynkę, to będziesz miał z tym problem. Dzieje się tak za sprawą konstrukcji skrzyni biegów, a konkretniej zależy to od tego jak w danym momencie ustawią się względem siebie sprzęgła kłowe kół zębatych poszczególnych przełożeń w skrzynce biegów. Czyli... dojeżdżając i zatrzymując się na jedynce- włączając luz będziesz miał ustawione względem siebie kły sprzęgieł współprcujących ze sobą pary kół zębatych, i przy ruszaniu bieg wejdzie z miejsca. Odmienna sytuacja będzie z kolei, gdy dojedziesz na luzie do miejsca zatrzymania. W takiej sytuacji część kół zębatych obraca się od strony wał korbowy/sprzęgło, a pozostałe koła zębate obracają się bezwładnie pod naporem lepkiego oleju, lub też nie obracają się wtedy w ogóle. Skutek tego drugiego przypadku jest taki, że w tym momencie dwa "rozłączone" niezależnie obracające się względem siebie koła zębate (ich sprzęgła kłowe) nie będą w stanie się ustawić symetrycznie względem siebie, co właśnie powoduje kłopot z włączenie biegu podczas ruszania z miejsca. Ostatecznie w takim przypadku pomaga lekkie przetoczenie motocykla przód/tył, co wpływa na ruch obrotowy kół zębatych w skrzynce biegów, i wtedy z reguły możemy już bez problemu wbić pierwszy bieg. W skrzyni synchronizowanej (jeśli jest sprawna) problem ten nie występuje.

Luz na klamce sprzęgła powinien wynosić 3mm, i sprzęgło nie powinno przesadnie brać za późno, ponieważ wtedy będziesz miał poślizg/palące się sprzęgło. Wolno obracające się koło pomimo wysprzęglenia jest sprawą normalną. Wynika to z racji ruchu obrotowego innych części w połączeniu z lepkością oleju silnikowego. Jest to normalne zjawisko.

Endriu21 - Pią 11 Lip, 2014

kello, tak też i robię - dojeżdżam na jedynce (choć raczej robiłem tak dlatego, by mi coś w tyłek nie wjechało).

KATANA, dzięki - ładnie wytłumaczone :) Mam jednak jeszcze jedno pytanie odnośnie kół zębatych (choć to już tak bardziej z ciekawości). Dojeżdżam do miejsca zatrzymania na 1 biegu, ale z czasem muszę wcisnąć sprzęgło by ostatecznie wyzerować prędkość. Co się dzieje z kołami zębatymi w momencie wciśnięcia sprzęgła i gdy moto jest jeszcze na biegu? "kły sprzęgieł współprcujących ze sobą pary kół zębatych" pozostają ustawione względem siebie czy "część kół zębatych obraca się od strony wał korbowy/sprzęgło, a pozostałe koła zębate obracają się bezwładnie" i wtedy można zaobserwować omawiany problem z wrzuceniem 1 biegu?

A co do luzu na klamce sprzęgła - masz na myśli 3mm przy śrubie regulacyjnej? Ja mierzyłem na końcu klamki, więc mieszczę się w przedziale sugerowanym przez instrukcje obsługi 10-15mm.
Regulacji na śrubie przy klamce mam jeszcze dużo, ale może mógłbyś napisać jedno-dwa zdanie jak/w jakiej sytuacji lepiej regulować luz poprzez śrubę przy klamce, a kiedy poprzez śruby przy silniku? Gdzieś chyba czytałem by właśnie śrubę przy klamce wkręcić na max, luz ustawiać śrubą przy silniku i dopiero na koniec ewentualne drobne korekty ponownie przy klamce robić. Czy to jest właściwy sposób?


Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group