WITAMY NA PORTALU MIŁOŚNIKÓW MOTOCYKLA SUZUKI GS 500 - MIŁEGO CZYTANIA !
Zapraszamy również na nasze forum pod adresem forum.gs500.pl


 

Witamy Gość
Obecny czas to Pon 20 Lis, 2017

Szukaj
Szukaj:
Szukaj w:

Zaawansowane wyszukiwanie

Kto jest na Forum
Przez ostatnie 1 godziny byli na forum:
2 Zarejestrowanych, 0 Ukrytych i 267 Gości
Z zarejestrowanych:
Anka eS, dymny
Użytkowników w ostatniej godzinie:267
[ Kto jest na Forum ]
Na Forum jest 40 użytkowników :: 0 Zarejestrowanych, 0 Ukrytych i 40 Gości
Zarejestrowani Użytkownicy: Brak
Najwięcej użytkowników 257 było obecnych Sob 28 Paź, 2017

Ostatnie tematy
» Mazowiecka Wigilia Forumowa
» Noob na motocyklu
» Pozdrowienia z Rzeszowa
» Nowy silnik czy wał i jego oznaczenia GS 500
» Yamaha Thundercat gruz edyszyn. W całości, lub na części
» Suzuki GS 500 E Poznań - cena 3500zł
» Nie pali po parkingowce
» Końcówka tlumika , zmiana
» Yamaha Virago
» Serwis zawieszenia GS i nie tylko..

Ankieta
Czy chciałbyś aby portal był rozwijany
Tak: 370
Nie: 11
Nie mam zdania: 14

Statystyki
Nasi użytkownicy napisali 200396 postów, 10931 tematów
Mamy 5817 zarejestrowanych użytkowników
Ostatnio zarejestrowana osoba: kuki84

Motocykle  sklep motocyklowy poznań  PoRD  gs500f
Znaki
serwisówki mandaty  Suzuki
odzież motocyklowa poznań
GS500  Imprezy Zloty  forum  akcesoria motocyklowe poznań  PORTAL
Części do motocykla Suzuki Gs 500
naprawa kaski motocyklowe instrukcje SCHEMATY
ABC kranika klocki hamulcowe
Forum GS500 GS500E sklep motocyklowy

Historia i test motocykla

Historia:
Nowy model klasy średniej firmy Suzuki wchodził na rynki europejskie w 1989r pod hasłem "odpoczynek dla portfela". Materiały reklamowe i prasa fachowa chętnie podchwytywały ten bardzo populistyczny motyw, przeczuwając chyba sukces jaki odniósł później GS500E. Rynkowe notowania pięćsetki od początku były znakomite. Po nowy motocykl ustawiły się kolejki chętnych a w rankingach sprzedaży przez kilka lat okupował on najwyższe lokaty (dla przykładu w samych Niemczech przez pierwszych 5 lat sprzedano ponad 20000szt.). Cóż tak magicznego było w GS500E? Wszystko i nic. Pod względem konstrukcyjnym był on niezwykle prosty, nie mógł więc zachwycić fanów zapatrzonych w techniczne fajerwerki. Klasyczna rama, klasyczne podwozie z centralnym amortyzatorem typu Full Floater firmy Kayaba (pod koniec lat osiemdziesiątych nie tył on czymś nadzwyczajnym) a na dodatek stary silnik pamiętający czasy GS400, GS425 i GS450 z połowy lat siedemdziesiątych (1976r).

Sukces:
A jednak jako całość GS500E prezentował się całkiem nieźle. W każdym podzespole można było doszukać się zalet, które po zsumowaniu tworzyły niezwykle ciekawy pojazd. Rama pozornie bardzo zwyczajna została wyraźnie wyeksponowana, co upodobniło motocykl do sportowych maszyn klasy wyższej. Kolejne sportowe akcenty, wyrażone w ogólnej linii jednośladu i lekkich, trójszprychowych obręczach marki Asahi, nadawały GS500E atrakcyjności i elegancji, nie zawsze spotykanych w motocyklach popularnych (a taką rolę miał spełniać ten motocykl). Jak się okazało, twórcy jednośladu nie pomylili się. Po GS500E sięgali dosłownie wszyscy, bowiem niska cena przyciągała również mocno co atrakcyjna stylistyka. Większość stanowili jednak kierowcy o małym stażu i początkujący motocykliści. Dla nich przygotowano zdławioną wersję o mocy 27KM (od 1993r. 34KM), prezentującą bardzo przyzwoitą dynamikę. Po ten właśnie model sięgnęły także szkoły nauki jazdy. Suzuki GS500E stał się wręcz obowiązkowym wyposażeniem ich parków maszyn.

Na trasie:
W tym miejscu należy dodać, że mniej doświadczonych kierowców przyciągały jeszcze inne zalety pięćsetki, takie jak choćby nisko umieszczona kanapa i znakomita zwrotność. Doświadczeni jeźdźcy mogli z kolei poczuć satysfakcję z jazdy na wersjach najsilniejszych, bowiem prezentowały one dobrą dynamikę przy niezłych własnościach jezdnych. Przednie zawieszenie (marki Kayaba) co prawda było nieco za miękkie (od 1992r w widelcu zamontowano elementy do regulacji naprężenia wstępnego sprężyn), za to tył zestrojono bardzo twardo. Dzięki temu motocykl pewnie prowadził się w zakrętach i na prostych, nawet przy prędkościach rzędu 170km/h. Długa przeszłość silnika pozornie mogła stanowić wadę, jednak nie można zapominać, że tak naprawdę nie miał on wiele wspólnego z konstrukcjami lat 70-tych. O dawnych czasach przypominały co prawda dwa zawory na cylinder i chłodzenie powietrzem, ale już takie atrybuty jak dwa wałki rozrządu w głowicy, szklankowe popychacze czy wałek wyrównoważający, stanowiły symbole nowoczesności. W efekcie dwucylindrowiec nie tylko osiągał sporą moc i moment obrotowy, ale również znakomicie "wkręcał" się na wysokie obroty. Był przy tym elastyczny i pracował wyjątkowo spokojnie. Jako sprawdzona od lat konstrukcja wykazywał się dużą niezawodnością i trwałością. Już jego poprzednik bez trudu osiągali przebiegi do naprawy głównej rzędu 100.000km. Drobne potknięcia jakie przytrafiły się konstruktorom w pierwszych egzemplarzach, szybko wyeliminowano. Zbyt słaba sprężyna napinacza łańcucha rozrządu została wzmocniona już w 1990r (pasuje również do roczników 1989). Kłopoty z łożyskami wałka wyrównoważającego zażegnano stosując zestawy dystansujące. Problemy eliminowano głównie w autoryzowanych warsztatach w ramach gwarancji lub rękojmi. Jest mało prawdopodobne, by na rynku wtórnym były jeszcze egzemplarze z wymienionymi wadami. Przy zbyt dużym osiowym luzie wałka rozrządu pojawiają się stuki w głowicy. Zamontowanie podkładek dystansowych załatwia problem

Facelifting:
Lista modyfikacji GS500E od początku produkcji jest nadzwyczaj skromna. Oprócz wymienionych wcześniej elementów, motocykl otrzymał w 1990r regulację dźwigni hamulca ręcznego, nowy kranik i nowa kierownicę (wyższa o 2cm i szersza o 5cm), a w 1991r poprawiony amortyzator tylny. Model w takiej postaci przetrwał do 2000r (w modelu na 2001 zmieniono niemal wszystko oprócz podwozia i silnika, a w następnych latach pojawiła się wersja z owiewką).

Minusy:
Nie znaczy to oczywiście, że jest to konstrukcja doskonała. Przede wszystkim nie poprawiono poważnego mankamentu zgłaszanego przez użytkowników - zbyt długie przełożenie końcowe (szczególnie dotyczy to wersji zdławionych w których, szósty bieg jest właściwie nieprzydatny, chyba że jako nadbieg na autostradzie). Już "piątka" jest nadbiegiem, a po włączeniu "szóstki" każdy przeciwny podmuch czy lekkie wzniesieni wymusza redukcję przełożenia. Podczas jazdy solo nie jest to może tak dokuczliwe, ale przy jeździe z pasażerem, czy też z dużym bagażem, nabiera poważnego znaczenia. Jeżdżący dużo w trasie ratują się zmianą zębatki zdawczej (z 16 na
15). Słaba strona GS500E to również wykończenie. Szwy spawalnicze wykonane są niechlujnie, a powłoki lakiernicze nie są trwałe. Korozja atakuje wiele miejsc ramy i układ wydechowy. Podczas oględzin lepiej więc zwrócić uwagę na te elementy, niż na silnik czy podwozie, w których dzieje się zazwyczaj niewiele.

W praktyce:
Tablica przyrządów skomponowana została w sposób klasyczny. Wskazania przyrządów są czytelne, jedynie widoczność czterech kontrolek w ostrym świetle dziennym jest słaba. Pozycja kierowcy jadącego jest wygodna, zapewniająca odpowiedni poziom komfortu. Jednak wysokie osoby mogą narzekać na zbyt małą odległość pomiędzy siodłem a podnóżkami, zmuszającą do silnego ugięcia nóg w kolanach. Z racji swej długości siodło jest wygodne także dla pasażera. Niestety brak pod nim miejsca na najmniejszy nawet schowek. Praca silnika jest pozbawiona wibracji. Reaguje on żywiołowo na dodanie gazu, wydając z siebie charakterystyczny dla dwucylindrowych silników basowy pomruk. W dolnym zakresie obrotów zachowuje się jak zimnokrwisty perszeron. Lecz gdy strzałka obrotomierza przekroczy magiczną kreskę z liczbą 6000, wtedy motocykl zachowuje się niczym rasowy rumak. Można wtedy wykorzystać jego obroty aż do 11000rpm. Niestety silnik nie ma elektronicznego ogranicznik obrotów, co wiąże się z koniecznością pilnowania wskazówki przy ostrej jeździe. Jak na motocykl kosztujący połowę tego
co RF600R, posiada zupełnie niezłe osiągi. W jeździe miejskiej GS500E stanowi chyba najbardziej optymalne, kompromisowe połączenie masy, osiągów, szerokości, zwrotności i zestopniowania skrzyni biegów. Żadnym silniejszym i "ostrzejszym", lecz cięższym motocyklem nie można poruszać się i lawirować po zakorkowanych ulicach.

Oddławianie:
Na rynku wtórnym często można spotkać motocykle dławione do 27KM lub 34KM. Aby przywrócić właściwe 46KM należy: wymienić pokrywki przepustnic (w wersji o mniejszej mocy są one niższe i podnoszące się przepustnice podciśnieniowe blokują się o pokrywki, nie otwierając całkowicie przelotu gaźnika), wymienić obie dysze główne na oryginalne większe (dowolne oznaczone "120" z gaźników marki Mikuni), oraz przestawić zapinkę iglicy na trzecie nacięcie od góry. Przy oddławianiu GS500E włącznie do rocznika 1993, należy zwracać uwagę, aby usunąć nie tylko ograniczniki w pokrywach gaźników, ale aby założyć nowe pokrywy. Jeżeli tego nie zrobimy, pozostaje cokół o wysokości 6mm i przepustnica nie odsłania ostatnich trzech milimetrów przelotu gaźnika. Po 20000km przepustnice i ich prowadnice potrafią być tak wybite, że wskutek występujących drgań mogą ulec zniszczeniu iglica, zapinka i podkładki z tworzywa. Przy ekstremalnie wybitych prowadnicach silnik źle zapala. Jak przystało na chodzony powietrzem silnik, mały twin nie lubi długotrwałej jazdy z wykorzystaniem pełnej mocy. Może ona doprowadzić do przegrzania silnika i w efekcie spadku mocy maksymalnej. Mechaniczny hałas dochodzący z głowicy najczęściej nie jest objawem uszkodzenia lub nadmiernych luzów zaworowych - chłodzone powietrzem starszej generacji silniki tak po prostu maja.

tekst pochodzi z nieistniejącego już serwisu kol. Satriona (gs500.info.pl)
 i został zamieszczony za jego zgodą.
made by Chudzikj
edycja by Satrion
oryginał: http://chudzikj.republika.pl/GS500.htm
Literatura: Świat Motocykli 6/1994, 8/2000, MOTOCYKL 5/1996, 12/2002, książka napraw wyd. Haynes Suzuki
GS500E 1989-1997, katalogi motocyklowe; broszury reklamowe


Dzisiaj
Czas: 23:55
20 11 2017
Do końca roku zostało 42 dni.
Imieniny obchodzą: Anatol, Edmund, Feliks, Jeron, Oktawiusz, Sędzimir
Użytkownicy obchodzący dziś urodziny:  molly (30) (złóż życzenia)
Użytkownicy obchodzący urodziny w ciągu następnych 7 dni:
Alan02(37) Aldi 1980(37) Andy(35) Bartol(39) borsuk77(40) Błażej(29) chris25(29) Ciaman(27) crzano(22) Dyżurny(40) g.dariusz(37) gutek83(34) hmer1(33) Japon189(28) jarzyn(26) Jeździec Wiatru(26) Kaos303(39) karlos(28) Kazik(23) kingusia1188(29) Kondal(32) Krosta(28) mati89(28) miś gs 500(29) Mondo(37) moss(42) Natalka(23) Pami1978(39) Papysik(27) pmoo(31) ponchia(30) PrzemoK(38) ptaku_1(40) radim2111(24) REQUIEMM(25) Rozczochrana(23) Sev(24) Skrzydlak(32) szczypens(23) szymonfistak(26) TONY!(38) x_warrior(31) zeno(34) zoltan(27) żółwik(27) ZureQ(22)

Pogoda


Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group
Wersja Lo-Fi

INFORMACJA DOTYCZĄ„CA POLITYKI PLIKÓW“ COOKIES, NOWA POLITYKA PRYWATNOŚšCI:

Nasza strona używa informacji zapisywanych za pomocą cookies i podobnych technologii głównie w celu dostosowania strony do potrzeb każdego użytkownika oraz m.in. w celach statystycznych. Mogą też stosować je współpracujące z nami firmy z branży statystycznej. Ustawienia dotyczące plików cookies mogą być zmienione w programie (przeglądarce) do obsługi stron internetowych. Korzystanie z naszego portalu bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza akceptację korzystania z serwisu na wyżej wymienionych warunkach.