.:: Forum o Suzuki GS 500 ::.
...::::Suzuki - Way of Life::::...

Mechanika - problem z rozrusznikiem gs500f 2004

artur.amo - Sro 25 Cze, 2014
Temat postu: problem z rozrusznikiem gs500f 2004
Cześć,
Od wtorku mam problem z odpaleniem motocykla na zimnym. Wygląda to tak, że włączam start i słychać dźwięk jakby z wiertarki. Rozrusznik nie kręci korbowodem. Wystarczy popchnąć lekko na biegu, wrzucić spowrotem luz i odpala bez problemu. Wcześniej zdarzyło się takie coś raz może dwa. Od wtorku za każdym razem jak trochę ostygnie. Na ciepłym silniku pali od strzała. To mój nowy motocykl, ma 18tys przebiegu z czego moje jakieś 3,5 tys w tym roku.
Czy może ktoś po tym opisie może określić co się stało?
Czy naprawa tego jest skomplikowana/droga?
Czy odpalając metodą, że jak nie odpala tylko słychać "wiertarkę" popycham na biegu i odpalam nie niszczy mi czegoś przy okazji?

DZIĘKI
Artur

studi - Czw 26 Cze, 2014

artur.amo napisał/a:
Wygląda to tak, że włączam start i słychać dźwięk jakby z wiertarki. Rozrusznik nie kręci korbowodem. Wystarczy popchnąć lekko na biegu, wrzucić spowrotem luz i odpala bez problemu.

Wygląda to na problem z bendixem, czyli sprzęgłem rozrusznika jak by się zębatka zawieszała i nie cofała po włączeniu rozruchu. Na początek wyjął bym rozrusznik i sprawdził czy nie jest tam nic zapieczone, albo czy nie pękła jakaś sprężynka.
Rozrusznik jest pod tą dużą czarną klapką w korpusie silnika, która jest pod gaźnikami.

artur.amo - Czw 26 Cze, 2014

Dziękuje Ci Studi bardzo za szybką odpowiedź
Czy uda się dostać do rozrusznika bez rozbierania moto? Czy ktoś bez znajomości mechaniki sobie z tym poradzi?
Czy moja metoda tj te popchnięcie na biegu, luz i odpalenie może coś zniszczyć? Bo jak tak to już umawiam się z mechanikiem, jak może poczekać to zrobie to na spokojnie.
Udanego dnia

studi - Czw 26 Cze, 2014

artur.amo napisał/a:
Czy moja metoda tj te popchnięcie na biegu, luz i odpalenie może coś zniszczyć? Bo jak tak to już umawiam się z mechanikiem, jak może poczekać to zrobie to na spokojnie.

dla pozostałej części motocykla nie powinno mieć to wpływu, nie wiem natomiast czy nie ma wpływu na sam rozrusznik, gdy działa on bez obciążenia, gdyż rozpędza się do dużo większych prędkości niż normalnie, z tego względu takie odgłosy.
artur.amo napisał/a:
Czy uda się dostać do rozrusznika bez rozbierania moto?

możesz próbować, ale może się okazać, że trzeba zdemontować co najmniej napinacz rozrządu, ale na pewno dużo łatwiej będzie dostać się po zdjęciu zbiornika oraz gaźników, przy czym w ten sposób sprawdzisz tylko, czy nie poluzowała się zębatka na samym rozruszniku, reszta wymaga już spuszczenia oleju i rozebrania silnika, co widać na tym filmie: http://www.youtube.com/watch?v=Tg5k_7KHZ7k, gdyż sam bendix jako taki znajduje się za koszem

artur.amo - Czw 26 Cze, 2014

Dokładnie to jest to!
Sam sobie z tym nie poradzę. No nic, pójdzie do lekarza w wolnej chwili.
Teraz będę odpalał od razu lekkim popchnięciem, luz i wtedy start tak żeby nie kręcić samym rozrusznikiem
Jeszcze raz dziękuje bardzo za pomoc.

Piter - Czw 26 Cze, 2014

Rozrusznik wyjmuje się bez żadnego demontażu Gaźników czy baku. Po zdjęciu dekielka i odkręceniu dwóch śrub mocujących , rozrusznik wyjmiesz bez problemu.
KATANA - Czw 26 Cze, 2014

Piter napisał/a:
Rozrusznik wyjmuje się bez żadnego demontażu Gaźników czy baku. Po zdjęciu dekielka i odkręceniu dwóch śrub mocujących , rozrusznik wyjmiesz bez problemu.


W jakim konkretnym celu chcesz wyjmować rozrusznik (silnik elektryczny- uściślając) skoro on działa. Problemem tutaj jest zupełnie inny mechanizm...

Piter - Czw 26 Cze, 2014

Ja nie chce go wyjmować , odpisałem jedynie koledze wyżej że nie trzeba wyjmować napinacza itp by wyjąć rozrusznik.
artur.amo - Czw 26 Cze, 2014

pomyślałem, że rozrusznik może wyjmę sam i sprawdzę jak Studi pisał czy nic nie jest zapieczone. Chociaż jak pisałem rozrusznik słychać jak kręci
Ruszenie wałem korbowym (popchnięcie na biegu) powoduje, że odpala normalnie.
Na ciepło też nie ma problemów.
Rozumiem, że mojego gsa czeka rozbieranie silnika, szkoda bo świeżo po przeglądzie.
Dzięki koledzy za pomoc :(

studi - Czw 26 Cze, 2014

KATANA napisał/a:
W jakim konkretnym celu chcesz wyjmować rozrusznik (silnik elektryczny- uściślając) skoro on działa.

Bo ja tak zasugerowałem, żeby sprawdzić, czy przyczyną nie jest na osi rozrusznika, reszta jest już pod pokrywą i bez większej rozbiurki się nie da
Piter napisał/a:
odpisałem jedynie koledze wyżej że nie trzeba wyjmować napinacza itp by wyjąć rozrusznik.

a ja napisałem, ze wygodniej jak się zdejmie, bo nie każdy ma drobne ręce i niektórym się tam nie mieszczą ;)

KATANA - Czw 26 Cze, 2014

Piter napisał/a:
Ja nie chce go wyjmować , odpisałem jedynie koledze wyżej że nie trzeba wyjmować napinacza itp by wyjąć rozrusznik.


W porządku.

studi napisał/a:
Wygląda to na problem z bendixem, czyli sprzęgłem rozrusznika jak by się zębatka zawieszała i nie cofała po włączeniu rozruchu. Na początek wyjął bym rozrusznik i sprawdził czy nie jest tam nic zapieczone, albo czy nie pękła jakaś sprężynka.


Tutaj nic się nie zawiesza i nie cofa, to nie jest rozrusznik jak ten typowy w samochodach.

studi napisał/a:
czy nie poluzowała się zębatka na samym rozruszniku


Ale co się miało poluzować, skoro zębatka została wykonana bezpośrednio na wałku wirnika i stanowią ze sobą jeden nierozłączny element. Co najwyżej może ulec urwaniu/ukręceniu, lub pęknięciu.

studi napisał/a:
gdyż sam bendix jako taki znajduje się za koszem


za czym?



Kolego artur.amo.

W ogólnym opisie należy pochylić/oprzeć moto na prawą stronę, następnie odkręcić lewą pokrywę silnika (alternatora). Następnie należy zdemontować magneto (koło magnesowe) do którego przykręcony jest mechanizm odpowiadający za przekazanie napędu z rozrusznika na wał korbowy, mechanizm ten w tym przypadku nazywamy właściwie po imieniu z zasady jego konstrukcji "SPRZĘGIEŁKIEM JEDNOKIERUNKOWYM WOLNEGO KOŁA" a nie bendix. Po zdemontowaniu koła magnesowego i odkręceniu od niego koła wolnego będzie można dokonać kontroli zużycia bieżni wewnętrznej/zewnętrznej rolek, sprężynek, jak również samych rolek. W razie konieczności/potrzeby elementy zużyte należy wymienić na nowe/zestaw naprawczy. Do wykonania tej czynności nie jest wymagany całkowity demontaż silnika.

Do przeprowadzenia tej naprawy wymagane są specjalistyczne narzędzia.

studi - Czw 26 Cze, 2014

KATANA napisał/a:
za czym?

za koszem koła magnesowego, taki skrót myślowy
KATANA napisał/a:
studi napisał/a:
Wygląda to na problem z bendixem, czyli sprzęgłem rozrusznika jak by się zębatka zawieszała i nie cofała po włączeniu rozruchu. Na początek wyjął bym rozrusznik i sprawdził czy nie jest tam nic zapieczone, albo czy nie pękła jakaś sprężynka.

Tutaj nic się nie zawiesza i nie cofa, to nie jest rozrusznik jak ten typowy w samochodach.
quote napisał/a:
czy nie poluzowała się zębatka na samym rozruszniku

Ale co się miało poluzować, skoro zębatka została wykonana bezpośrednio na wałku wirnika i stanowią ze sobą jeden nierozłączny element. Co najwyżej może ulec urwaniu/ukręceniu, lub pęknięciu.

nie jestem na co dzień mechanikiem, nie rozbierałem GSa nie wiadomo ile razy, znam zasadę działania i lokalizację części i staram się pomagać, może istotnie zębatka rozrusznika jest integralną częścią jego osi jak mówisz ale co do zasady działanie jest zasadniczo takie same.

artur.amo - Czw 26 Cze, 2014

Bardzo Ci dziękuje kolego KATANA za wyczerpującą odpowiedź. Nie będę się zabierał sam bo nigdy tego nie robiłem i jak napisałeś potrzebne są specjalistyczna narzędzia. Zależy mi na tym aby mój motocykl był zrobiony dobrze. Czy ten zestaw do regeneracji sprzęgła polecasz kupić w serwisie Suzuki?
Powiedz jeszcze czy do czasu naprawy mogę odpalać moim sposobem tj przy wyłączonym silniku lekko popycham na biegu, wrzucam luz i odpalam.
Czy takie odpalanie i jazda z taką usterką może coś uszkodzić?

DZIĘKI!
Artur

KATANA - Czw 26 Cze, 2014

studi napisał/a:
nie jestem na co dzień mechanikiem, nie rozbierałem GSa nie wiadomo ile razy, znam zasadę działania i lokalizację części i staram się pomagać, może istotnie zębatka rozrusznika jest integralną częścią jego osi jak mówisz ale co do zasady działanie jest zasadniczo takie same.


...w porządku.


artur.amo

Zestaw naprawczy sprzęgiełka rozrusznika kupisz w każdym większym sklepie z częściami do moto. Ewentualnie możesz także kupić części oryginalne w serwisie suzuki, jednak musisz wiedzieć że ceny części oryginalnych są znacznie wyższe od części zamiennych z reguły tańszych. Tutaj np. masz taki zestaw http://www.larsson.pl/ind...MA==&bid=109880

Jednak zanim kupisz, najpierw demontaż/kontrola/diagnoza, a dopiero później naprawa. Serwis motocykli będzie wiedział co ma zrobić.

Z reguły nie powinno nic ulec uszkodzeniu bo to zależy bezpośrednio od stopnia zużycia/wyeksploatowanej części. Poza tym cały mechanizm układu rozrusznika po uruchomieniu silnika jest wyłączany wraz z zatrzymaniem się pracy rozrusznika, jednak ostatecznie może (ale nie musi) zdarzyć się tak, że zużyte/nieprawidłowo działające sprzęgiełko złapie/zakleszczy wolne koło i napęd pójdzie w drugą stronę czyli z wału korbowego na rozrusznik. W takiej sytuacji rozrusznik takiego przełożenia (obrotów) nie wytrzyma i posypie się w mak. Powiedz sam, czy przyjemnie jest kombinować z odpalaniem moto na pych?, od tego jest rozrusznik... a że już wiesz gdzie szukać przyczyny to dla własnej wygody warto to naprawić jak najszybciej.

artur.amo - Czw 26 Cze, 2014

Jeszcze raz dzięki, umówiłem się z mechanikiem na przyszły piątek ale szkoda żeby tak motocykl stał :)
Przed chwilą byłem chwile na przejażdżce i nie musze nic robić na pych, wystarczy, że wrzucam dwójkę, popycham tyle żeby zakręciło silnikiem, wrzucam luz i odpala bez problemu z rozrusznika. Później jak tylko trochę popracuje, wystarczy kilka minut i normalnie odpala z rozrusznika od pierwszego strzału. Wtedy rozrusznik normalnie łapie wał i nim kręci. Ciekawe.

Wilk - Czw 26 Cze, 2014

Jak wiadomo metal nagrzany się rozszerza i pewne elementy mogą lepiej się spasowywać (ciaśniej) na gorąco niż na zimno i kiedy metal ostygnie zwiększa się gdzieś luz i jakaś część się ślizga.

Jeśli jesteś już ustawiony z mechanikiem to jak już problem zostanie rozwiązany podziel się tym co dokładnie się tam wydarzyło i jak to naprawili/co zostało wymienione. :)

artur.amo - Czw 26 Cze, 2014

ok rozumiem rozszerzanie się metalu pod wpływem temperatury
ale na zimnym wystarczy, ze ruszę wałem (popchnę motocykl na dwójce) i wrzucam luz i jest ok rozusznik kręci wałem i motocykl pali od strzała. Dlaczego tak się dzieje?

simin - Czw 26 Cze, 2014

ja bym się zabrał za to samemu. Specjalistyczne narzędzia jakie potrzebujesz kupisz bez problemu w cenie robocizny serwisu albo taniej...

Jak będziesz zabierał się za demontaż magneta:

Ja kupiłem u Seta zestawik: http://netbiker.pl/produk...owego-suzuki-gs

do tego potrzebujesz solidnego klucza który odkręci śrubę - to chyba jedna z mocniej przykręcanych śrub w GS'ie + jest potraktowana klejem do gwintów. Ja odkręciłem kluczem 50 cm.

Do tego przydałby się płaski nieco zeszlifowany klucz (chyba 19) bo jest niewiele miejsca żeby to złapać.

Do montażu potrzebujesz klucza dynamometrycznego ze sporymi momentami (jakoś do 110) i niebieskiego kleju do gwintów i uszczelki pod dekiel.

Jak będziesz widział co jest nie tak, u Seta możesz kupić zarówno zestaw naprawczy ( http://netbiker.pl/produk...nika-honkawasuz ) jak i używane części.

Set3 - Pią 27 Cze, 2014

Witam
Simin dzięki. Tak samo może u mnie kupić całe sprzęgło jednokierunkowe te co jest za kołem magnesowym. Ale ja bym z tym wszystkom poczekał do rozbiórki.
Ja tam napisze co może być i co się zdarza.
1. Rozrusznik jest prawie niezniszczalny
2. Między rozrusznikiem a kołem sprzęgła jednokierunkowego jest zębatka z tulejką redukująca obroty. Czasem tulejka się wyrabia.
3. Sprzęgło jednokierunkowe. Zdarza się że w tym sprzęgiełku pęknie sprężynka jednego z i wtedy raz łapie a raz nie.
4. Koło magnesowe. Zdarza się że się po prostu śłizga na wale.

Spuść olej
odkręć dekiel
kluczem do sciągania koła magnesowego zdejmij koło magnesowe.
sprawdz sprzęgiełko jednokierunkowe oraz zębatki pośrednie.

Jak koło magnesowe same zejdzie wtedy wiadomo co.

nie inwestuj w mechaników gdyż i oni czesto nie wiedzą i się uczą przy tym co robią i jeszcze kase zdzierają.

http://netbiker.pl/produk...rzy-rozruszniku
http://netbiker.pl/produk...kole-magnesowym
http://netbiker.pl/produk...owym-wolne-kolo
http://netbiker.pl/produk...owego-suzuki-gs

[ Dodano: Pią 27 Cze, 2014 ]
Witam
Simin dzięki. Tak samo może u mnie kupić całe sprzęgło jednokierunkowe te co jest za kołem magnesowym. Ale ja bym z tym wszystkom poczekał do rozbiórki.
Ja tam napisze co może być i co się zdarza.
1. Rozrusznik jest prawie niezniszczalny
2. Między rozrusznikiem a kołem sprzęgła jednokierunkowego jest zębatka z tulejką redukująca obroty. Czasem tulejka się wyrabia.
3. Sprzęgło jednokierunkowe. Zdarza się że w tym sprzęgiełku pęknie sprężynka jednego z i wtedy raz łapie a raz nie.
4. Koło magnesowe. Zdarza się że się po prostu śłizga na wale.

Spuść olej
odkręć dekiel
kluczem do sciągania koła magnesowego zdejmij koło magnesowe.
sprawdz sprzęgiełko jednokierunkowe oraz zębatki pośrednie.

Jak koło magnesowe same zejdzie wtedy wiadomo co.

nie inwestuj w mechaników gdyż i oni czesto nie wiedzą i się uczą przy tym co robią i jeszcze kase zdzierają.

http://netbiker.pl/produk...rzy-rozruszniku
http://netbiker.pl/produk...kole-magnesowym
http://netbiker.pl/produk...owym-wolne-kolo
http://netbiker.pl/produk...owego-suzuki-gs

i jeszcze potem to
http://netbiker.pl/produk...ywy-alternatora

kurysh - Nie 29 Cze, 2014

zgadzam się z przedmowca, trzeba spusic olej i sprawdzic jak dziala sprzegielko rozrusznika. W jedna strone kreci w walem a w druga sie blokuje. Moze to byc rowniez slizgajace sie magneto na wale, albo poczatkowe objawy jego luzowania sie. Warto sprawdzic to jak najszybciej, zeby ew magneto nie scianalo stozka walu. A jesli sie okaze ze tak jest to pasta do zaworow na stozek, zalozyc magneto i przycierac az do wyrownania sie powierzchni. Jak juz bedziesz mial zdjety dekiel od alteratora to wszystko ladnie mozna sprawdzic. Szkoda z tym do mechanika ganiac, bo pewnie policzy pare stowek, chyba ze masz jakiegos zaufanego i z pojeciem.
Set3 - Nie 29 Cze, 2014

Zaskoczyłeś mnie kurysh - dzieki za rade
miałem kiedyś taki ślizgające się koło magnesowe. Przyznam się że metody z pastą sie stosowałem. Magneto samo zeszło mi rękami. Wyczyściłęm wszystko i mocno dokręciłem. Ale właśnie czegoś mi brakowało. Czułem że to może sie powtórzyć.

kurysh - Nie 29 Cze, 2014

Niestety ale mialem ten problem - potrzeba matka wynalazku. Na szczescie w gs zebatka, ktora siedzi na sprzegielku rozrusznika ma troche luzu w kierunku od i do walu. W zaleznosci od tego jak glebokie masz wzery wewatrz magneta i na stozku walu, tym bardziej "wchodzisz" z magnetem blizej walu. Pol godzinki tarcia magnetem na wale i powierzchnie robia sie gladkie a co za tym idzie, lepiej przylegaja i jest wieksze tarcie miedzy nimi. Jak juz beda super przylegaly to cala paste bedzie Ci wyciskalo w kierunku walu. Oczywiscie dobrze wszystko wypadaloby rozpuszczalnkiem oczyscic przed przykrecaniem.
artur.amo - Pią 04 Lip, 2014

Koledzy mój mechanik rozebrał motocykl i jak mówi jest uszkodzone sprzęgło kierunkowe rozrusznika. Tak jak podejrzewaliście. Mówi, że używki można kupić około 50-100zł.
Czy warto używkę wstawiać czy kupić nowe?
Proszę o pilną odpowiedź. Gdzie to szybko i w miarę tanio kupie

DZIĘKI!

studi - Pią 04 Lip, 2014

artur.amo, mogę Ci zaproponować zestaw naprawczy -> http://www.larsson.pl/ind...MA==&bid=109880 za 88,60 PLN oraz uszczelkę pod dekiel http://www.larsson.pl/ind...Mw==&bid=109880 za 19 PLN z odbiorem w poniedziałek albo jak się domówimy to nawet jutro,

ew. możesz od Seta zamówić kompletną używkę, była w tych linkach co Ci podawał w swojej odpowiedzi.

artur.amo - Pią 04 Lip, 2014

Dzięki Studi,
Powiedzcie czy lepiej zestaw naprawczy plus uszczelka
czy używany komplet?
Jakie jest Wasze zdanie?

studi - Pią 04 Lip, 2014

artur.amo, może skonsultuj to ze swoim mechanikiem, IMHO jak zregenerujesz (użyjesz zestawu naprawczego) wszystkie główne elementy masz nowe, jak kupisz używkę nie wiesz kiedy padnie, choć z drugiej strony nie jest to raczej często uszkadzająca się rzecz.
Może KATANA rozsądzi, ma dużą wiedzę w tym względzie.

KATANA - Pon 07 Lip, 2014

studi napisał/a:
artur.amo, może skonsultuj to ze swoim mechanikiem, IMHO jak zregenerujesz (użyjesz zestawu naprawczego) wszystkie główne elementy masz nowe, jak kupisz używkę nie wiesz kiedy padnie, choć z drugiej strony nie jest to raczej często uszkadzająca się rzecz.
Może KATANA rozsądzi, ma dużą wiedzę w tym względzie.


W takim razie dopisuję się do powyższego... należy użyć nowych części (zestawu naprawczego).

Studi. Rzecz w tym, że to właśnie te mechanizmy najczęściej ulegają uszkodzeniom. Tak samo jak w samochodach i innych, gdzie występuje problem z rozruchem silnika (pomimo że rozrusznik kręci)... przeważnie nawala bendix. Dlaczego?, po prostu... te mechanizmy są najbardziej obciążone.

artur.amo - Sro 09 Lip, 2014

Cześć

Mechanik rozebrał motocykl i po ściągnieciu koła okazało się, że 2 śruby mocujące sprzegło kierunkowe do koła urwały się a trzecia mocno obluzowana zerwała gwint.
:(
Co mogło być przyczyną?

No nic szukam koła magnesowego, może podpowiecie gdzie to kupić ?

KATANA - Sro 09 Lip, 2014

artur.amo napisał/a:
Co mogło być przyczyną?


Spowodowały to poluzowane śruby mocujące sprzęgiełko. Jak już wspomniałem, jest to element mocno obciążony podczas rozruchu, dlatego efekt końcowy jest taki jak widać.

artur.amo napisał/a:
No nic szukam koła magnesowego, może podpowiecie gdzie to kupić ?


Najszybciej chyba tu- http://netbiker.pl/

W takim razie skoro to poluzowsane śruby uległy urwaniu a samo sprzęgiełko jest ok, to wystarczy poszukać koła magnesowego (jeśli otwory gwintowane w starym kole uległy uszkodzeniu), oraz nowych śrub montażowych sprzęgiełka. Jeśli zachodzi taka potrzeba również nowe sprzęgiełko, o którym już mówiliśmy wyżej.

artur.amo - Pią 25 Lip, 2014
Temat postu: zobaczcie zdjecia magneta
Dzisiaj przywiozłem magneto z mojego Gsa
Zobaczcie zdjęcia w załączeniu

Dwie śruby ścięło, jedna wyrwała się z magneta - to było przyczyną problemów z rozrusznikiem. W motocyklu z 19tys przebiegu. Jak to sięmogło stać

Gorsze jest to, ze nadal szukam magneta. Chce znaleźć z motocykla po lifcie czyli od 2003 roku takie jak miałem, ale lekko nie jest :(
Mój pierwszy sezon zacząłem dość ładnie, do końca czerwca zrobiłem 4 tys (wszystko wkoło komina), a teraz już prawie miesiąc jestem uziemiony :(
LwG

Hose - Pon 03 Cze, 2019

Set3 napisał/a:

2. Między rozrusznikiem a kołem sprzęgła jednokierunkowego jest zębatka z tulejką redukująca obroty. Czasem tulejka się wyrabia.


Powiesz mi czy gdzieś kupię taką tulejkę?
Generalnie mam problem że rozrusznik nie ma siły kręcić, zatrzymuje się co suw sprężania. Rozrusznik był podmieniany, akumulator stosowałem nawet samochodowy na krótko, ciągle to samo. Teraz wykryłem że ta zębatka buja się strasznie na boki gdy siedzi ba wale, kupiłem całe sprzęgło z tą zębatką i ta też tak sobie lata. Nie wiem już czy to montować i sprawdzać czy będzie ok... lepiej chyba wymienić tą tuleje skoro i tak jest rozebrane...


Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group