Tym tekstem zaczynam serię artykułów Forumowicze polecają.
Teksty te nie są podparte obiektywnymi testami, a jedynie
opiniami użytkowników forum. Ja jedynie czytam tematy i staram
się jak najmocniej skoncentrować zawartą w nich wiedzę.
Ponieważ pytania o wybór opon powtarzają się bardzo często to
od nich postanowiłem zacząć.
Pierwszym pytaniem które często stawiają użytkownicy jest:
„nowe opony mniej znanej firmy, czy używane markowe gumy?”. W
tej kwestii zgody nie ma i pewnie nigdy nie będzie. Przeważają
jednak głosy, że lepiej kupić nawet nieco gorsze ale nowe opony.
Jeśli ktoś już się zdecyduje na zakup opon używanych to należy
pamiętać o sprawdzeniu ich wieku, nie powinny być starsze niż
3-4 lata, poza tym należy uważać na opony naprawiane po
przebiciu.
Kolejna kwestia to rozmiar opon i tutaj już prawie wszyscy są
zgodni co do tego, że nie ma co kombinować, eksperymentować i
należy zakładać opony takie jak zaleca producent. Przypomnę
tylko że w przypadku Suzuki GS500 są to rozmiar 110/70/17
(przód) i 130/70/17 (tył).
Co do samego wyboru opon dużo zależy od kwoty jaką chcemy
przeznaczyć. Najtańszą propozycją padającą na forum są opony
Duro, których komplet można kupić za około 280zł. Kilka osób
używało lub nadal używa te opony i nie pojawiały się krytyczne
opinie, jednak nie ma opinii jak spisują się one porównaniu z
innymi. Dla tych którzy jeżdżą turystycznie powinny wystarczyć.
Inaczej ma się sprawa w przypadku opon Maxxis Promaxx.
Koszt kompletu to około 450 zł, są one jednak w przeciwieństwie
do Duro sprawdzone przez wiele osób, również takich które
wcześniej długo jeździły na innych oponach. Maxxis'y są ogólnie
uważane za wystarczające do motocykla o takiej mocy i gabarytach
jak GS o czym najlepiej chyba świadczy wypowiedź użytkownika
tmi:
To może ja się wypowiem o tych oponach po jakis 20
tys. km: oba podnóżki zdarte, wydech, oba gmole też miały
spotkanie z asfaltem, opony pozamykane jeśli to dla kogoś
istotne bo mnie to bawi, z pasażerem czy bez, przy 20 gr czy
zł 20 w złożeniu, jak ktoś do pięćsetki potrzebuje lepszych
opon to szacun za umiejętność wykorzystania potencjału tego
silnika i zawieszenia. Mokra nawierzchnia?, w takich
warunkach ufam tylko sobie, a i tak nigdy nie miałem
problemów z utrzymywaniem się w ruchu, a nawet wręcz
przeciwnie, wystarczy zdrowy rozsądek, a może raczej
chłopski rozum i zaznajomienie się z kilkoma zasadami, które
obowiązują w tej zabawie bo jak ktoś tego nie ogarnia to mu
żadne opony nie pomogą. Więcej jeździć, a mniej się martwić
o to na czym się jeździ. Słabej baletnicy...
Wadą tych opon jest natomiast przyspieszone zużycie tylnej
opony powyżej ok. 6 tys. km, które potwierdza kilku
użytkowników.
Jeśli ktoś chce wydać jeszcze więcej to najczęściej polecane
są opony Pirelli Sport Demon, które zapewniają najlepszą
przyczepność z wymienionych tu opon, ale jak wynika z wypowiedzi
ich stosunek ceny do jakości jest gorszy od opon Maxxis'a,
ponieważ komplet kosztuje ok. 700 zł, a w takim motocyklu jak GS
500 różnica w prowadzeniu motocykla jest niewielka.
Oczywiście przez wypowiedzi przewinęły się też inne marki i
modele opon jednak wybrałem te które pojawiały się najczęściej i
głównie były chwalone.
Tekst opracował na podstawie analizy forum:
RedShadow |