.:: Forum o Suzuki GS 500 ::.
...::::Suzuki - Way of Life::::...

Technika jazdy - Nowe przepisy, dot. kategorii i egzaminu

Gniewosz - Sob 20 Kwi, 2013
Temat postu: Nowe przepisy, dot. kategorii i egzaminu
Wraz z nowym sezonem wkraczają w życie nowe kategorie na motocykl, a mianowicie:

A1- należy mieć ukończone 16 lat

kategoria uprawnia do korzystania z:
a) motocykli o pojemności skokowej silnika nieprzekraczającej 125 cm3, mocy nieprzekraczającej 11 kW i stosunku mocy do masy własnej nieprzekraczającym 0,1 kW/kg,
b) motocykli trójkołowych o mocy nieprzekraczającej 15 kW,
c) pojazdów określonymi dla prawa jazdy kategorii AM (motorowery)



A2- ukończone 18 lat
kat. uprawniająca do korzystania z:
a) motocykli o mocy nieprzekraczającej 35 kW i stosunku mocy do masy własnej nieprzekraczającym 0,2 kW/kg, przy czym nie może on powstać w wyniku wprowadzenia zmian w pojeździe o mocy przekraczającej dwu krotność mocy tego motocykla,
b) motocykli trójkołowych o mocy nieprzekraczającej 15 kW,
c) pojazdów określonymi dla prawa jazdy kategorii AM;

GS jak najbardziej ze swoimi parametrami wchodzi w ramę tejże kat. i jest jednym z najmocniejszych w niej, zarówno jak i stosunkowo tani, więc spodziewajcie się dużego wysypu chęci kupna tej maszynki.

Po 2 latach od uzyskania kategorii A2 można ubiegać się o pełnoprawne A



A-ukończone 24 lata lub jak wyżej _____/\
co do ograniczeń nic się tutaj nie zmieniło.


Egzamin teoretyczny został zmieniony, a do praktycznego doszedł jeden manewr. Tak więc na dzień dzisiejszy:

Teoria
Egzamin w moich oczach przybrał na wartości, jako osoba zdająca B na starych patentach widząc siostrę której kolej, mogę z całą pewnością stwierdzić iż jest bardziej życiowy/ lepszy (swoją drogą zdała za 1 razem, więc gdzie tam zaraz taki trudny. Różnica polega na tym iż pytań jest więcej, a baza z nimi nie jest udostępniona, co za tym idzie skończy się przynajmniej na jakiś czas wydawanie praw jazdy głąbom co nauczyli się na pamięć odpowiedzi, a patrząc na zadawane kursantowi pytania- jeśli nie potrafisz na nie odpowiedzieć nie powinieneś wyjeżdżać na drogę, ot taka mała dygresja.)
Pytania dzielą się na TAK/NIE oraz A/B/C - z czego tylko 1 odpowiedź jest prawidłowa.

Posiadając kategorię B, nie jesteś zwolnieni z tej części egzaminu, nie jestem pewien jak wygląda sprawa gdy przesiadamy się z jednej kategorii A, na inną.

Praktyka
Nie jestem do końca pewien jak wyglądał ten etap przed zmianami ale na chwilę obecną zawiera:
-sprawdzenie stanu technicznego motocykla (poziom oleju, płynu hamulcowego, stan świateł etc. - norma)
-ustawienie lusterek
-przemieszczenie motocykla bez użycia silnika
-ruszenie na wzniesieniu
-ósemeczka
-slalom wolny
-slalom szybki - średnia prędkość 30km/h
-wyminięcie przeszkody - prędkość minimalna 50km/h
-hamowanie w wyznaczonym miejscu (może być wykonane zarówno na placu jak i na mieście)
-hamowanie awaryjne

Ogólnie rzecz biorąc nie ważne co to za WORD, PORD, czy MORD ciągle burdel tam mają, jako kursant na A2, w tym tygodniu szkoła otrzymała informację na jakich motocyklach kurs będzie się odbywał i w moim przypadku jest to Honda CB500 13' -zdziwiłem się, że nowe roczniki mają mniejszą moc a co za tym idzie łapią się na tą że kat.

Jest to oczywiście wersja beta; pewnie o milionie innych ważnych rzeczy nie napisałem, więc jeśli chcielibyście coś dodać/ zapytać śmiało :)

Pozdrawiam, Gniewosz

Gamer - Nie 21 Kwi, 2013

Dodając do materiału kolegi, który jest bardzo rzetelny chciałbym dodać przykładowe rysunki z wymiarami (plan placu WORDu w Poznaniu żółte pola dotyczą motocykla ) oraz filmik ukazujący jak wygląda w praktyce nowe manewry (na filmie występuje Suzuki Gladius, w Poznaniu w tą role wcieli się Yamha XJ6)










studi - Nie 21 Kwi, 2013

Gniewosz, fajnie, że przygotowałeś ten materiał tylko zabrakło wnikliwości i konsekwencji, na przyszłość może trochę poczytaj najpierw jak wyglądało to kiedyś a jak ustawodawca określa to obecnie, to materiał będzie bardziej dopracowany.

Gniewosz napisał/a:
a do praktycznego doszedł jeden manewr

praktycznie cały egzamin się zmienił, bo poza tym, że doszły dwa manewry nie jeden to pozostałe zostały całkowicie zmienione
Gniewosz napisał/a:
-przemieszczenie motocykla bez użycia silnika

było przemieszczenie po prostej, obecnie jest przemieszczenie w polu w kształcie litery T
Cytat:
-ósemeczka

była po torze ograniczonym liniami obustronnie, z przejazdem przez skrzyżowanie po środku, obecnie jazda dowolna między dwoma pachołkami w prostokącie ograniczającym pole manewru
Gniewosz napisał/a:
-slalom wolny
-slalom szybki - średnia prędkość 30km/h

było slalom między 5 pachołkami, obecnie wolny jest między 5 bramkami ustawianymi naprzemiennie prawa-lewa, szybki między 3 pachołkami z prędkością co najmniej 30km/h
Cytat:
-hamowanie w wyznaczonym miejscu (może być wykonane zarówno na placu jak i na mieście)
-hamowanie awaryjne

było tylko hamowanie awaryjne, obecnie są dwa typy hamowania przy czym czy aby nie awaryjne może być wykonywane opcjonalnie na mieście, jak było do tej pory?
Gniewosz napisał/a:
w tym tygodniu szkoła otrzymała informację na jakich motocyklach kurs będzie się odbywał i w moim przypadku jest to Honda CB500 13'

Chyba szkoła otrzymała informację na jakich motocyklach odbywać się będzie egzamin w twoim WORD/PORD/MORD bo szkolenie może odbyć się na dowolnym motocyklu spełniającym wymogi Art. 6 ustawy o kierujących pojazdami, w związku z art. 24 tej ustawy ( http://forum.gs500.pl/portal.php?show=9 ). Niestety po raz kolejny świadczy to wyłącznie o jednym - OSK będzie uczyło zdać egzamin a nie jeździć skoro czekało z wyborem pojazdu aż do ogłoszenia tego przez WORD, a na GS500 nie mogą szkolić przepraszam bardzo, spełnia wymogi A2, no ale przecież nie jest to pojazd egzaminacyjny, zapomniałem. Tak przy okazji w Warszawskim WORD pojazdem egzaminacyjnym na kategorię A2 będzie SUZUKI Gladius w wersji zdławionej z ABS.

Jeśli kogoś dokładnie interesuje wygląd szkolenia oraz egazminu to zapraszam do lektury odpowiednich rozporządzeń
- kurs opisany jest w Rozporządzenie Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej z dnia 13 lipca 2012 r. w sprawie szkolenia osób ubiegających się o uprawnienia do kierowania pojazdami, instruktorów i wykładowców na stronach 16-59
- egzamin wraz z elementami placu opisano w Rozporządzenie Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej z dnia 13 lipca 2012 r. w sprawie egzaminowania osób ubiegających się o uprawnienia do kierowania pojazdami, szkolenia, egzaminowania i uzyskiwania uprawnień przez egzaminatorów oraz wzorów dokumentów stosowanych w tych sprawach - z tego rozporządzenia pochodzą obrazki zaprezentowane przez Gamer'a

AirMJ - Czw 25 Kwi, 2013

studi napisał/a:
Cytat:
-hamowanie w wyznaczonym miejscu (może być wykonane zarówno na placu jak i na mieście)
-hamowanie awaryjne

było tylko hamowanie awaryjne, obecnie są dwa typy hamowania przy czym czy aby nie awaryjne może być wykonywane opcjonalnie na mieście, jak było do tej pory?


ja osobiście w październiku 2012 zdawałem i miałem obydwa hamowania na placu więc w tej kwestii raczej nic się nie zmieniło, chyba że jeszcze kiedyś kiedyś było inaczej :D

a tak przy okazji... czy gs500 aby na pewno mieści się w A2 ?

Gniewosz napisał/a:
a) motocykli o mocy nieprzekraczającej 35 kW i stosunku mocy do masy własnej nieprzekraczającym 0,2 kW/kg


ja mam w dowodzie więcej jak 35kW i stosunek mocy do masy również jest większy.. :zdegustowany:

simin - Czw 25 Kwi, 2013

Zależy która wersja - ja mam (miałem) zdławioną z 2005 i mam w dowodzie 33kW i stosunek 0,1765 kW/kg.
studi - Czw 25 Kwi, 2013

F'ka oddławiona ma 35kW i stosunek mocy do masy 1,92 kW/kg więc też się mieści
AirMJ napisał/a:
ja osobiście w październiku 2012 zdawałem i miałem obydwa hamowania na placu więc w tej kwestii raczej nic się nie zmieniło, chyba że jeszcze kiedyś kiedyś było inaczej

może mnie pamięć myli lub zawodzi ale możesz podać w ramach którego zadania egzaminacyjnego wg. starych zasad miałeś hamowanie planowane?
tu masz opis ze strony WORD Toruń -> http://www.word.torun.pl/...4&limitstart=2, jeszcze stare zasady, wytęż wzrok i zaznacz punkt odpowiadający na moje pytanie.
Niema, co za pech, to Cię na egzaminie ktoś próbował naciąć abyś oblał. :rotfl:

AirMJ - Czw 25 Kwi, 2013

studi napisał/a:
F'ka oddławiona ma 35kW i stosunek mocy do masy 1,92 kW/kg więc też się mieści


więc urząd mnie oszukał wpisując mi 48kW i 0,2667kW/kg?

natomiast jak będę w domu postaram się odkopać protokół egzaminacyjny :P w 2012 roku były stare zasady a jak gość mi mówi "ma się Pan rozpędzić i w tym miejscu zatrzymać" to chyba jest właśnie hamowanie w wyznaczonym miejscu... chyba że sobie uroiłem :rotfl:

simin - Czw 25 Kwi, 2013

AirMJ napisał/a:
więc urząd mnie oszukał wpisując mi 48kW i 0,2667kW/kg?
Zapewne nie widzieli różnicy między kW i KM.

Żadna wersja gs'a nie miała 64 KM (48 kW).

Były natomiast wersje 47 KM (34.3 kW)

studi - Czw 25 Kwi, 2013

AirMJ napisał/a:
chyba że sobie uroiłem

Ty może nie ale Pan egzaminator tak, bo powinno być Pan się rozpędzi i zatrzyma jak dam znak, a nie w tym miejscu.

danny - Czw 25 Kwi, 2013

Na starych zasadach byly dwa zatrzymania - w wyznaczonym miejscu oraz awaryjne (hamowanie po daniu znaku przez egzaminatora).
Jedni dostawali oba do zrobienia, z reguly natomiast egzaminator dobieral jedno z dwoch wedlug wlasnego uznania.
Pisze na podstawie tego co bylo w Wordzie w poznaniu gdy zdawalem.

studi - Czw 25 Kwi, 2013

Dokopałem się do Dz. U. nr 217 poz. 1834 z 27 października 2005.

I nawet moja pamięć choć absolutna bywa zawodna.
W ramach części egzaminu praktycznego wykonywanej na placu manewrowym NIE MA HAMOWANIA (Tabela nr 2), ale ... w części wykonywanej w ruchu miejskim (Tabela nr 7) określa zadanie egzaminacyjne nr 9 - Hamowanie od prędkości co najmniej 50km/h do zatrzymania w wyznaczonym miejscu - manewr może być wykonany na terenie ośrodka oraz zadanie egzaminacyjne nr 10 - Hamowanie awaryjne, obowiązkowe dla A i A1 dla pozostałych nieobowiązkowy - manewr może być wykonany na terenie ośrodka.

Jak z tych zapisów wynika, nie należały one do części zadań egzaminacyjnych wykonywanych w ramach zadań "na placu", a jedynie mogły być wykonane opcjonalnie na placu, ale znajdowały się w części "ruch miejski" - obecnie oba typy hamowań znajdują się wśród zadań do wykonania na placu manewrowym, co było do wykazania jako zmiana w sposobie organizacji zadań na placu manewrowym.

To chyba zamyka tą część dyskusji i gdybanie, kto jaki manewr miał kiedyś na placu.

agata89 - Czw 09 Maj, 2013

Poniżej filmiki ze strony szczecińskiego WORD-u prezentujące nowe zadania na placu :)


http://word.szczecin.pl/webfm_send/325
http://word.szczecin.pl/webfm_send/326
http://word.szczecin.pl/webfm_send/327
http://word.szczecin.pl/webfm_send/328
http://word.szczecin.pl/webfm_send/329
http://word.szczecin.pl/webfm_send/330

:)

muminek - Czw 09 Maj, 2013

te 2 ostatnie to dobre nawet

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group