.:: Forum o Suzuki GS 500 ::.
...::::Suzuki - Way of Life::::...

Prawo/Policja - Prawo jazdy kat. A2

dawid96 - Nie 01 Gru, 2013
Temat postu: Prawo jazdy kat. A2
Cześć wszystkim ! Z racji tego, że w przyszłym roku będę robić prawko A2 chciałem się dowiedzieć z jakich programów/książek się uczyliście ( prawko oczywiście na tych nowych zasadach ) ? Chciałbym już powoli zacząć się przygotowywać ale nie wiem jakie programy z testami do tego wybrać. Jedni polecają "Testy na prawo jazdy kat. A 2013" a jeszcze inni testy "Image" lub "Credo". Czy faktycznie ta teoria jest taka ciężka do zdania jak straszą inni ?

Z góry dziękuję :)

olecki - Nie 01 Gru, 2013

Ucz się z tego co Ci dadzą na wykładach ;)
ziolo95 - Nie 01 Gru, 2013

Ja na A2 zdałem za pierwszym ale na B za drugim, uczyłem się z płyty Liwona i Credo zależy jakie pytania będziesz miał. Płyty i książki dostałem od instruktora. Liwona na A2 a Credo na B. Moim zdaniem nie trzeba się tak bać jak straszą trzeba cały czas myśleć, ale jak ktoś nie myśli niech nie bierze się za jazdę motocyklem. :D
dawid96 - Nie 01 Gru, 2013

A do póki nie poszedłem na kurs warto robić te z "Testy na prawo jazdy kat.A 2013" ?
olecki - Nie 01 Gru, 2013

Według mnie bez sensu, nie wiem na ile się teorie zmieniła, ale na starej przeciętnemu człowiekowi wystarczały 4-5 dni robienia testów przed egzaminem i było perfekt :)
Doberman - Pon 02 Gru, 2013

Orientujecie się może jak to jest jak mam AM to czy muszę zdawać jeszcze raz teorie? Kiedyś czytałem że jak się ma plastikowe prawko a nie kartę motorowerową to można tylko 10 godzin jazd mieć i egzamin. Prawda to?
studi - Pon 02 Gru, 2013

Doberman napisał/a:
Prawda to?

Nie w przypadku przejścia z AM na A1/A2.

dawid96 napisał/a:
A do póki nie poszedłem na kurs warto robić te z "Testy na prawo jazdy kat.A 2013" ?
zawsze możesz skorzystać z elerningu online na stronie http://www.prawojazdy.com.pl/testy , test tam też jeden przykładowy testowy egzamin, lub z oprogramowanie ze strony http://www.testy-na-prawo-jazdy.com.pl/

Pamiętaj tylko, że skończyła się epoka uczenia się na pamięć testów, gdyż istnieją dwie bazy danych jedna egzaminacyjna składająca się z op. 800 pytań w której co jakiś czas pytania są zmieniane oraz druga, służąca do nauki i przekazywana OSK i wydawcą płyt składająca się z ok. 300 pytań nie koniecznie pokrywających się z egzaminacyjnymi.

_ANIOŁ_ - Pon 02 Gru, 2013

Z tego co wiem, trzeba jeszcze raz. Szczerze to nie wiem czy 10 godzin wystarczy na okiełznanie tego potworka na A2, chyba, że praktykujesz jeszcze przed :hyhy:
Doberman - Pon 02 Gru, 2013

Zależy komu :P ja jeżdżę dużo na dużych motocyklach, GS raczej mnie nie zadziwi mocą w porównaniu do np cbr albo starego olejaka gixera które ujezdzalem :)
_ANIOŁ_ - Pon 02 Gru, 2013

Doberman napisał/a:
Zależy komu :P ja jeżdżę dużo na dużych motocyklach, GS raczej mnie nie zadziwi mocą w porównaniu do np cbr albo starego olejaka gixera które ujezdzalem :)


Chodziło mi bardziej o pokonanie slalomu i bramek na motocyklu egzaminacyjnym. Z wystającymi gmolami jest to z lekka problematyczne. Sam się musiałem z lekka nagimnastykować, żeby ten nowy tor przejechać (na szczęście miałem stary egzamin) z owiewkami, a obecnym moto to już prawie niewykonalne :)

joke - Pon 02 Gru, 2013

W tym sezonie robiłem A2, więc się wypowiem.

Ja uczyłem się głównie z tych 2 źródeł:
http://www.asgraf.pl/index.php?id=152&id2=19
http://www.instalki.pl/pr...013_kat._A.html

Jednak nie "na pałę", tylko na zrozumienie. Jak gdzieś dałem błędną odpowiedź, to nie na zasadzie że po prostu zapamiętuję pytanie, ale jak coś zrobiłem źle, to zgłębiam temat. Przyznam że pomocne mi się wydawało to, że kat. B posiadałem już 4 lata. Jakoś tak wiele się nie zastanawiałem nad odpowiedziami na pytania, bo były to naturalne sytuacje, które spotyka się na drodze.
Czy warto uczyć się przed zapisaniem na kurs? Eee tam, nie warto. Na pewno są lepsze rzeczy do roboty w tym czasie.

Egzamin teoretyczny za pierwszym razem na max liczbę punktów i wyszedłem zdziwiony że można tego nie zdać.

PS. Moim zdaniem w tych testach z linków powyżej czasem (ale rzadko) występują błędy.

Doberman - Pon 02 Gru, 2013

_ANIOŁ_ napisał/a:
Chodziło mi bardziej o pokonanie slalomu i bramek na motocyklu egzaminacyjnym. Z wystającymi gmolami jest to z lekka problematyczne. Sam się musiałem z lekka nagimnastykować, żeby ten nowy tor przejechać (na szczęście miałem stary egzamin) z owiewkami, a obecnym moto to już prawie niewykonalne :)

Prawdę powiedziawszy to jak się umie jezdzic to się umie na wszystkim, trzeba to tylko wyczuć :p ja swojego mam tak wyczutego ze mogę robic ósemki bez trzymania kierowcy a w swoim mam bardzo ciężki tył i cholernie lekki przód.. Inaczej niż w GS, że w miarę wypśrodkowane to jest :) cale szczęście że na Śląsku jeździ się gladiusem, czyli zgrabnym moto ale z silnikiem V 650ccm :P a co do prawka to sie nie uczę, zdam to zdam, mnie z moto nie zdejmą nawet jak nie będę miał prawka :P

Piotras_5 - Pon 02 Gru, 2013

Doberman :facepalm:
Albo nie, lepiej:


Doberman - Pon 02 Gru, 2013

Hahaha :D dobre, dobre... Wiem ze mam do tego głupie podejście no ale nie mam zamiaru jeździć na 110ccm które ledwo jedzie pod górkę w dwie osoby, więc nawet jak mi się nie uda za pierwszym razem zdać i jak będę miał większe moto to i tak będę jeździł, trochę na "przypale" ale nieważne :P
Patrycja500 - Pon 02 Gru, 2013

Ja w tym roku zdawałam kategorie A2 i polecam Ci ksiazke,,motocyklista doskonaly ''Henryka Próchniewicza , wydawnica Image,taka zielona , masz tam wszystko co do przepisów i techniki jazdy , i dolaczona jest plytka z testami , mi na egzaminie powtorzylo się pare pytan z tej plytki .Teorie zdałam za pierwszym razem wiec mysle ze wlasnie dzięki tej książce :) Żeby zdac teorie to radze wlasnie kupic ta ksiazke z testami i je rozwiazywac, przeczytać kodeks drogowy i co bardzo ważne : Czytac ze zrozumieniem kazde pytanie ! Wiem z doświadczenia ze teraz na tych nowych testach lubia wtracac jakies slowka mało widoczne ,które zmieniają caly sens pytania i po przeczytaniu drugi raz powoli tego samego pytania zauważasz ze sa słowa które nie doczytales ze zrozumieniem które zmieniają caly sens pytania. Ogólnie radze z doświadczenia poczytać o technikach jazdy , zakrętach bo to najczęściej powtarza się w pytaniach . W każdym razie życze ci powodzenia ;)
Piotras_5 - Pon 02 Gru, 2013

Doberman napisał/a:
trochę na "przypale" ale nieważne :P


To "nieważne" wyjdzie Ci podczas np. wypadku, ściągnięciu przez policję i tak dalej.
Powodzenia z takim podejściem....

Patrycja500 - Pon 02 Gru, 2013

Popieram Piotras_5, Ja swojego gs mam od czerwca a prawko zdałam w listopadzie i przyznam szczerze ,że też miałam takie podejście niekiedy tak jak ty ,czyli zdarzało mi się jezdzic gdzies a nie miałam prawka dopóki nie zaczelam czytac o konsekwencjach takiej jazdy.Wtedy zmądrzałam . Mandat to najłagodniejsza forma kary . W razie wypadku nawet gdybys nie zawinił to ty ponosisz wszelkie szkody , ubezpieczyciel najpierw opłaci szkody a potem będziesz je musiał spłacać do ostatniego grosza. Brak uprawnien = brak OC . A co w tym jest najgorsze to to ,że gdyby ktoś przez ciebie został inwalida to opłacasz mu koszty leczenia, rehabilitacji i rente do końca zycia . Mysle ze nie warto jest ryzykować wiem ze ciężko jest się opanowac jak się ma motocykl ale można zrobić do końca zycia krzywdę sobie i komus.
Piotras_5 - Pon 02 Gru, 2013

Myślę Patrycja, że nawet to mu nie przemówi do rozsądku. Fajnie, że napisałaś to, czego mi się nie chciało z w.w. powodu. :D
Cóż, każdy kiedyś był/jest młody i głupi. Niektórym tylko to drugie za długo w życiu towarzyszy... :niepewny:

dawid96 - Pon 02 Gru, 2013

Dzięki za odpowiedzi :) To kupie ten podręcznik z płytą co Patrycja wspomniała i coś tam się po edukuje. Wolę już uczyć się powoli niż na ostatnią chwile.
simin - Pon 02 Gru, 2013

Patrycja500 napisał/a:
W razie wypadku nawet gdybys nie zawinił to ty ponosisz wszelkie szkody , ubezpieczyciel najpierw opłaci szkody a potem będziesz je musiał spłacać do ostatniego grosza.
Sprostuję 1 rzecz:

Jak osoba winna miała uprawnienia to odszkodowanie zostanie wypłacone, bo liczy się OC sprawcy kolizji.

Natomiast jeśli wina będzie po Twojej stronie to nie dostaniesz odszkodowania, a naprawa pojazdu osoby poszkodowanej będzie sponsorowana z Twojego oc, po czym TU ściągnie kwotę z Ciebie co do grosza wszelkimi możliwymi sposobami.

Oczywiście jak winy nie ustalicie ze sprawcą od razu, to wezwana policja na dzień dobry przywita Cię mandatem (300 lub 500) i pewnie nie będzie łaskawym okiem patrzyła na Twoją wersję...

agata89 - Pon 02 Gru, 2013

_ANIOŁ_ napisał/a:
Sam się musiałem z lekka nagimnastykować, żeby ten nowy tor przejechać (na szczęście miałem stary egzamin) z owiewkami, a obecnym moto to już prawie niewykonalne :)


A czy Ty się przypadkiem nie przesiadłeś na GSXF? :)

studi - Pon 02 Gru, 2013

Do informacji przekazanych przez Patrycja500 i simin dodam jeszcze tylko, że te 300PLN mandatu to gdy nie masz wymaganej kategorii, ale masz jakąkolwiek inną, a 500 gdy nie masz prawka w ogóle.
Dodatkowo gdy nastąpi recydywa może się zakończyć zakazem okresowym lub dożywotnim możliwości przystąpienia do egzaminu państwowego w zakresie tej lub wszystkich kategorii, więc zastanów się trochę nad swoim postępowaniem.

No ale jak Piotras już wspomniał ty i tak wiesz lepiej, jesteś jednym z tych "nieśmiertelnych" i co my możemy wiedzieć.

więcej o jeździe bez uprawnień tutaj -> http://www.forum.gs500.pl/viewtopic.php?t=75

_ANIOŁ_ - Wto 03 Gru, 2013

Cytat:


A czy Ty się przypadkiem nie przesiadłeś na GSXF? :)


Dokładnie tak. Ten rozstaw osi praktycznie uniemożliwia zrobienie bramek czyli tzw. "wolnego slalomu" :)

Mario1.15 - Sro 04 Gru, 2013

Czy nasi rządzący naprawdę myślą, że wprowadzenie prawka kat. AM, A2, A1 zmniejszy ilość młodych motocyklistów na dużych motocyklach poruszających się po ulicach?
Pewnie wpadli na nowy sposób łatwego zarobku.
Co jest lepsze: Usprawnić system szkolenia i dopuszczać do ruchu młodych motocyklistów "przeszkolonych" (jeśli tak to można nazwać biorąc pod uwagę obecny system szkolenia) w jeździe na motocyklach z dużym silnikiem (nie jakieś YBR 250...), czy może osobę, która stwierdziła, że nie będzie co 2 lata robić nowej kategorii i jeździ bez prawka???
Oczywiście nie piszę tego żaląc się na swoją sytuację - mam już prawko kat. A od ponad 2,5 roku.
Jakoś nigdy nie mogłem zrozumieć ich sposobu myślenia...
LWG :)

Piotras_5 - Sro 04 Gru, 2013

Tak jest w całej Europie i jakbyś sprawdził to państwo działa na zasadzie "zaufania" do obywatela. I pełnej odpowiedzialności. Bez danej kategorii itp wyżej wymieniono już konsekwencje, nawet jeśli to odciągnie 1 z 100 świrów to i tak warto.
squarek - Sro 04 Gru, 2013

Dla mnie wprowadzenie tych kategorii ma sens. 18 latek żeby jeździł motorowerem musi zdać kategorię AM a nie jak to było do tej pory. Ile razy było wałkowane" "... znaku pan nie widział? Widziałem ale się nie znam, jeżdżę na dowód..."
Nie mówię że będzie lepiej ale jeżeli dzięki temu będzie jeden wypadek mniej to dla mnie jest już dużo.
Tak samo z gówniarzami na sportach, jeżeli choć jeden będzie uczciwie jeździł motocyklem w klasie A2 to też jest dużo.

Grzechu16 - Sro 04 Gru, 2013

Ktoś naiwnie wierzy, że wprowadzanie nowych kategorii na prawo jazdy ma na celu zwiększenie bezpieczeństwa na drogach? One tak jak fotorarady pomagają zapełnić komuś kieszeń.
studi - Sro 04 Gru, 2013

Uwielbiam takie gadanie, wprowadzono nowe kategorie aby zarobić ... ble ble ble ble.

Czy ktoś z Was przeczytał preambułę do Ustawy o kierujących pojazdami.
Jest to ustawa wynikająca z OBOWIĄZKU dostosowania prawa krajowego do prawa unijnego wynikająca z dyrektywy 2006/126/WE oraz częściowo dyrektywy 2003/59/WE.

Jeśli nie została by wprowadzona Polska musiała by zapłacić spore kary za niedostosowanie prawa, niezależnie od tego czy ktoś zamierza się do niej stosować czy nie.

Oczywiście, że za czasów starej ustawy bardzo dużo osób nie jeździło na "legalu" ale od ok. 6 lat nastąpiła zmiana podejścia samych motocyklistów i zaczęli się "legalizować", nowa ustawa wprowadza ograniczenia wiekowo-mocowo-pojemnościowe ale i tak uważam, że tendencja jest do tego aby być legalnym i dla tego odsetek osób mających w d...e wszystkie § jest coraz mniejszy.

Zgadzam się również ze squarkiem, że dzięki wprowadzeniu kategorii AM podniesie się kultura i bezpieczeństwo wśród 50ccm, bo teraz każdy może wsiąść na skuter bez żadnego szkolenia i zabić się pod pierwszym lepszym TIRem.

Natomiast, to że ustawodawstwo w naszym kraju idzie nie zawsze w dobrym kierunku, najlepiej świadczy zmiana penalizacji jazdy w stanie "po użyciu alkoholu ....", które od niedawna zmienia stan prawny takiego uczynku w stosunku do rowerzystów - ty jadąc samochodem lub motocyklem jadąc z 2prom. jesteś przestępcą, rowerzysta popełnia wyłącznie wykroczenie, choć dokładnie tak samo jak ty korzysta z drogi.

Machu - Sro 04 Gru, 2013

studi napisał/a:

Natomiast, to że ustawodawstwo w naszym kraju idzie nie zawsze w dobrym kierunku, najlepiej świadczy zmiana penalizacji jazdy w stanie "po użyciu alkoholu ....", które od niedawna zmienia stan prawny takiego uczynku w stosunku do rowerzystów - ty jadąc samochodem lub motocyklem jadąc z 2prom. jesteś przestępcą, rowerzysta popełnia wyłącznie wykroczenie, choć dokładnie tak samo jak ty korzysta z drogi.


W pełni się nie zgadzam. To akurat jedna z najtrafniejszych zmian. To że tak samo korzysta z drogi nie jest równoznaczne że stwarza takie samo zagrożenie. W odróżnieniu od pojazdów z motorem takich jak motocykl czy samochód rowerem nie da się nikogo zabić, nie można nad nim stracić kontroli (auto i motocykl pojadą same) i wymaga to raczej większej prędkości jak spacerowa a napruty w pień nie ujedziesz metra i wywalisz się po oderwaniu nóg od ziemii.

Uprzedzając argument, że można spowodować zagrożenie np zmuszając auto do nagłego hamowania czy zmiany toru jazdy bo się rowerzyście zatoczyło odpowiadam że to samo może zrobić pijany pieszy zataczając się z chodnika na jezdnię. Utrata wszystkich kategorii i status przestępcy to nie jest odpowiednia kara dla kogoś kto po piwach jedzie rowerem. Teraz może mniej osób właśnie wsiądzie do auta po 2 piwach, wybierze rower i bezpiecznie dojedzie do domu nie powodując większego zagrożenia.

Propsy dla tego przepisu.

Patrycja500 - Czw 05 Gru, 2013

a moim zdaniem najlepiej jest komus mowic kto zdal prawo jazdy na starych zasadach i twierdzi ze wprowadzone zmiany sa słuszne...ciekawe czy czesc tych osob która tak twierdzi gdyby miała przystepowac do tego egzaminu jak teraz wygląda to nie wiem czy byliby zadowoleni i czy dalej trwaliby przy tym zdaniu. Ok rozumiem mogli już wprowadzić ten podzial kategorii , rozumiem i jestem przeciwna temu gdy niedoświadczony 18latek po zdaniu prawka wsiada na litra lub więcej , A1, A2,A ok niech będzie taki podzial na pewno zmniejszy liczbe wypadkow niedoświadczonych młodych kierowcow ale chodzi już o wygląd samego egzaminu ! Mogli nie stawiac takiego stopnia trudności ,przecież osoba przystepujaca do egzmainu jest KANDYDATEM NA KIEROWCA a nie Doswiadczonym kierowca ! Zadania na egzaminie naprawdę sprawiają duza trudność szczególnie dla kogos kto pierwszy raz wsiada na motocykl, i to nie jest tylko moje zdanie, teraz gdy 2 osoby zdadza na 10 osob to jest dobrze . Tak nie powinno być moim zdaniem .Szybki slalom przy minimum 30 na godzine ? czy to jest potrzebne do codziennej jazdy motocyklem ? I właśnie trudność zadań egzaminacyjnych sprawia to ze mnóstwo osob decyduje się na jazde bez uprawnien.
panjapa22 - Czw 05 Gru, 2013

Witam.

Może ja się wypowiem bo jestem świeżo po zdanym egzaminie na kategorię A. Na egzaminie nasz egzaminator powiedział 1 bardzo mądrą rzecz.

"Ten egzamin nie jest taki ciężki dla tego żeby was usadzić. Jest ciężki żeby pokazać wam jak ciężka, wymagająca i niebezpieczna jest jazda motocyklem i jak wielkich umiejętności i rozumu wymaga."

Jak najbardziej się z tym zgadzam. Może i niektóre zadania są bez sensu (slalom szybki szczególnie) ale pokazuje on doskonale jak ciężko jest manewrować przy wzroście prędkości.

Patrząc na osoby z którymi zdawałem (5 osób, jako jedyny chce zacząć od motocykla poniżej 600, 2 z tych 5 ma już kupioną ponad litrową maszynę) jak najbardziej jestem za takim egzaminem.

Patrycjo500: oczywiście zdający jest dopiero kandydatem. Ale jeśli kat. B zda osoba która jeździ "jako tako" to co najwyżej walnie w drzewo (pomijam takie opcje jak zrobienie krzywdy komuś innemu, przechodzeń na pasach bo to może zrobić i osoba która jeździ bardzo dobrze). Wypuszczenie do ruchu ulicznego na motocyklu osoby która jeździ "jako tako" może być o wiele fatalniejsze w skutkach.

Nie twierdzę że umiem jeździć dobrze bo zdałem egzamin. Wręcz przeciwnie, czuję olbrzymia pokorę do motocykla i doskonale zdaje sobie sprawę ile przede mną nauki.

Kończąc mojego długiego posta chcę tylko zaznaczyć ze nie wszystko co robią nasi posłowie jest mądre. Czasami im się po prostu uda :)

Pozdrawiam:)

agata89 - Czw 05 Gru, 2013

Patrycja500 napisał/a:
a moim zdaniem najlepiej jest komus mowic kto zdal prawo jazdy na starych zasadach i twierdzi ze wprowadzone zmiany sa słuszne...ciekawe czy czesc tych osob która tak twierdzi gdyby miała przystepowac do tego egzaminu jak teraz wygląda to nie wiem czy byliby zadowoleni i czy dalej trwaliby przy tym zdaniu. Ok rozumiem mogli już wprowadzić ten podzial kategorii , rozumiem i jestem przeciwna temu gdy niedoświadczony 18latek po zdaniu prawka wsiada na litra lub więcej , A1, A2,A ok niech będzie taki podzial na pewno zmniejszy liczbe wypadkow niedoświadczonych młodych kierowcow ale chodzi już o wygląd samego egzaminu ! Mogli nie stawiac takiego stopnia trudności ,przecież osoba przystepujaca do egzmainu jest KANDYDATEM NA KIEROWCA a nie Doswiadczonym kierowca ! Zadania na egzaminie naprawdę sprawiają duza trudność szczególnie dla kogos kto pierwszy raz wsiada na motocykl, i to nie jest tylko moje zdanie, teraz gdy 2 osoby zdadza na 10 osob to jest dobrze . Tak nie powinno być moim zdaniem .Szybki slalom przy minimum 30 na godzine ? czy to jest potrzebne do codziennej jazdy motocyklem ? I właśnie trudność zadań egzaminacyjnych sprawia to ze mnóstwo osob decyduje się na jazde bez uprawnien.


Żałuję ale... kompletnie nie mogę się z tym zgodzić...

1) Akurat temu, że "niedoświadczony 18 latek"wsiada na mocny motocykl nie da się zapobiec. Na każdym jednym skrzyżowaniu musiałyby stać patrole, inaczej się nie da, zawsze znajdzie się chojrak, który jest najmądrzejszy w każdej dziedzinie i będzie się śmiał w twarz osobom, które przestrzegają przed jazdą bez uprawnień.

2) "Mogli nie stawiac takiego stopnia trudności ,przecież osoba przystepujaca do egzmainu jest KANDYDATEM NA KIEROWCA a nie Doswiadczonym kierowca !"

Bardzo dobrze, że egzamin jest trudny! Uważam, że bolączką jest tutaj liczba godzin na kursie... dla osoby siadającej na motocykl pierwszy raz na pierwszej godzinie jazdy 20h to stanowczo za mało, ale rozwiązaniem nie jest stworzenie egzaminu, na którym kandydat na kierowcę ma do przejechania prostą, bo w przeciwnym razie się zniechęci i pójdzie jeździć bez prawka. Na kat. B można zdawać po kilka razy a na kat. A już nie? Bez sensu...

3) "teraz gdy 2 osoby zdadza na 10 osob to jest dobrze . Tak nie powinno być moim zdaniem"

Pewnie niech zda 10/10, a później niech się dzieje co chce... prawo dżungli na drodze...

4) Szybki slalom przy minimum 30 na godzine ? czy to jest potrzebne do codziennej jazdy motocyklem ?

Jeździsz motocyklem wolniej jak 30/h? Codzienna jazda, jak sądzę często polega jednak na rozwijaniu nieco większych prędkości, chociażby 50/h, a te 20km różnicy to wbrew pozorom naprawdę dużo!

No, to tyle, pozdrówki! :)

yaszczi - Czw 05 Gru, 2013

ciekawy post....




jak na 13 latkę :troll2:

Machu - Czw 05 Gru, 2013

Jak trudny by nie był egzamin kierowca po 20h jazdy nic nie potrafi i koniec. Najmądrzejsze rozwiązanie przynajmniej co do auta jest chyba w Szwecji że się dostaje prawko warunkowe na rok z pewnymi restrykcjami typu max prędkości itp. Później po roku jak już kandydat jest obyty z pojazdem można zweryfikować jego umiejętności. Tu bez względu na to jak trudne i złożone manewry nie wymyśla geniusze od przepisów będzie to na zasadzie małpiego uczenia się pod egzamin.

Kategorie A1 A2 itp. są na propsie natomiast cała reszta jak dla mnie jest kompletnie bez sensu i nic nie wnosi w umiejętności Zadam jedno pytanie. Czy po egzaminie na moto kursant ma pojęcie o przeciwskręcie? Bo cos mi się wydaje że o takiej podstawie dot. sterowania motocyklem nie ma ani słowa co doskonale podsumowuje cały system szkolenia i egzaminowania.

panjapa22 - Czw 05 Gru, 2013

agata89: Sytuacja którą opisałaś (ominiecie samochodu) jest odpowiednikiem ominięcia przeszkody przy 50 km/h a nie slalomu szybkiego :)

Slalom szybki ma (chyba!!) imitować wymijanie grupy ludzi przy 30 km/h czyli jak dla mnie głupota :)

Pozdrawiam

panjapa22 - Czw 05 Gru, 2013

agata89: Sytuacja którą opisałaś (ominiecie samochodu) jest odpowiednikiem ominięcia przeszkody przy 50 km/h a nie slalomu szybkiego :)

Slalom szybki ma (chyba!!) imitować wymijanie grupy ludzi przy 30 km/h czyli jak dla mnie głupota :)

Pozdrawiam

Dolon - Czw 05 Gru, 2013

No kuźwa... czego to teraz na kursach uczą! Szybki slalom! Szkoda, że myślenia nie uczą!
agata89 a co jeśli ktoś nadjedzie z lewej, albo z przodu? Którą częścią pasa jechać? Tego na kursach nie ma.
Moim skromnym zdaniem, Prawo Jazdy powinno być świadectwem tego, że masz prawo/wiedzę do poruszania się motocyklem po drogach i tyle! Czy szybki slalom jest potrzebny? A czy awaryjne hamowanie, wiedza techniczna, pierwsza pomoc, znajomość przepisów, umiejętność poruszania się z prędkością poniżej 30km,h ?? ?
Jak widzisz, złotego środka nie ma, ale z drugiej strony masz rację, jak wyniesiesz z kursu tę wybiórczą umiejętność... na początek dobre i to ;)
Pozdrawiam i... gdzie leży FG/ZS ?? ?

Machu - Czw 05 Gru, 2013

Dolon napisał/a:
No kuźwa... czego to teraz na kursach uczą! Szybki slalom! Szkoda, że myślenia nie uczą!
agata89 a co jeśli ktoś nadjedzie z lewej, albo z przodu? Którą częścią pasa jechać? Tego na kursach nie ma.

+1
Nie ma od prącia rzeczy które sa absolutną podstawą w jeździe motocyklem / samochodem.

squarek - Czw 05 Gru, 2013

Nikt jeszcze nie dodał ważnej informacji, mianowicie osoba przystępująca do egzaminu musi mieć kask i... no właśnie? Kiedyś tylko to było wymagane a teraz trzeba mieć długie spodnie, ubranie z długimi rękawami, rękawice pełne (nie jakieś "bezpalczaste"), no i buty. Akurat z butami wyszedł feler bo miały być sznurowane, ale nie wiem czy to się nie zmieniło.
Moim zdaniem to jest na plus i daje do myślenia.

Co do kursu i egzaminu. To fakt, szkoły jazdy w większości nie uczą jak jeździć tylko jak zdać egzamin. Ja na kursie (stare zasady) nie miałem nic z pojęć: międzygaz, przeciwskręt itd. Usiadłem na moto a instruktor nawet nie powiedział jak trzeba siedzieć, jak się trzyma manetki i iloma palcami łapie się klamki i dlaczego. Jeździłem w kółko ósemki i slalomy, potem trochę po mieście i na egzamin.

Teraz żeby zdać egzamin a dokładnie przejechać szybki slalom muszą powiedzieć o przeciwskręcie. Nie wyobrażam sobie przejechania czegoś takiego inaczej. A nawet jak nie powiedzą to kursant i tak pewnie sam nieświadomie do tego dojdzie.

Patrycja500 - Czw 05 Gru, 2013

Każdy ma swoje zdanie i tyle ja swojego będę się trzymać . Wczesniej były takie przepisy a nie inne i łatwiej było zdać teraz ciężej i osoby które wcześniej zdawaly nie maja pojęcia jak ciężko jest zdobyc uprawienia , wtedy na starych zasadach zdawało po 8,9,10 osob /10 osob i co było prawo dżungli ? nie sadze.Wiec teraz tez może być w miare latwo ale z podzialem na kategorie z nimi się zgodze akurat . Po prostu uważam ,że egzaminy sa za ciężkie , i zadania na szkoleniach później na egzaminach nie odzwierciedlają realistycznej jazdy w ruchu. Na drodze mnóstwo sytuacji się może wydarzyć i na szkoleniu kursanci się tego nie wyucza. Zawsze były wypadki i będą i będą i tacy co będą bez uprawnien jezdzic zawsze się znajda bez względu jakie surowe kary by wprowadzili.
studi - Czw 05 Gru, 2013

Machu napisał/a:
Czy po egzaminie na moto kursant ma pojęcie o przeciwskręcie? Bo cos mi się wydaje że o takiej podstawie dot. sterowania motocyklem nie ma ani słowa co doskonale podsumowuje cały system szkolenia i egzaminowania.

Machu abyś się nie zdziwił - cytat z zagadnień do przedstawienia podczas egzaminu na instruktora a dotyczącego szkolenia i egzaminowania osób obiegających się o uprawnienia

Cytat:
3. Technika kierowania motorowerem lub motocyklem.
Temat 3/1 – Przygotowanie do jazdy; uruchamianie silnika; ruszanie i zatrzymanie.
Temat 3/2 – Skręcanie w lewo i w prawo; zmiana biegów w górę i w dół.
Temat 3/3 – Ósemka; jazda slalomem; jazda po kręgu; ominięcie przeszkody na pasie ruchu.
Temat 3/4 – Hamowanie; hamowanie na wzniesieniu i spadku drogi; ruszanie motorowerem lub motocyklem na wzniesieniu drogi; jazda w ruchu miejskim; przejeżdżanie przez tory tramwajowe ułożone w jezdni.
Temat 3/5 – Jazda w ruchu drogowym w mieście i poza miastem w dzień i po zmierzchu.
Temat 3/6 – Jazda w terenie; jazda drogą z koleinami; przejeżdżanie przez kopny piach; przejeżdżanie przez muldy, jazda w terenie błotnistym.
Temat 3/7 – Zwiększenie przyczepności przedniego koła, pokonywanie łuków i zakrętów;
jazda w górach.

Temat 3/8 – Zachowanie się na drogach ekspresowych, włączanie się do ruchu (pas rozbiegowy), wyprzedzanie, opuszczanie drogi ekspresowej (pas do zjazdu).
Temat 3/9 – Holowanie motoroweru lub motocykla; jazda z przyczepą; jazda motocyklem z bocznym wózkiem.
Temat 3/10 – Jazda w trudnych warunkach atmosferycznych; poślizg – przyczyny – sposoby zapobiegania; podsumowanie materiału.



Proponuję też przeczytać samo rozporządzenie dotyczące szkolenia Rozporządzenie Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej z dnia 13 lipca 2012 r. w sprawie szkolenia osób ubiegających się o uprawnienia do kierowania pojazdami, instruktorów i wykładowców strony od 16 do 59

A teraz się zastanów ile z tych zagadnień było realizowanych w czasie starych kursów, ile jest realizowane teraz tylko "na papierze" bo dalej uczymy zdać egzamin.

I to, że ktoś czegoś nie wie po egzaminie to nie wina egzaminu, on ma sprawdzić, tylko wina OSK, a w zasadzie nas samych - już kiedyś o tym pisałem - sami wymagamy od OSK aby nas nauczyły zdać egzamin a nie podstaw kierowania pojazdem więc czemu się dziwić?

Wiem, że 20h to mało czasu na naukę, ale proszę zauważyć, że mowa jest o tym, że kurs ma trwać 20h i być zakończony egzaminem wewnętrznym, gdzie ja jako instruktor stwierdzam czy się nadajesz czy nie i powinieneś wykupić a nawet i 40 dodatkowych godzin, tylko w świetle poprzedniego zdania ile będę miał klientów gdy zacznę wszystkich uwalać na egzaminie wewnętrznym bo nie opanowali motocykla i nie nadają się aby wyjechać na miasto.

Mario1.15 - Czw 05 Gru, 2013

Nie wiem jak dokładnie wygląda teraz egzamin (czytałem część informacji ale nie znam szczegółów). Może jest za trudny może nie - nie mnie to oceniać. Jedno co na pewno jest problemem (a przynajmniej było w moim kursie), to system szkolenia.
Otóż jak wyglądał mój kurs...
pierwszy dzień - instruktor zawiózł mnie na placyk i tu pytanie: "Jeździłeś motocyklem?" "Ano jeździłem", "Pokaż czy umiesz odpalić na pych bo aku jest słaby i jakby ci zgasł to żebyś odpalił."
Ok dałem rade (MZ 125 ciężka nie jest...)
Instruktor kazał mi pojeździć kilka razy w koło po czym miałem robić ósemki i hamowanie awaryjne w czasie gdy on sam pojechał na miasto z kursantem na kat. B.
Generalnie na placu byłem zazwyczaj sam (czasem jakieś clio jeździło po łuku obok).
Czas na miasto...
Było ciepło pierwszego dnia na mieście więc instruktor również wsiadł na moto. 2 razy pojechałem za nim a potem już tylko przed nim. Interkom miałem tylko po to by był i policja się nie czepiała, lecz o tym by działał nie było mowy.
Oczywiście o wskazówkach typu przeciwskręt musiałem dowiedzieć się po kursie z książki "Motocyklista doskonały".
Podejrzewam, że teraz gdy na egzaminie jest więcej manewrów do wykonania jest trochę lepiej, ale czy jest dobrze? Pewnie nie. Myślę że tu jest największy kłopot.
Przed egzaminem nie miałem nawet styczności z YBR 250 więc miałem mały stres związany z nieznajomością motocykla, jak się okazało motocykl śmigał o niebo lepiej niż przestarzała MZ - kolejny problem to kiepski sprzęt.
Slalom przy 30 km/h? Zapewne chodzi o sprawdzenie umiejętności kontroli nad moto - jazda prosto nie wiele o tym powie.

Wracając do tematu jazdy po alkoholu... Wg. mnie jeśli ktoś się zabiera za to - powinien być świadom konsekwencji. Kara powinna być jak najwyższa, nie tylko brak prawka.
Jeździł po pijaku, więc pojedzie i bez prawka... Musi być wysoka kara, żeby miało go co powstrzymać przed jazdą po %.

Pozdro ;)

studi - Czw 05 Gru, 2013

Machu napisał/a:
Czy po egzaminie na moto kursant ma pojęcie o przeciwskręcie?

Aby nie być gołosłownym, bo wiem że niektórym czytanie ustaw nastręcza trudności zacytuję przebieg zajęć z tematu dotyczącego m.in. przeciwskrętu z tegoż rozporządzenia
Ominięcie przeszkody na pasie ruchu napisał/a:
Zdolność do szybkiego i skutecznego ominięcia pojazdu lub osoby, które nieoczekiwanie pojawiły się na drodze kierowcy, należą do podstawowych umiejętności w zakresie kierowania motorowerem lub motocyklem. Podczas ich wyjaśniania i demonstrowania ważne jest, aby instruktor podkreślał, że prawdopodobieństwo, iż kierujący będzie musiał ich użyć, zależy w znacznym stopniu od jego nastawienia i zachowania. Jeśli kierujący wystarczająco wcześnie dostrzeże niebezpieczeństwo, będzie mógł odpowiednio dostosować swoją prędkość lub zmienić pas. Instruktor musi być w stanie umiejętnie zademonstrować techniki skręcania, których to ćwiczenie wymaga.
Powinien też zdawać sobie sprawę z tego, że dla kierującego manewry te początkowo mogą wydawać się niemożliwe do wykonania. Instruktor powinien starannie wyjaśnić, czego wymaga się od kierującego i jak motorower lub motocykl zareaguje.
Początkowo powinien zademonstrować te techniki przy mniejszych prędkościach. Bardzo ważna jest koncentracja wzrokowa kierującego. Kierujący powinien zacząć od zbadania właściwości motoroweru lub motocykla w zakresie przeciwskrętu.
Jadąc po linii prostej z prędkością około 20 km/h, należy zdecydowanie i spokojnie nacisnąć kierownicę do przodu po stronie przeciwnej do zamierzonego kierunku skrętu. Nacisk na kierownicę należy wykonać ramieniem i tułowiem, z nieruchomym nadgarstkiem i głową ustawioną pionowo względem drogi. Kierujący nie powinien zmieniać położenia przepustnicy ani używać sprzęgła lub zmieniać biegów.
Powinien patrzeć w kierunku, w którym chce jechać, a nie na przeszkodę, którą ma wyminąć. Po wykonaniu skrętu kierujący powinien się zatrzymać. Manewr należy następnie powtórzyć, zwiększając siłę nacisku i zmniejszając związany z tym promień skrętu. Po nabraniu sprawności i pewności siebie należy spróbować drugiego przeciwskrętu, tym razem przez naciśnięcie kierownicy po stronie przeciwnej niż za pierwszym razem. Gdy motorower lub motocykl powróci do pozycji pionowej, kierujący powinien się zatrzymać. Po nabraniu odpowiedniej biegłości w wykonywaniu tych dwóch kolejnych manewrów kierujący powinien powrócić na linię prostą, wzdłuż której pierwotnie jechał, i zatrzymać się. Gdy instruktor będzie pewny, że kierujący potrafi wykonywać to ćwiczenie, zachowując przy tym przez cały czas kontrolę nad motorowerem lub motocyklem, można spróbować uzyskać efekt przeciwskrętu poprzez naciskanie podnóżka zamiast kierownicy.
Należy postępować podobnie jak poprzednio, tylko zamiast pchnięcia kierownicy po stronie przeciwnej do kierunku zamierzonego skrętu kierowca powinien stopą zdecydowanie nacisnąć na podnóżek po stronie przeciwnej do zamierzonego kierunku skrętu. Gdy instruktor będzie pewny, że kierujący opanował tę technikę, można spróbować na zmianę naciskać kierownicę i podnóżek. Instruktor powinien wyjaśnić, że specyfika motoroweru lub motocykla wyznaczy najefektywniejszy sposób nacisku w celu wykonania przeciwskrętu.
W tym momencie należy zalecić kierującemu wykonanie pierwszego gwałtownego skrętu w lewo lub w prawo, zależnie od ustalonego wcześniej sygnału danego przez instruktora. Po wykonaniu pierwszego gwałtownego skrętu kierujący powinien skręcić gwałtownie w pierwotnym kierunku, po czym powrócić do jazdy po pierwotnej linii. Gdy instruktor uzna, że kierujący osiągnął zadowalający poziom umiejętności, wówczas można zaplanować układ placu manewrowego tak, aby jak najlepiej naśladował wymagania, z którymi kierujący zetknie się podczas zdawania egzaminu państwowego. Ćwiczenie można powtarzać, stopniowo zwiększając prędkość do 50 km/h.

Grzechu16 - Czw 05 Gru, 2013

studi napisał/a:
Czy ktoś z Was przeczytał preambułę do Ustawy o kierujących pojazdami.
Jest to ustawa wynikająca z OBOWIĄZKU dostosowania prawa krajowego do prawa unijnego wynikająca z dyrektywy 2006/126/WE oraz częściowo dyrektywy 2003/59/WE.

Dziękuję za sprostowanie o tym nie wiedziałem. Ale swoje zdanie, że jest to dojenie pieniędzy podtrzymuję. Teraz jak ktoś jest motocyklistą-adeptem chcącym jeździć na dużym motocyklu musi przejść 4 kursy i zdać 4 egzaminy państwowe zgadza się? Bo jeżeli tak to za każdy trzeba zapłacić kilkaset złotych mimo tego, że NIC się nie zmienia jeżeli chodzi o drogę po jakiej się porusza ani o mechanizmy kierowania pojazdem, którym się porusza.

Ostatnio brat zdawał egzamin na kategorię A1 i zaliczył za pierwszym podejściem jako jedna z dwóch osób. Zadania wcale nie są trudne a osoby oblewane są tradycyjnie za pierdoły nie wskazujące w żadnej sposób braku ich umiejętności. Co do kursów to oczywiste, że uczą jak zdać egzamin bo osoby przychodzące na kurs właśnie tego chcą.

studi - Czw 05 Gru, 2013

Grzechu16 napisał/a:
musi przejść 4 kursy i zdać 4 egzaminy państwowe zgadza się

nie, w zależności od wieku w jakim zaczyna i od jakich pojemność chce zacząć może zdać tylko 1 egzamin (osoba która ukończyła 24 rok życia) lub dwa egzaminy (A2 w wieku 18lat jak kiedyś A), a następnie za dwa lata A oczywiście jeśli będzie chciała dosiadać większych maszyn. Skoro zda A2 to nie musi zdawać A1 czy AM, skoro zdała A1 to nie musi zdawać AM.

Grzechu16 - Czw 05 Gru, 2013

No tak studi to jest oczywiste. Chodziło mi o sytuację kiedy ktoś od małego chce jeździć i z wiekiem zwiększać pojemność. Przed zmianą zdawało się kartę motorowerową i później prawo jazdy. Teraz są cztery kategorię, które musi poprzedzać kurs i egzamin, które wcale mało nie kosztują.
studi - Czw 05 Gru, 2013

jeśli przyjmiemy ścieżkę, że w wieku 14 lat AM, potem 16 lat A1, potem 18 lat A2 i wieku 20 lat A to istotnie są 4 egzaminy, ale można obejść konieczność posiadania kategorii A2, wynika to z Art. 8 ust. 2 i 3 Ustawy o Kierujących Pojazdami wstępując do wojska, straży pożarnej policji czy straży granicznej - wtedy w wieku lat 18 można od razu zrobić A
simin - Czw 05 Gru, 2013

Ja na kursie (w starym systemie) miałem przeciwskręt i kilka dodatkowych zadań których nie było ani na egzaminie, ani nie słyszałem żeby ktoś inny na kursie coś takiego robił (jak zbieranie pachołków na placyku i ustawianie jeden na drugim - raz prawą raz lewą ręką)

Instruktor nie był nastawiony na to żeby zdać egzamin, tylko żeby opanować maszynę.

Na trasie egzaminacyjnej przez całe szkolenie byłem 2x, a z tego co słyszałem niektórzy prawie całą jazdę po mieście kręcą kółka w tym miejscu...

Tak samo było przy robieniu "8" - nie chodziło o to żeby wolno pyrkając na 2. przejechać nie najeżdżając na linie, tylko naciskał na to żeby pracować gazem i trochę dynamiczniej do tego podchodzić.


W ciągu 20h można było się tego nauczyć w starym systemie, to w nowym też się da.

A zmiana wyglądu egzaminu może wydaje się skomplikowany/trudny - ale jak dla mnie ma na celu wymuszenie na instruktorach innego podejścia do nauki niż było poprzednio - nie ma też tam jakichś zadań totalnie z d**...

Slalom przy 30 km/h to obowiązek u nas... czasami trzeba gęściej rozmieszczone dziury omijać :P

agata89 - Czw 05 Gru, 2013

panjapa22 napisał/a:
agata89: Sytuacja którą opisałaś (ominiecie samochodu) jest odpowiednikiem ominięcia przeszkody przy 50 km/h a nie slalomu szybkiego :)


Ano, racja :)

Obejrzałam sobie filmiki na stronie szczecińskiego WORDU, fakt, pomyliłam pojęcia, tak mnie poniosło przy pisaniu :P

Fakt jest taki, że kurs jest po to, żeby zdać egzamin, później młody kierowca się uczy :) Ale z drugiej strony... Ludzie no nie dajmy się zwariować! Przecież tworzeniem dziesiątek stron wypowiedzi na forum świata nie zmienimy :) Zasady są jakie są, albo komuś nie odpowiadają i nie bierze w tym udziału, albo spina się poślady i idzie naprzód! Jednym jest łatwiej, innym trudniej, jak wszędzie, no ale trudno, co zrobić. Możliwe, że teraz jest ciężej, nie mnie to oceniać, zdawałam na starych zasadach :)

Patrycja500: mogę sobie wyobrazić ile wysiłku kosztował Cię kurs, już pisałam, że niski niskiego zrozumie :P Nie ma co rozpamiętywać, trzeba się cieszyć, że prawko już w kieszeni ;)

Btw. Apropo kat. AM :) Latem jechałam motocyklem, ciągnie się sznur samochodów, jakby z przodu jakaś koparka jechała albo co, w końcu dopchałam się do źródła, okazało się, że jakaś kobita jechała skuterem jakieś 20/h, ŚRODKIEM pasa i... pisała sms-a :D Tego też pewnie na kursie nie uczą :hyhy:

Patrycja500 - Czw 05 Gru, 2013

hahahaha to niezla sytuacja ; d ale mnie tez denerwują skuterkowcy którzy jada srodkiem pasa 40 km/h i nie przesuną się na prawo a jeszcze lepiej jak stoja samochody na swiatlach a on pod sygnalizator wyjezdza a potem robi się przez niego sznurek kolejny bo go nie mogą wyprzedzic :looka: No tak niski niskiego rozumie najlepiej :)
Machu - Pią 06 Gru, 2013

Patrycja500 napisał/a:
hahahaha to niezla sytuacja ; d ale mnie tez denerwują skuterkowcy którzy jada srodkiem pasa 40 km/h i nie przesuną się na prawo a jeszcze lepiej jak stoja samochody na swiatlach a on pod sygnalizator wyjezdza a potem robi się przez niego sznurek kolejny bo go nie mogą wyprzedzic :looka: No tak niski niskiego rozumie najlepiej :)


Jak miałem skuter to najpierw jeździłem z prawej strony jezdni, później już na środku jak mnie auta na lusterko wyprzedzały. Nota bene Aprilia Amico ;)


Studi dobra nie będę się kłócił bo czas pokaże czy to co jest w zapisach ustawy będzie realizowane na kursach. Patrząc ogólnie na ośrodki to 20h na zapoznanie kogoś z motocyklem żeby wykonywał manewry świadomie i poprawnie używając przeciwskrętu czy nie patrzył się w panice na przeszkody to jest wg mnie abstrakcja. Przecież człowiek który wcześniej nie jeździł będzie się dopiero uczył ruszania pod górkę czy zmiany biegów. Znowu zrobiono ustawę a to co jest pod nią leży i kwiczy przecież to widać gołym okiem. Ale zobaczymy, oby było warto.

studi - Pią 06 Gru, 2013

Machu, jak napisałem wcześniej całkowicie zdaje sobie sprawę z tego jak "działa system" i, że to co np. przytoczyłem realizowane jest tylko w karcie przeprowadzonych zajęć, a nie w rzeczywistości ale to nie wina egzaminów.

Napisałem taż dlaczego moim zdaniem po kursie wypuszczani są ludzie niedouczeni, ale sami jesteśmy sobie temu winni gdyż OSK w ten sposób wychodzą naprzeciw oczekiwaniom rynku.

Natomiast jak popatrzysz na takie szkoły jak Tomka Kulika czy ProMotor (choć ten ostatnio ma chyba coraz gorsze opinie) to nawet w starym systemie byli w stanie zrealizować dużo szerszy zakres materiału niż wymagany do egzaminu, pokazując takie zjawiska jak przeciwskręt, balans ciałem, właściwa pozycja, przegazówka, a klasycznych zadań egzaminacyjnych było ze 4h tylko i wystarczyło to do zdania egzaminu a jednocześnie uczuliło kursanta gdzie powinien położyć nacisk w samodoskonaleniu się w przyszłości.

dawid96 - Pią 06 Gru, 2013

A mam trochę inne pytanie, czy kartę motorowerową po ukończeniu 18lat mogę wymienić na prawo jazdy kat. AM ? Czy musiałbym to zrobić przed 18stką ? Słyszałem, że karta motorowerowa jest nie ważna po ukończeniu 18lat i nie można jeździć na dowód. I tak się zastanawiam czy wyrobić te AM w razie czego jakby przedłużyły się egzaminy na kat. A2 :) Czy raczej nie ma sensu robić ?
studi - Pią 06 Gru, 2013

dawid96, dokładnie, osoby, które ukończyły 18 lat po 13 stycznia tego roku aby mogły kierować pojazdami zwanymi motorower lub czterokołowiec lekki muszą posiadać prawo jazdy kategorii AM.

Ponieważ karta motorowerowa jest dokumentem wydawanym przez dyrektora szkoły i nie wiąże się z egzaminem państwowym nie jest wymieniana z automatu na prawko AM po uzyskaniu pełnoletniości.

dawid96 - Pią 06 Gru, 2013

Można to wymienić w WK, trzeba dać zdjęcia, wniosek i badania lekarskie + 100zł i 50gr :)
studi - Pią 06 Gru, 2013

dawid96, nie do końca, jest warunek, że karta taka musiała być wydana przez 13 stycznia tego roku, a osoba ma ukończone 14 lat

Proponuję także przeczytać informację którą znalazłem na stronie policji (dokładnie powiat Mońki) http://www.monki.policja....art=1057&lang=0 , wynika z niego wprost, że jeśli nie wymienisz karty motorowerowej na prawko AM przed ukończeniem 18 roku życia, to upranienia te przepadają z dniem uzyskania pełnoletności i chcąc dalej korzystać z małych pojemności trzeba zrobić kurs i zdać egzamin na AM

dawid96 - Pią 06 Gru, 2013

Studi na moim miejscu byś wymieniał, czy raczej nie ma sensu ? Bo w lutym idę na kurs A2
studi - Pią 06 Gru, 2013

dawid96, wszystko zależy jakie masz perspektywy skutecznego zdania A2, jeśli się obawiasz, że może nie pójść za pierwszym razem i odwlecze się w czasie to pewnie bym wybrał wymianę, zwłaszcza jeśli posiadasz jakieś 50ccm.
dawid96 - Pią 06 Gru, 2013

jeździć motocyklem umiem tylko wszyscy straszą mnie tą teorią i nie wiem jak to będzie. Tak i tak na dniach kupuje ten podręcznik z płytą co Patrycja poradziła i zaczynam się brać już teraz do nauki.
RedShadow - Pią 06 Gru, 2013

Pewnie coś więcej byłby w stanie drugi Red powiedzieć, bo on w tym roku już na nowych zasadach zdawał to prawko, ale z tego co wiem (a źródła mam dość pewne bo ojciec jest instruktorem, wujek ma szkołę jazdy) to zależność jest taka że jak ktoś sobie dobrze radzi w ruchu drogowym i myśli w trakcie jazdy to i bez problemu zdaje nową teorię. Nowe przepisy zmieniły tyle że nie można zdać wykuwając testy na pamięć tylko trzeba włączyć mózg i mam wrażenie że większość ludzi to właśnie boli najbardziej.
Machu - Sob 07 Gru, 2013

Red obawiam sie że nie do końca. Jak zdawałem A miałem już 10 lat prawko B a nie jestem zielony w przepisach jak niektórzy i gdybym nie wykuł na pamięć testów to bym nie zdał.

Przykład:

Taka sytuacja tylko zamiast znaku zakazu jest biała tablica koniec terenu zabudowanego i pytanie czy kierowca może włączyć światła drogowe.


Odpowiedz była oczywiście że tak ale auto było jeszcze przed tablicą więc jakbym nie znał pytania to bym odpowiedział, że nie może bo auto jest jeszcze przed znakiem i bym odpowiedział źle. Obecnie też jest wiele pytań absurdalnych. Zwiększenie liczby pytań nie pomoże ogarnąć jazdy autem tylko wprowadzi bajzel w głowach ludzi którzy tak na prawdę dopiero uczą się obsługi samego pojazdu. Wg mnie powinno się skupić na kilku najważniejszych punktach jazdy na co dzień m.in. jeździe po rondzie o kilku pasach (o zgrozo co wiara na rondach odpierdala), jazda po drogach szybkiego ruchu która u nas leży i kwiczy i innych podobnych. Czyli tych które będą stosowane w codziennej jeździe. Za pytania czy ABS skraca drogę hamowania (odpowiedz prawidłowa: tak :D ) czy o wymiary tablicy ktoś powinien stracić stanowisko i zostać wysłany na leczenie.
I tak to czego się musimy nauczyć i nie jest to stosowane do jazdy zapomnimy po miesiącu więc skupiłbym się na wpojeniu tych rzeczy najistotniejszych a nie jak teraz zrobienie bigosu 5 tys pytań. To by miało sens jakby kurs trwał 3 miesiące, było 150h na jazdę i można by przerobić szczegółowo wszystkie zagadnienia.

RedShadow - Sob 07 Gru, 2013

Prawko robiłem 4,5 roku temu, nie wykuwałem pytań, nawet chyba ich wszystkich raz nie przeczytałem. Ale wiem że to czy można używać świateł drogowych zależy od oświetlenia odcinka drogi, a nie tego czy jest teren zabudowany czy go niema. Wszystko rozbija się właśnie o to żeby poznać przepisy i zrozumieć je, a nie wykuć na pamięć 500 pytań i patrząc na zdjęcie wiedzieć że odpowiedzi to A i C. Problemem jest tutaj nasza mentalność, wszystko ma przyjść łatwo i szybko. Wszyscy wiedzą że te 30 godzin to mało, ale jednak prawie nikt z własnej woli dodatkowych godzin nie wykupuje. Więc dlaczego taka osoba ma zdać egzamin i dostać prawo jazdy skoro nie wszystko jeszcze umie?
Edit: Tak jak studi pisze, powinno być tak że to już instruktor decyduje czy dopuścić daną osobę do egzaminu czy nie, tylko w naszym kraju taki ktoś pracy by nie znalazł, bo przecież każdy kursant po 30h nauki uważa że umie już wszystko i tylko winą głupich przepisów jest to że nie zdał egzaminu 6 razy.

studi - Sob 07 Gru, 2013

RedShadow, w pełni się zgadzam z twoimi wypowiedziami dokładnie to samo uważam, jeśli ktoś nauczy się przepisów, to i takie pytania jak pokazał Machu nie stanowi problemu.

Nie będę podawał konkretnych § aby ktoś mi nie zarzucił że uczę się przepisów na pamięć, ale wymowa jest jasna, drogowe jeśli nie oślepiamy tego przed nami/z naprzeciwka a w zabudowanym tylko na nieoświetlonych drogach.

Prawko mam tyle lat co mam, zarówno A jak i B, ale to, że je posiadam nie zmieniło tego że cały czas staram się śledzić zmiany w przepisach, robiłem nawet wielokrotnie nowe testy i uważam że nie ma w nich nic trudnego, jedynym stresem dla zdającego może być brak możliwości powrotu do poprzedniego oraz ograniczony czas na udzielenie odpowiedzi na pytanie.
I tu dochodzimy do sedna stresu przy tych testach i to zupełnie nie związanego z PoRD, umiejętność czytania ze zrozumieniem - mam wrażenie że u obecnych nastolatków mamy do czynienia z coraz większym analfabetyzmem wtórnym, ludzie nie rozumieją co czytają, dziewczyna w warzywniaku bez kalkulatora nie potrafi policzyć w pamięci ile mam zapłacić za 1.5kg ziemniaków etc. etc.
To wg. mnie jest największy problem i tu upatrywał bym największego stresu wśród zdających.

Machu - Sob 07 Gru, 2013

studi napisał/a:
RedShadow, w pełni się zgadzam z twoimi wypowiedziami dokładnie to samo uważam, jeśli ktoś nauczy się przepisów, to i takie pytania jak pokazał Machu nie stanowi problemu.


A że nauczenie się przepisów jest niemożliwe w czasie przewidzianym na kurs wracamy do punktu wyjścia. Nauczenie się stosowania przepisów w trakcie jazdy wymaga doświadczenia i jazdy co jest z kolei niemożliwe bez uprawnień.

Ciekawe ile osób z nas np. w takim Skoju zaliczyła by testy z marszu. zrobimy test? :D Przecież nie dość że znają przepisy bo jako motocykliści większość z nas je musi znać o wiele lepiej chociażby dla własnego bezpieczeństwa. To co ma powiedzieć osoba która zetknęła się z pojazdem powiedzmy 3 mies wcześniej a na ulicy była 20h gdzie zapewne więcej uwagi zwracała na to żeby umiejętnie ruszyć czy zmienić bieg niż analizie sytuacji na drodze. A tu jebs, kodeks drogowy do wyuczenia z książki.

Najmądrzejsze wg mnie rozwiązanie jest gdzieś w Skandynawii gdzie dostaje się prawko próbne na chyba rok po zdaniu egzaminu i to z pewnymi restrykcjami. Po tym okresie można kogoś egzaminować już z wiedzy o technice jazdy czy przepisach ruchu drogowego a sam egzamin już może być bardziej rozbudowany. W chwili obecnej założenia są złe, szkolenie jest złe i egzamin jest zły. Nic do siebie nie pasuje a w środku jest kursant od którego wymaga się wiedzy czy ABS skraca drogę hamowania.

RedShadow - Sob 07 Gru, 2013

Machu napisał/a:
To co ma powiedzieć osoba która zetknęła się z pojazdem powiedzmy 3 mies wcześniej a na ulicy była 20h gdzie zapewne więcej uwagi zwracała na to żeby umiejętnie ruszyć czy zmienić bieg niż analizie sytuacji na drodze.

No i dochodzimy do tego o czym pisałem. Skoro ta osoba po 20h zwraca uwagę na to jak ruszyć czy zmienić bieg, a nie potrafi w tym czasie analizować sytuacji na drodze to dlaczego ma dostać prawo jazdy? Niech wykupi kolejne 10h i w tym czasie analizuje sytuację na drodze. Największym problemem jest właśnie to przeświadczenie że po 20 czy 30 h (w przypadku samochodu) każdy już umie jeździć. Ten czas to jest minimum, szybciej łapiącym to wystarczy. Reszta powinna dokupić dodatkowe godziny, a nie zdawać egzamin 10 razy licząc że wreszcie się uda i narzekając na przepisy.

Machu - Sob 07 Gru, 2013

RedShadow napisał/a:

No i dochodzimy do tego o czym pisałem. Skoro ta osoba po 20h zwraca uwagę na to jak ruszyć czy zmienić bieg, a nie potrafi w tym czasie analizować sytuacji na drodze to dlaczego ma dostać prawo jazdy? Niech wykupi kolejne 10h i w tym czasie analizuje sytuację na drodze. Największym problemem jest właśnie to przeświadczenie że po 20 czy 30 h (w przypadku samochodu) każdy już umie jeździć. Ten czas to jest minimum, szybciej łapiącym to wystarczy. Reszta powinna dokupić dodatkowe godziny, a nie zdawać egzamin 10 razy licząc że wreszcie się uda i narzekając na przepisy.


Każda osoba po 20h jazdy jeszcze myśli o obsłudze pojazdu. To trzeba ileś tam nakulać, mieć kilka sytuacji podbramkowych, pojeździć. Większość użytkowników tego forum oprócz studiego ma szanse oblania egzaminu a mówimy o 20h + wykupienie 10h? Dla kogoś kto się uczy ustawiać lusterka? Przywieźć Ci zestawik pytań do Skoja? :hyhy:

Wiem o czym piszesz, też bym chciał żeby każdy jeździł i myślał ale na egzaminie tego nie zweryfikujesz wyrywkowo pytając z kodeksu. Ja zdałem testy za 8 razem na B, jazdę za 1.

dawid96 - Sob 07 Gru, 2013

I moim zdaniem gdy ktoś nigdy nie jeździł żadnym motocyklem z biegami to przez te 20h ciężko się nauczyć pewnych nawyków.
RedShadow - Sob 07 Gru, 2013

Z ciekawości robiłem 2 razy ten nowy test. Oba razy zdany, raz bezbłędnie, raz chyba z jednym błędem. Oczywiście nie wykluczam że mógłby się zdarzyć test który bym oblał, ale to kwestia przypadku. Natomiast jeśli ktoś nie zdaje teorii 3 raz i nadal obwinia system i pytania to może jednak powinien się zastanowić czy on sam wie wszystko co wiedzieć powinien. Skoro ktoś w trakcie tych kilku sekund na odpowiedź na pytanie nie jest w stanie stwierdzić kto ma pierwszeństwo na skrzyżowaniu tym bardziej nie będzie w stanie tego zrobić siedząc w samochodzie i musząc hamować, obsługiwać sprzęgło i skrzynię biegów. Moja opinia jest taka że nie każdy się nadaje do prowadzenia samochodu. Nie każdy jest w stanie się tego nauczyć w ciągu 30h, niektórym i 50h nie wystarczy. Ale wtedy trzeba się uczyć dalej albo sobie odpuścić. Danie takiemu komuś prawa jazdy i liczenie że nauczy się jeździć mając prawko to nie jest dobre podejście. Bo jednemu, drugiemu pięćdziesiątemu się uda, a pięćdziesiąty pierwszy przez to że nie do końca opanował wszystkie umiejętności zabije kilka osób. Wiem że wypadki się zdarzają i będą zdarzać, tak samo nie każdego kto nie umie jeździć/nie zna przepisów uda się na egzaminach zatrzymać, ale jednak trzeba próbować, a nie przymykać oko bo 30h to za mało żeby nauczyć się jeździć.
studi - Sob 07 Gru, 2013

Generalnie zmieńmy swoje podejście - prawo jazdy to nie obowiązek, to przywilej - i jak wynika ze wszystkich przesłanek niektóre osoby nigdy nie powinny otrzymać tego dokumentu, gdyż jak do każdego innego zawodu, do zawodu kierowcy nie mają predyspozycji, i nie mówię tu tylko o motocyklach.

dawid96, piszesz o wyuczeniu nawyków - jest to najgorsza rzecz jaka może się trafić, kursant, który wcześniej jeździł, a teraz przyszedł się "zalegalizować", ma on tyle nawyków i naleciałości z własnego "doświadczenia" że dobry instruktor nawet nie jest w stanie tego wszystkiego skorygować, naturszczyka uczysz od zera, on nie ma doświadczeń, naleciałości etc. Oczywiście dla OSK gdzie pan Kazio kazał po 18h kursu kręcić ósemki na placu to nawet lepszy klient, bo umie jeździć nie trzeba go uczyć można zostawić samopas i zająć się w tym czasie czym innym, ale czy tak powinno wyglądać szkolenie?

Pisząc o naleciałościach wiem co mówię z własnego doświadczenia, zanim usiadłem za kierownicą samochodu dużo jeździłem na 50ccm i jak dla mnie prawe lusterko w ogóle nie istniało, byłem tak przyzwyczajony z jednośladu do rozstawu lusterek, że było ono dla mnie "za daleko", wzrok przywykł do zerknięcia w lusterko które jest zaraz obok głowy, a nie gdzieś daleko za kolejnym fotelem. Powiem więcej, dalej gdy po dłuższych parutysięcznych przelotach przesiadam się z moto do puszki to lusterko przez pewien czas jest za daleko.

A co do predyspozycji najlepsza sprawa to mój własny kurs, który robiłem na B, jako nauczyciela miałem dobrego instruktora - zawodowego kierowcę karetki pogotowia. Gdy byliśmy na placu obserwował mnie, korygował moje błędy, ale nigdy nie wykonywał za mnie manewrów, inne eLki na tym placu widziałem - instruktor siedzący obok w samochodzie i siłujący się z kursantem kierownicą. Do OSK chodziłem wtedy na Gocławiu (taka blokowa dzielnica Warszawy) i już na 4 praktycznej lekcji jechałem Trasą Łazienkowską - jedyną wtedy główną trasą tranzytową na drugi koniec miasta w okolice WORDu gdzie miałem zdawać, pod koniec kursu instruktor w ramach zachowania bezpieczeństwa na drodze pozwolił mi rozpędzić (mimo złamania przepisów) samochód do 100km/h abym mógł zobaczyć jak on się wtedy zachowuje, jadąc w deszczu i hamując przed światłami prawie zrobiłem oberka o 90st. też kontrolując sytuację pozwolił na to abym zobaczył jak samochód reaguje. Jakieś 4h przed końcem kursu zgodziłem się, za co miał potem do mnie pretensje, abyśmy wzięli kursantkę kolegi na zastępstwo, pani w wieku ok. 35lat, jesteśmy na drugim końcu Warszawy, to jej ostatnia lekcja przed egzaminem, zamieniamy się aby wracać na Gocław a ona z tekstem - ja nie pojadę bo się boję, ja do tej pory jeździłam tylko po uliczkach w osiedlu na Gocławiu.
Ja się pytam - dlaczego taka osoba ma w ogóle z wynikiem pozytywnym zakończyć szkolenie i być dopuszczona do egzaminu państwowego, to czy go zda czy nie to już inna kwestia, ale jeśli po całym kursie boi się ona jeździć, to co w ogóle ona tu robi i jak będzie się zachowywać na drodze jako przyszły kierowca.

dawid96 - Sob 07 Gru, 2013

Studi ale taki już, który jeździł wcześniej nie myśli jak początkujący o sprzęgle ile dodać gazu itd. ( wiesz o co mi chodzi ).
yezozwierz - Pon 09 Gru, 2013

Rozkęcili się, chłopcy :D


Koledzy i koleżanki, przyznam się że nie czytałem wszystkich wypowiedzi tutaj, ale pragnę wtrącić swoje trzy grosze ;)

Osobiście uważam że wprowadzenie limitu wiekowego na motocykle o większej mocy jest jak najbardziej słuszne. Uważam że nawet powinno być to ustawione "na sztywno" - czyli nie tak jak teraz - masz 2 lata A2 i siadasz na A potem. Tak czy siak kategoria pełne A powinna być od tych 24 lub więcej lat. Czemu? Bo wiem co się dzieje w głowie takiego 20 letniego gnojka. Wiem co myślałem i jakimi kategoriami oraz jak zachowywałem się na drodze. Prawo jazdy B miałem już miesiąc po 18tych urodzinach. I 2 lata później dalej jeździłem jak "nieśmiertelny". Marzyłem o motocyklu ale tu wielkie podziekowanie dla moich rodziców że nie pozwolili mi na to wtedy bo wiem że bym mógł być niebezpieczny dla innych lub dla siebie. Tak samo wygląda to z prawkiem A2. Po dwóch latach jazdy nie zyska się rozumu. Rozum zyskuje się Z WIEKIEM. Teraz mając te 25 lat i sporo doświadczenia na drodze + trochę tego "życiowego bagażu" wiem czym trzeba się kierować na drodze. I choć czasem zdarza się mocniej przykręcić to zawsze na pierwszym miejscu stawiam na rozwagę. I niestety tak powinno być - motocykle dla DOJRZAŁYCH ludzi, nie dla gówniarstwa.

Vatzeque - Sob 04 Sty, 2014

dawid96 napisał/a:
jeździć motocyklem umiem tylko wszyscy straszą mnie tą teorią i nie wiem jak to będzie. Tak i tak na dniach kupuje ten podręcznik z płytą co Patrycja poradziła i zaczynam się brać już teraz do nauki.


Nie słuchaj innych. Najwięcej do powiedzenia mają ci, którzy najmniej się znają.
Idź do ośrodka gdzie się specjalizują w kategorii motocyklowej oraz teorię prowadzą rzetelnie i wymagają obecności na zajęciach teoretycznych.
Słyszałem o przypadkach podchodzenia do egzaminu teoretycznego 5 albo i 8 razy ( http://moto.wp.pl/kat,551...l?ticaid=111f6c ). To znaczy, że mamy do czynienia z idiotą, albo kimś kto nie przeczytał ni razu Ustawy, czy też Próchniewicza.

Ode mnie w tym roku tylko 2 osoby podchodziły 3 razy do teorii, reszta to jedno, dwa podejścia. Jak jest determinacja to nie może nie wyjść. :)

P.S. Machu obszar nie ma nic do używania świateł drogowych.


Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group