.:: Forum o Suzuki GS 500 ::.
...::::Suzuki - Way of Life::::...

Mechanika - Wymiana przedniej zębatki.

cygan - Wto 16 Paź, 2007
Temat postu: Wymiana przedniej zębatki.
Ogólnie nie wymaga to większej filozofi natomiasta chciałem sie podzielić kilkoma spostrzeżeniami.
Warto tam czasem zajrzeć bo jak się u mnie okazało ilość syfu (błota itp.)przysłaniała prawie zębatkę :? .Sama zębatka po odkręceniu pokrywy jest na pierwszym planie.Aby ją zdemontować należy zdjąć pierścień zengera(zawleczkę) szczypcami lub śrubokręcikami i po sprawie.Moja zębatka miała znaczny luz na boki i wzdłuż obrotu łańcucha.Luz na boki jest przewidziany przez producenta (nieznaczny).Wiadoma sprawa by zdjąć łąńcuch z zębatki należy uprzednio go zluzować .Niespodzianka dla mnie była nowa zębatka z gwintowanymi dwoma otworkami na wewnętrznej jej części.Okazało się że zębatka przystosowana jest do montażu na sruby bodajże w hondzie.

W ustaleniu tego wszystkiego pomógł oczywiście kolega Breżniew. :wink:
Wielkie dzięki za szybką reakcję. :wink:

Breżniew - Wto 16 Paź, 2007

Warto dodać zeby przy okazji posmarować wieloklin wałka i zebatki smarem z dodatkiem MoS i dopiero ja załozyc. widziałem na zdjęciach zębatki z sypiacym sie rdzawym proszkiem w tym miejscu współpracy z wałkiem co świadczy o jej szybkim zużyciu. O ile sama zębatka to pikuś , wałek juz jest sporym wydatkiem.
Yarccom - Sro 17 Paź, 2007

a jakie koszta takiej zębatki tylko czysciłes czy wymieniałes
jakies uszczelki
dla potomnych przydadza sie takie informacje ;)

Grzechu16 - Sro 17 Paź, 2007

ja kupowalem ostatnio i przód 16 zebow bodajze 25zł
Breżniew - Sro 17 Paź, 2007

Zębatki , w zależności od rocznika motocykla , różnią sie szerokością wieloklina na wałek zdawczy. Zębatka 89-94 jest z wąskim otworem , powyzej tego roku z szerszym o 3mm kołnierzem. Poszerzono ze wzgledu na szybkie wyrabianie sie wałka. Róznica w silniku polega na długości tulei dystansowej pomiedzy zębatka a łożyskiem wałka zdawczego. Jesli masz wypracowany wałek w moto z przed 94 r to można obciąć tą tuleję o odpowiednia długość i zastosować szersza zębatkę. Ale to wymaga rozebrania silnika. Tuleja jest wciśnięta na prasie i ściągaczem łatwo nie zejdzie a przy okazji mozna uszkodzic łozysko.
Koszt zebatki srednio -25-35 pln. Najlepsze pod wzgledem trwałosci firmy produkujace zębatki to PBR , Afam . JT też daje rade ale jest juz z mniej trwałego materiału. Na tyle moze byc JT.

cygan - Sro 17 Paź, 2007

Ja mam cały napęd kupiony .
Łańcuch EK oring+zębatki JT.
Miałbyć x-ring ale cena tutejsza jest zabójcza.Zresztą rozmawiałem z mechanikiem i powiedział żebym nie dał sie zwariować bo x- ring napewno jest bardziej trwały ale bez przesady,przecież to nie 100KM.O-ring w zupełności wystarcza.
Z tego napędu wymieniłem tylko przednią zębatkę,reszta jest jeszcze ok.
Muszę dojechać jeszcze łańcuch i zębatkę tylną.

Yarccom - Sro 17 Paź, 2007

a jaka jest różnica pomiedzy O-ringiem a x-ringiem
spotkałem sie z pojeciami ale nie wiem czym sie róznią ;)


BTW wg mnie jak miałeś juz komplet to trzeba było wymieniać całośc
wszedzie odradzają takiej wymiany
jak juz to stare zebatki obie i nowy łańcuch ale bigdy odwrotnie

Breżniew - Sro 17 Paź, 2007

Łańcuch EK? Raczej RK?
Oryginalnie w GS-ie jest łańcuch DID 520VM . Jest to właśnie wzmocniony X-ring . W tej chwili mam zamontowany łańcuch DID ERV2 X-ring i po 5 tyś km nie musiałem jeszcze go naciagać.
W jaki sposób zakuwaliście swój łańcuch? Ja to zrobiłem przy uzyciu młotka , utwardzonego pręta w kształcie punktaka o łagodnym stożku i drugiego 2 kg młotka . Oczywiście przydała sie pomoc dodatkowych rąk przy przytrzymaniu.
Niestety przyrząd do tego celu sporo kosztuje a płacić za coś co można zrobić samemu mija sie z celem.
Fabrycznie zakuty łańcuch wymaga wyjęcia wachacza w celu założenia.

cygan - Sro 17 Paź, 2007

EK , NIE RK.

www.ekchain.com

Ja ostatnio na ryneczku kupiłem taniutko maszynkę do rozkuwania łańcucha natomiast zakuwarki są bardzo drogie .Pozostaje iść do sklepu obok z zapinką(ogniwem,łącznikiem) po odpowiedniej wielkości punktak lub po prostu kupić za grosze zwykłą zapinkę i po ptakach.

kikon18 - Czw 18 Paź, 2007

ja robięłm tak samo jak Breżniew, młotek i punktak na kowadle, pod ogniwkiem dawałem nakrętke i fajnie wychodziło, samemu troche ciezko bo łańcuch szpanuje ale da sie to zrobić. przy zakładaniu nowego troche miałęm problemy bo był za długi i dfwa ogniwa, skracałęm w taki sam sposób, no i zapinka troszke cięzko nachodzi, wtedy juz trzeba dwóch osób i wda młotki. Możecie mi napisać jaki olej do samrowania jest dobry dla łańcucha DID520VX xring ? zrobiłem już 300 km no nowym łańcuchu i pasowało by posmarowąc.
Breżniew - Pią 19 Paź, 2007

kikon18 napisał/a:
ja robięłm tak samo jak Breżniew, młotek i punktak na kowadle, pod ogniwkiem dawałem nakrętke i fajnie wychodziło, samemu troche ciezko bo łańcuch szpanuje ale da sie to zrobić. przy zakładaniu nowego troche miałęm problemy bo był za długi i dfwa ogniwa, skracałęm w taki sam sposób, no i zapinka troszke cięzko nachodzi, wtedy juz trzeba dwóch osób i wda młotki. Możecie mi napisać jaki olej do samrowania jest dobry dla łańcucha DID520VX xring ? zrobiłem już 300 km no nowym łańcuchu i pasowało by posmarowąc.


Jak chcesz miec czysta felge to nie smaruj olejem tylko sprayem do łańcucha. Dobry jest podobno motul , ja uzywam castrol chain wax i tez daje rade. Wazne by po wyschnięciu rozpuszczalnika dobrze trzymał się łańcucha. Po 15 min od nałozenia mozna ruszac w droge.

retro303 - Wto 23 Wrz, 2008

Panowie a kiedy i po czym poznac ze jest juz wyrobiona przednia zebatka albo ze sa tam zbyt wielkie luzy?
Meteorczyk - Sro 24 Wrz, 2008

Zęby mają znaczne braki (z prawej strony zęba patrząc na górę zębatki), albo przeskakuje przy mocniejszych przyśpieszeniach(to juz jest prawie ostateczne stadium), ostateczne jest takie, że zębatka jest łysa i nie da się ruszyć motocyklem :)
jscoolg - Czw 09 Paź, 2008
Temat postu: Zebatka 15 dobry wybór
Ja dziś zmieniłem napęd - Sunstar + DID
Z przodu założyłem mniejszą zębatkę - znacznie powiekszyło to dynamikę
Na 6 tce normalnie przyspiesza Nieznacznie zwiększyły się obroty - wcześniej trochę ponad 20kmh/1000obr na 6tce, obecnie przy 160 ma 8500 (pierwotnie poniżej 8000) ale przyspiesza znacznie lepiej.
Powyżej 160 nie próbowałem bo akurat wieje nieprzerwanie na trasie siekierkowskiej :)
Zasadniczo uważam ze 15tka to rewelacyjny pomysł
Motor po tej wymianie ciągnie w zasadzie od biegu jałowego Na 6 tce przyspiesza od 2500 !! ! Oczywiście nie ma sensu go tak zarzynać

dudek3300 - Sob 11 Paź, 2008

Ja tez juz kupiłem naped z 15stka z przodu, bede wymienial w zime wiec w tym sezonie nie zobacze jak sie to bedzie sprawowalo ale mysle ze to dobry pomysl.
dudek3300 - Pon 27 Paź, 2008

Dobra, ja juz dzisiaj jezdzilem to mogę się wypowiedziec: 15stka z przodu to zajebisty pomysł, motocykl ma dużo wiecej mocy, ciagnie z niskich obrotów, szybsze przełożenia, przyspieszenie do 100km/h zmalało o około 1sec, no i w końcu na 6 biegu można normalnie jeździć, nie ma problemu z moca!
Acha i jeszcze jedno, normalnie GS do okolo 120km/h idzie szybko potem zaczyna sie robić cieżko, do 140km/h jeszcze... a powyzej to juz trzeba było się długo bujać. Dzisiaj jade, patrze a tu do 140km/h idzie jak wcześniej do 100km/h i do 160km/h tez sie żwawo buja. No nic tylko każdemu polecam zmienic na 15stke z przodu bo to super sprawa! pozdr.

Majic - Wto 28 Paź, 2008

Jestem ciekaw jak taką zmianę odczuwa moto. Na bank inżynierowie wzięli pod uwagę jakiś współczynnik bezpieczeństwa dla materiałów i ciekawe czy używając mniejszej zębatki przeciążenia są większe czy pozostają w granicy bezpieczeństwa ( dla materiału ).
mr0zd - Wto 28 Paź, 2008

Gdyby 15 zębów uszkadzało motor, to by jej nie było do GS IMO
Yarccom - Wto 28 Paź, 2008

jaasne

wiele akcesoryjnych (nieoryginalnych) czesci nie spełnia wymogów :]

Lemon - Wto 28 Paź, 2008

dudek3300 napisał/a:
motocykl ma dużo wiecej mocy

wybacz ale co ma zębatka do mocy silnika :?

dudek3300 napisał/a:
ciagnie z niskich obrotów

i do momentu :?


dudek3300 napisał/a:
Dzisiaj jade, patrze a tu do 140km/h idzie jak wcześniej do 100km/

no to tu już niezle pojechałeś po bandzie.. zmiana zębatki i to co pisałes wcześniej (1sek szybciej do setki) oznacza, ni mniej ni więcej, że w tą sekundę robisz od 100 do 140? :rotfl:

Majic - Wto 28 Paź, 2008

Lemon napisał/a:
dudek3300 napisał/a:
ciagnie z niskich obrotów

i do momentu :?

Jakiś tam moment się zmienił, ale nie na silniku tylko na kole :)

dudek3300 - Sro 29 Paź, 2008

Lemon napisał/a:
dudek3300 napisał/a:
motocykl ma dużo wiecej mocy

wybacz ale co ma zębatka do mocy silnika :?

dudek3300 napisał/a:
ciagnie z niskich obrotów

i do momentu :?


dudek3300 napisał/a:
Dzisiaj jade, patrze a tu do 140km/h idzie jak wcześniej do 100km/

no to tu już niezle pojechałeś po bandzie.. zmiana zębatki i to co pisałes wcześniej (1sek szybciej do setki) oznacza, ni mniej ni więcej, że w tą sekundę robisz od 100 do 140? :rotfl:


Nie zrozumiałeś, chodzi o to ze rowno idzie do 140km/h.

nosp - Czw 27 Wrz, 2012

Breżniew napisał/a:
Warto dodać zeby przy okazji posmarować wieloklin wałka i zebatki smarem z dodatkiem MoS i dopiero ja załozyc. widziałem na zdjęciach zębatki z sypiacym sie rdzawym proszkiem w tym miejscu współpracy z wałkiem co świadczy o jej szybkim zużyciu. O ile sama zębatka to pikuś , wałek juz jest sporym wydatkiem.


Czy do tego celu mogę użyć smaru do przegubów samochodowych lub smaru grafitowego ?? Jakoś nie udaje mi się znaleźć nigdzie odpowiedzi czy zawierają dodatek MoS.

lomax - Czw 27 Wrz, 2012

nosp napisał/a:
Czy do tego celu mogę użyć smaru do przegubów samochodowych lub smaru grafitowego Jakoś nie udaje mi się znaleźć nigdzie odpowiedzi czy zawierają dodatek MoS.

Możesz jak najbardziej. Taki smar zawiera MoS <spox>


Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group